Requiem

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Spelar någon här Vampire the Requiem eller är det Masquerade och Svart av Kval som kommer fram för allt ert vampyrspelande?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Spelar någon här Vampire the Requiem eller är det Masquerade och Svart av Kval som kommer fram för allt ert vampyrspelande?
Om och när min spelgrupp spelar något med vampyrer och andra liknande övernaturligheter så spelar vi alltid VtR. Jag tillsammans med mina spelare är väl några av de få människor som faktiskt föredrar VtR före VtM… Jag gillar faktiskt nästan allt med NWoD framför originalet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Om och när min spelgrupp spelar något med vampyrer och andra liknande övernaturligheter så spelar vi alltid VtR. Jag tillsammans med mina spelare är väl några av de få människor som faktiskt föredrar VtR före VtM… Jag gillar faktiskt nästan allt med NWoD framför originalet.
Nice! Nwod är bäst men jag är den enda jag spelar med som föredrar det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nice! Nwod är bäst men jag är den enda jag spelar med som föredrar det.
Ja, det tycks onekligen som vi är i en minoritet. Frågan är om VtR hade blivit lika utklassat i populäritet om VtR och VtM släppts samtidigt? Jag skulle gissa att en hel del av varför VtM är så mycket populärare, är att många har extrem nostalgi kopplad till settingen. Med detta menar jag inte att hela settingen endast lever på nostalgi, men att populariteten mellan WoD och NWoD skulle varit mer jämn utan nostalgin.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Ja, det tycks onekligen som vi är i en minoritet. Frågan är om VtR hade blivit lika utklassat i populäritet om VtR och VtM släppts samtidigt? Jag skulle gissa att en hel del av varför VtM är så mycket populärare, är att många har extrem nostalgi kopplad till settingen. Med detta menar jag inte att hela settingen endast lever på nostalgi, men att populariteten mellan WoD och NWoD skulle varit mer jämn utan nostalgin.
Ja, jag tror att folk har så mycket good will uppbyggt till saker i VtM (som klanerna) att de hade svårt att ta till sig VtR.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag skulle gärna spelat nWoD-Vampire men det är lite knepigt. Min tolkning är att en måste förstå reglerna på ganska bred front för att verkligen uppskatta mycket av vad discipliner och liknande gör, att det handlar mycket om att nöta ner andras willpower genom social konflikt och att det kräver en spelstil där det är "lika bra" som att slå hårt. Lite samma problem som med Mage där det, imltho, börjar bli riktigt kul först när en fattar vad alla paths har för arcana och vad olika arcana kan göra, för att avgöra vad fienden har för möjligheter och var en kan söka viss typ av kunskap/förmågor om en behöver få tillgång till dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag får väl slå ett slag för VtM då, då.

Nej, det tänker jag inte göra. Men, så här: När VtR kom hade jag spelat sönder VtM och var helt ointresserad av vampyrer i alla former. Jag bläddrade lite i regelboken vid tillfälle och kände att ändringarna i fluffet gjorde mig än mer avtänd. Ryktet sa att regelmotorn var bättre, men det gjorde inget för att locka bort mig från kung Arthur och hans riddare.

