Nekromanti Religioner och byggnader

T-RED

Warrior
Hur många har igentligen haft en spelgrupp som entrat en kyrka / tempel eller liknande?
Om man ser till de religioner som finns och det faktum att de flesta brukar besöka dessa platser regelbundet så borde spelgruppen göra det betydligt oftare än vad de faktist gör..

Men hur ser det då ut i det olika religionernas tempel ta Daaktron vs. Den Samoriska Läran finns det något vi kan jämföra med ifrån vår värld, katolska kyrkor t ex?

baronygge

Veteran
Kolla i Religioner:Gudarnas kamp. Där har du mycket bra information. Sedan beror det också på vem/varifrån etc. om man spelar en krigspräst borde man uppenbarligen besöka tempel ofta men många rollspelare gillar att spela väldigt speciella karaktärer som kanske inte alltid är så värst intresserade av sina tillhörande religioner.

JoakimSkoogh

Veteran
Den kampanj som vi kör nu är baserad på att vi är Dibuk troende så vi är väldigt religösa, fast allt är ju som tidigare skrivits beroende på vad det är för karaktär (där med räknat värde i TRO) och vad den får för möjligheter.
En tempelriddare/präst bör åtminstånde få möjligheten att besöka tempel för att det ska fungera med dens personliga önskningar.

Greymourn

Swordsman
Jag tycker att det är synd...

Att religionen i rollspel ofta består av den gode guden som bara vill alla väl har en snäll präst som helar folk och klappar barn utan att ställa krav på dem, eller att gemene man är ganska religöst ointresserad, kyrkan bör vara en mötesplats och ett maktsäte, delvis en motpol till konungen, delvis hans ögon och öron som ser till att folk sköter sitt arbete, gör sin lott... Många fantasyvärldar är för humanistiska och naturvetenskapliga för min smak... Fast jag är rätt dålig på att använda dem i vardagslivet för mina Rp, mest beronede på att de är så satans naturvetenskapliga och alltid gör ateister och religions opportunister...

T-RED

Warrior
Re: Jag tycker att det är synd...

Precis, det är helt enkelt synd att både SL och RP inte spelar på religionerna. Ur en spelledares synvinkel skulle man lätt kunna få SLP.s runt omkring att tycka att RP.na är ena underliga kufar som inte besöker templet under söndagsgudstjänsten eller att de ska iväg och döda troll på religionens heligaste dag.
Och som RP skulle man lätt kunna besöka det lokala templet varje söndag för även om man inte har hög tro så är man där för att det är inte socialt accepterat att göra på annat vis.

Greymourn

Swordsman
Precis vad jag menade...

Dessutom måste man inse att kyrkan både är ett folkets gissel och ett folkets stöd, en i högsta grad levande politisk maktfraktion, inte enbart en samling männsikor som ber på söndag jul och påsk...

Kyrkan ser till att få som de vill för annars vänder de folket mot staten, i gengäld ger kyrkan ofta privilegium till adeln...