Remember the End

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Inspirerad av Microscope, och av konceptet generationsskepp, började jag fila på ytterligare ett koncept i quest:en att fylla varje söndag med någon form av rollspel. Det utspelar sig över lång tid och börjar med någon form av tragedi som gör att ni (antingen som hela mänskligheten eller en del av mänskligheten) tvingats lämna Jorden.

Finns lite tabeller som kan ge inspiration. Kanske tillhör ni en förföljd minoritet som tvingades fly. Kanske är planeten slutligen på väg att kollapsa på grund av klimatkrisen.

Spelet går till såhär:
  1. Why? Ta fram vad som hände. Varför ni lämnade Jorden.
  2. Acceleration Burn: First Generation Lev igenom den första generationen. Skapa resurser ('scarce' och 'abundant'), grupperingar, system, och lägg helt enkelt grunden. Hur ser skeppet ut när det är i prima skick? Här skriver också varje spelare en hemlighet på en lapp. En dold flaw av något slag. E.g., en Abundant resurs är egentligen Scarce, eller motorn kommer få mekaniska problem, etc.
  3. The Long Drift: Generation Play En spelare får nu avslöja sin flaw och därmed skapa en central konflikt som måste lösas ombord. Varje spelare får sedan beskriva en situation som sker under den generation som genomlever denna flaw. När det blir avslöjarens tur igen måste denna flaw hanteras på något sätt. Efteråt är det nästa spelares tur att göra samma, och ett nytt varv. Situationer kan handla om vad som helst, och kan driva agendor framåt, ändra skeppets "motto", påverka resurser, etc. Det finns ett par enkla krav, som att ingen resurs får bli noll och att ingen resurs kan öka. Men i stora drag är det fritt berättande.
  4. Deceleration Burn: Last Generation Efter alla spelare fått reda ut (eller inte reda ut) sina flaws, och även de kulturella effekterna på de många åren som passerat kan tas i beaktande (än så länge bara ett par tabeller), spelas en sista gemensam generation där slutmålet hanteras som en "flaw".
  5. Remembering the End Efter spel är det tänkt att diskussionen skall handla om "Why?" Vad minns egentligen skeppets civilisation? Varför lämnade de Jorden? Borde de ha gjort det överhuvudtaget? Är Jorden ett hatat minne, ett saknat minne, eller något annat? Detta avrundar spelomgången.
För övrigt redan medveten om Generation Ship, till Legacy. Även om det är en bra inspirationskälla så gör det inte alls det jag vill göra med detta.

Tankar?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Längden går enkelt att variera, förresten:

Snabbare: Varje spelare beskriver en hel generation själv kopplad till sin flaw, istället för att ta ett helt varv.
Längre: Varje spelare förbereder mer än en flaw under Acceleration Burn.
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Låter coolt! Blir lite nyfiken på vilken nivå av inzoomning situationerna är tänkta att spelas ut. Är det på karaktärsnivå som i klassiskt rollspel? Finns det någon process för att bestämma vilka karaktärer som är med och vem som spelar vad?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Låter coolt! Blir lite nyfiken på vilken nivå av inzoomning situationerna är tänkta att spelas ut. Är det på karaktärsnivå som i klassiskt rollspel? Finns det någon process för att bestämma vilka karaktärer som är med och vem som spelar vad?
Det kan ske på vilken nivå som helst, egentligen. När det är din tur att berätta sätter du scenen, du kan introducera personer eller grupperingar som du känner är viktiga, och du kan berätta hur många år som gått sedan förra scenen.

Men nej, idén är inte att spela en specifik rollperson lika mycket som att spela fram berättelsen och att reflektera över hur minnet av slutet förändras när generationsskeppets befolkning tvingas hantera sina egna mer akuta problem. Men det är fritt fram att fokusera på en särskilt viktig individ om en vill!
 
Last edited:
Top