DoD Remix 1.5 av slutgiltliga DoD23 Rollformuläret

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Så där kom det slutgiltliga formuläret från Fria Ligan för tryck äntligen. Passade på att uppdatera min tidigare remix och dessutom öka kvaliten rejält.
Mina åsikter kvarstår och avspeglas i min remix.
Många småsaker ändrade, mer användbarhet, några större (Minnessaker), så kommentera gärna era behov och erfarenheter.

Ladda ned PDF'en här:
DoD Rollformulär Remix 1.5 - Färg - Letter

PSD quality 8 jpeg (bara för preview här, använd PDF för utskrift):

DoD_Rollformulr_v1_Remix1.5.jpg

Jämförelse
comparison 1.5.jpg

Om folk verkar gilla denna så blir det sen en A4 version och en svart/vit för skrivare

God helg!
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Nice! Jag satt och lallade runt lite i paint i går och flyttade runt saker. Orginalet är fint, men allt är så ihoptryckt att jag får lite klaustrofobi.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ett utkast till en A4 disposition.
EDIT: Lade in text också som test, not final.
View attachment 12288
Jag föredrar versionen utan porträttrutan. Den funkar bra för ritsugna spelare men Inte alla kan/vill rita ett sådant och om rutan är tom så ser det lite kefft ut. Då tycker jag det är bättre att den som vill rita av sin figur gör det på baksidan eller på ett separat papper.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag föredrar versionen utan porträttrutan. Den funkar bra för ritsugna spelare men Inte alla kan/vill rita ett sådant och om rutan är tom så ser det lite kefft ut. Då tycker jag det är bättre att den som vill rita av sin figur gör det på baksidan eller på ett separat papper.
På vårt KH-formulär formade jag den rutan som en sköld istället. Rätt kul att rita in sin symbol, vilket är snäppet enklare än porträtt.

Tips till @MattiasS alltså.
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Jag föredrar versionen utan porträttrutan. Den funkar bra för ritsugna spelare men Inte alla kan/vill rita ett sådant och om rutan är tom så ser det lite kefft ut. Då tycker jag det är bättre att den som vill rita av sin figur gör det på baksidan eller på ett separat papper.
Frågan som delar världen! Porträtt plats eller inte. Jag tänkte göra två versioner, med och utan.
Sen är det så att när man går från Letter till A4 så är det verkligen inte självklart vad man skall gör med den extra platsen i dod23, den är ganska satt. Andra förslag var anteckingar, mer bakgrund, etc

På vårt KH-formulär formade jag den rutan som en sköld istället. Rätt kul att rita in sin symbol, vilket är snäppet enklare än porträtt.
Jo, sköld eller något runt skulle onekligen vara bättre i längden!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
På vårt KH-formulär formade jag den rutan som en sköld istället. Rätt kul att rita in sin symbol, vilket är snäppet enklare än porträtt.

Tips till @MattiasS alltså.
Den enklaste lösningen kanske är en ruta där det tydligare framgår att man kan göra lite vadsomhelst med. Eller varför inte ta bort raderna där det står "Utseende" så spelarna kan välja mellan att skriva ner en beskrivning av sin rollperson eller rita en bild. Eller både och.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Sedan, hur viktigt tycker du det är med rutor att fylla i för Kropps- och Viljepoäng? Personligen föredrar jag en enkel tom rad där man kan skriva siffror. (Jag är fullt medveten om att det endast är en fråga om preferens.)

Sedan får man heller inte glömma att det går att få högre värden än de tjugo det finns plats för som formuläret är.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Sedan får man heller inte glömma att det går att få högre värden än de tjugo det finns plats för som formuläret är.
Urk... jag hatar när rollformulär inte har plats för värden som är fullt möjliga att få. Om något hatar jag det ännu mer än spel som inte skickar med tillräckligt många tärningar för att täcka fullt möjliga färdighets/egenskapsvärden =D.
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
108
Location
Göteborg
Sedan får man heller inte glömma att det går att få högre värden än de tjugo det finns plats för som formuläret är.
Har inte stretchat systemet så mkt, vad är en rimlig max nivå för KP och VP, vet du?
(Och ja, en clean ruta att kladda KP el VP är vanligtvis mest användbart)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Har inte stretchat systemet så mkt, vad är en rimlig max nivå för KP och VP, vet du?
(Och ja, en clean ruta att kladda KP el VP är vanligtvis mest användbart)
18 kp från FYS, +2 från hjälteförmågan Tålig som man kan skaffa hur många gånger man vill.

Så för envisa spelare är det bäst att plocka fram ett rutigt kollegieblock.

(samma sak med VP)

Fast mer seriöst så känns det onödigt att ha mer än 20.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
18 kp från FYS, +2 från hjälteförmågan Tålig som man kan skaffa hur många gånger man vill.
Jasså, då lät det inte dåligt trots allt. Är man tråkig nog och bara spammar samma hjälteförmga får man leva med om man får skriva "utanför rutan" =D
 
Top