Hej det är så att jag har börjat skissa på en större kampanj som jag ska spelleda i sommar. Kampanjen ska utspela sig i Soldarn och kommer att cirkulera kring inbördeskriget mellan Konungen och Hertig Siversparre. I mitt första inlägg här på forumet söker jag lite svar och åsikter kring religionen i Soldarn (jag vill här säga att när jag refererar till kyrkan så avser jag "Den Samoriska Läran").
1. Den första frågan rör kyrkans makt över kröningen av en ny konung i Soldarn. Jag tycker att det vore troligt att det är den högsta personen innom kyrkan som kröner en ny konung några åsikter? Då finns ju problemet att det inte finns någon "högsta ledare" innom den samoriska läran, någon som har någon bra kandidat?
Jag har även stött på endel oklarheter kring Zoriánorden:
2. Det står i "Asharien & Soldarn" att det är en "officiell hemlighet" att man måste tillhöra någon av Zoriánordens cirklar för att kunna nå högt innom adeln, templet eller andra viktiga samhällsfunktioner i Soldarn. Problemet blir att alla medlemmar i Zoriánorden utom de i den innersta cirkeln måste leva i celibat (innersta cirkeln består av totalt 20 personer, fördelat på både andliga och värdsliga). Detta gör att det inte borde vara så atraktivt för adelsmän att gå med i orden. Så vilka adelsmän går med i Zoriánorden? och hur kommer alla andra runt den hör officiella hemligheten? Det är ett krav att man ska vara adlig för att kunna gå med i den väpnade delen av orden.
3. Om man läser "Asharien & Soldarn" och krigsherren så kan man läsa att det finns mellan 220 och 250 Zorián riddare. I "Asharien & Soldarn" kan man vidare läsa att många av riddarna är värdsliga makthavare, så i vilken utsträckning är Zoriánriddare och konungens vassalriddare samma personer?
4. I både "Asharien & Soldarn" och Krigsherren sägs det att det finns ca 250 "Riddare och Väpnare" i Zoriánorden betyder det att det finns 250 riddare och 250 väpnare eller att det finns ca 125 av varje.
5. En annan sak jag har funderat på är att det står att man måste vara adlig för att kunna blir Zoriánriddare men gäller det kravet även för väpnare? Eller finns det icke adliga väpnare spm kommer att förbli i den positionen under hela sin kariär?
Det var de första frågorna, jag lär återkomma.
1. Den första frågan rör kyrkans makt över kröningen av en ny konung i Soldarn. Jag tycker att det vore troligt att det är den högsta personen innom kyrkan som kröner en ny konung några åsikter? Då finns ju problemet att det inte finns någon "högsta ledare" innom den samoriska läran, någon som har någon bra kandidat?
Jag har även stött på endel oklarheter kring Zoriánorden:
2. Det står i "Asharien & Soldarn" att det är en "officiell hemlighet" att man måste tillhöra någon av Zoriánordens cirklar för att kunna nå högt innom adeln, templet eller andra viktiga samhällsfunktioner i Soldarn. Problemet blir att alla medlemmar i Zoriánorden utom de i den innersta cirkeln måste leva i celibat (innersta cirkeln består av totalt 20 personer, fördelat på både andliga och värdsliga). Detta gör att det inte borde vara så atraktivt för adelsmän att gå med i orden. Så vilka adelsmän går med i Zoriánorden? och hur kommer alla andra runt den hör officiella hemligheten? Det är ett krav att man ska vara adlig för att kunna gå med i den väpnade delen av orden.
3. Om man läser "Asharien & Soldarn" och krigsherren så kan man läsa att det finns mellan 220 och 250 Zorián riddare. I "Asharien & Soldarn" kan man vidare läsa att många av riddarna är värdsliga makthavare, så i vilken utsträckning är Zoriánriddare och konungens vassalriddare samma personer?
4. I både "Asharien & Soldarn" och Krigsherren sägs det att det finns ca 250 "Riddare och Väpnare" i Zoriánorden betyder det att det finns 250 riddare och 250 väpnare eller att det finns ca 125 av varje.
5. En annan sak jag har funderat på är att det står att man måste vara adlig för att kunna blir Zoriánriddare men gäller det kravet även för väpnare? Eller finns det icke adliga väpnare spm kommer att förbli i den positionen under hela sin kariär?
Det var de första frågorna, jag lär återkomma.