Jag kanske ska omformulera mig: Hade de religiösa motiven i sig varit tillräckliga?
Hade de värdsliga varit det? Att kriga i Israel när man är fransos är inte direkt billigt.
Jag kanske ska omformulera mig: Hade de religiösa motiven i sig varit tillräckliga?
Religioner har alltid motarbetat vetenskapen då ett upplyst folk inte är ett troende folk och således kommer religionen att förlora sitt finansiella stöd och självdö om de inte får statligt bidrag.
Men religionerna idag har också en del avigsidor. De utnyttjas som en bas för terroristattacker med löften om matyrskap om man offrar livet i kampen, samma känsla av gemenskap inom en religion ger en känsla av främlingsskap mot människor med en annan tro. Detta handlar främst om de närliggande religionerna (Kristedom och Islam) eftersom jag inte har någon vidare koll på de andra stora och små.
Jag tror faktiskt det. När man tittar närmare på varje konflikt så finner man bakomliggande orsaker, som att upprätthålla allianser (I scratch your back, you scratch mine), kontroll över ett specifikt landområde, hat mellan folkslag som matats och hållits vid liv i generationer osv. Det är inte alltid fråga om krassa ekonomiska intressen men likväl kan det vara världsliga intressen.Hade de värdsliga varit det? Att kriga i Israel när man är fransos är inte direkt billigt.
Själva grundidén med att religioner kostar så in i h...e med pengar står jag dock fast vid.
Nu menar jag inte att det är genom vad folk betalar in till kyrkan som gjort att de kostat så mycket, det är det att vi ligger efter så i utvecklingen pga dem. Iofs är det ju troligt att någon annan konservativ jävel hade hållt tillbaka utvecklingen i deras ställe, men nu blev det inte så. Mattematik och Naturvetenskap gick ju käpprätt i botten under kyrkans storhetstid.
Intresant tanke... Menar du att utvecklingen då står still måntro?
Lika lite som man i filosofiundervisningen beklagar sig över att vi skulle kommit längre om romarna inte funnit kan man anklaga "kyrkan" eller andra företeelser på andra forskningsområden.
Lika lite som man i filosofiundervisningen beklagar sig över att vi skulle kommit längre om romarna inte funnit kan man anklaga "kyrkan" eller andra företeelser på andra forskningsområden.
Dessutom kan man fråga sig på vilka sätt människan egentligen tjänar på vetenskapen. Ska jag vara alldeles ärlig så skiter jag i om jag är guds skapelse eller om jag har utvecklats från kvastfeningarna
Förvisso stämmer lite av det du säger med dechiffreringsmetoder, men har inte det alltid varit en fråga om tid?
Dessutom - är det på grund av just dessa metoder hieroglyferna knäcktes?
Det största brottet mot hela vetenskapen är utan tvekan då någon kalif fick för sig att bränna biblioteket i Alexandria!
Glöm för jösses inte att på den tiden skrevs det inte en massa skit utan då representerade litteraturen vetenskapens och filosofins bästa tänkare.