Skulle jag får för mig att spela Vampajjer idag - och jag leker med tanken ibland, men i praktiken har jag ju typ fem fantasykampanjer som ligger före i kön så det verkar inte troligt att jag skulle förverkliga den - skulle jag tveklöst börja med V5, som verkar vara gamla VtM, fast bra, av det jag har hört. Jag är nog för fast i VtM-fluffet för att vilja göra något annat, utan är mer nyfiken på vad att se vad jag skulle kunna göra med idag. Fast det blir nog aldrig av, gissar jag. DnD är för intressant och livet är för kort.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Skulle jag får för mig att spela Vampajjer idag - och jag leker med tanken ibland, men i praktiken har jag ju typ fem fantasykampanjer som ligger före i kön så det verkar inte troligt att jag skulle förverkliga den - skulle jag tveklöst börja med V5, som verkar vara gamla VtM, fast bra, av det jag har hört. Jag är nog för fast i VtM-fluffet för att vilja göra något annat, utan är mer nyfiken på vad att se vad jag skulle kunna göra med idag. Fast det blir nog aldrig av, gissar jag.
V:tRs regler var ett enormt uppköp gentemot den V:tM som fanns tidigare, men V5 hade extremt vassa personer på regeldesign (Karim, Karl) som tog till sig av V:tR och lade till egna ypperliga regler (Hunger, nedkortade konflikter, Humanity som inte är bara korkad), så V5 är minst lika bra (jag säger betydligt bättre) som V:tR vad gäller regler, och föredrar man då settingen är det en no-brainer.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
V:tRs regler var ett enormt uppköp gentemot den V:tM som fanns tidigare, men V5 hade extremt vassa personer på regeldesign (Karim, Karl) som tog till sig av V:tR och lade till egna ypperliga regler (Hunger, nedkortade konflikter, Humanity som inte är bara korkad), så V5 är minst lika bra (jag säger betydligt bättre) som V:tR vad gäller regler, och föredrar man då settingen är det en no-brainer.
Personligen är jag inget stort fan av reglerna till varken spelen i WoD eller NWoD, men tycker settingen i NWoD är så enormt mycket trevligare och stämningsfull.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Personligen är jag inget stort fan av reglerna till varken spelen i WoD eller NWoD, men tycker settingen i NWoD är så enormt mycket trevligare och stämningsfull.
Ja, det är helt fristående från reglerna - man märker att nWoD skrevs i första hand för att vara spelbart. Jag tycker själv att nWoD Changeling är bättre och nWoD Mage sämre.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
V:tRs regler var ett enormt uppköp gentemot den V:tM som fanns tidigare, men V5 hade extremt vassa personer på regeldesign (Karim, Karl) som tog till sig av V:tR och lade till egna ypperliga regler (Hunger, nedkortade konflikter, Humanity som inte är bara korkad), så V5 är minst lika bra (jag säger betydligt bättre) som V:tR vad gäller regler, och föredrar man då settingen är det en no-brainer.
Ja, V5 är helt klart den bästa versionen idag. Särskilt på regelsidan.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
V:tRs regler var ett enormt uppköp gentemot den V:tM som fanns tidigare, men V5 hade extremt vassa personer på regeldesign (Karim, Karl) som tog till sig av V:tR och lade till egna ypperliga regler (Hunger, nedkortade konflikter, Humanity som inte är bara korkad), så V5 är minst lika bra (jag säger betydligt bättre) som V:tR vad gäller regler, och föredrar man då settingen är det en no-brainer.
Detta är helt min bild, baserad på vad jag läst på nätet. Tack för att du bekräftat mina förutfattade meningar! 😇
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, det är helt fristående från reglerna - man märker att nWoD skrevs i första hand för att vara spelbart. Jag tycker själv at nWoD Changeling är bättre och nWoD Mage sämre.
Jag tycker nya Werewolf verkar mkt bättre fluffmässigt än gamla. Ekokrigargrejen flög aldrig har mina ögon.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, V5 är helt klart den bästa versionen idag. Särskilt på regelsidan.
V5s regelgrund är helt klart den bästa Vampire haft, men jag saknar allt "köttet" som fanns i V20 och äldre utgåvor, som gav settingen och dess mytologi färg. Jag vill se en Player's Handbook där setiterna får tillbaka sin askoola magitradition, och mer disciplinkrafter och ritualer från äldre utgåvor tas med. Revised edition hade några av de mest fascinerande och stämningsfulla skildringarna av magi jag sett i något rollspel, och V5 känns väldigt naket utan det materialet.

Men det är kanske något jag kommer få titta i stjärnorna efter, V5 verkar allmänt följa nutidens beklagliga trend mot slimmad design utan crunch, och vara författat av folk som, till skillnad från mig, inte älskade den mytologi-och kultur-tunga riktning Vampire tog på sent 90-tal.
 
Top