Nekromanti Religion i Soldarn [Lite Spolier]

inte

Veteran
Hej det är så att jag har börjat skissa på en större kampanj som jag ska spelleda i sommar. Kampanjen ska utspela sig i Soldarn och kommer att cirkulera kring inbördeskriget mellan Konungen och Hertig Siversparre. I mitt första inlägg här på forumet söker jag lite svar och åsikter kring religionen i Soldarn (jag vill här säga att när jag refererar till kyrkan så avser jag "Den Samoriska Läran").

1. Den första frågan rör kyrkans makt över kröningen av en ny konung i Soldarn. Jag tycker att det vore troligt att det är den högsta personen innom kyrkan som kröner en ny konung några åsikter? Då finns ju problemet att det inte finns någon "högsta ledare" innom den samoriska läran, någon som har någon bra kandidat?

Jag har även stött på endel oklarheter kring Zoriánorden:

2. Det står i "Asharien & Soldarn" att det är en "officiell hemlighet" att man måste tillhöra någon av Zoriánordens cirklar för att kunna nå högt innom adeln, templet eller andra viktiga samhällsfunktioner i Soldarn. Problemet blir att alla medlemmar i Zoriánorden utom de i den innersta cirkeln måste leva i celibat (innersta cirkeln består av totalt 20 personer, fördelat på både andliga och värdsliga). Detta gör att det inte borde vara så atraktivt för adelsmän att gå med i orden. Så vilka adelsmän går med i Zoriánorden? och hur kommer alla andra runt den hör officiella hemligheten? Det är ett krav att man ska vara adlig för att kunna gå med i den väpnade delen av orden.

3. Om man läser "Asharien & Soldarn" och krigsherren så kan man läsa att det finns mellan 220 och 250 Zorián riddare. I "Asharien & Soldarn" kan man vidare läsa att många av riddarna är värdsliga makthavare, så i vilken utsträckning är Zoriánriddare och konungens vassalriddare samma personer?

4. I både "Asharien & Soldarn" och Krigsherren sägs det att det finns ca 250 "Riddare och Väpnare" i Zoriánorden betyder det att det finns 250 riddare och 250 väpnare eller att det finns ca 125 av varje.

5. En annan sak jag har funderat på är att det står att man måste vara adlig för att kunna blir Zoriánriddare men gäller det kravet även för väpnare? Eller finns det icke adliga väpnare spm kommer att förbli i den positionen under hela sin kariär?

Det var de första frågorna, jag lär återkomma.

Boboliwsy

Warrior
Hoppas jag kan hjälpa till lite här. Min kampanj utspelar sig också i Soldarn (well, rollpersonerna är nästan uteslutande soldier iaf) och jag tänkte också blanda in inbördeskriget lite senare. Nu till svaren:

1. Den samoriska läran har inte så mycket att säga till om vid kröningen av en ny kung. "Den nye regenten sätter själv kronan på sin hjässa för att visa sin suveränitet gentemot templet" (Riddaren, s11). Dock brukar samorimännen skicka dit lite folk för att bevittna kröningen. En eventuell "högsta ledare" för samoriska läran skulle för övrigt kunna vara Cerubiel V, predenten av Boronklostret (se Asharien & Soldarn).

2. Här har jag inget riktigt bra svar. Någon annan kanske kan bidra med lite hjälp här?

3. Bra fråga, jag har inget svar :gremconfused:

4. Jag skulle tolka det som 250 riddare samt deras väpnare, dvs. 250 riddare och minst 250 väpnare. Men jag kan ha fel...

5. Det står att zoriánriddarna "så gott som uteslutande kommer från soldiska adelsfamiljer", alltså borde det finnas icke-adliga riddare också, men det är kanske ett inofficiellt krav att man ska vara adlig. I Riddaren står det "Den sökande bör komma från det soldiska adelsståndet (men detta är inget absolut krav - många icke-adliga asharier och västmarkare är också medlemmar)".

Hoppas jag har hjälpt lite iaf, och att nån annan kan förklara vidare på de punkter där min Eon-fu inte räckte till, för jag vill också veta.

//Boboliwsy - dags för lite bf2.

Avslagen_Cola

Warrior
2. Troligtvis räcker det om man har en släkting inom Zoriánorden, som kan föra ens talan där, alternativt en god vän.

3. Ingen aning här heller... Hoppas någon har det, annars undrar man lite över den som skrev boken :p