Rekommenderad läsning för "Sanningar"?

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Walker in the Wastes såklart:

Introducing Narrative Sandboxes
Pagan staffer John Crowe was instrumental in recognizing this issue and pushing for a better approach. His landmark campaign Walker in the Wastes was our first big attempt at what I’ve come to think of as a narrative sandbox where the adventure consists primarily of character agendas and location descriptions. Because when you know what the NPCs want, and you know the relevant locations, the actual scenes of the story can emerge organically from the actions of the players. If the players took an unexpected action, good or bad, the story could continue because the Keeper understood the agendas and timetables of the NPCs.

Går att läsa mer här:

I övrigt typ valfri OSR-klassiker, kan väl nämna Caverns of Thracia innan @Skarpskytten gör det. Samma grundtänk finns ju i moderna klassiker som Maze of the Blue Medusa. Vad @entomophobiac skulle kalla: designtänk som framträder genom materialet i sig. Snarare än en inforuta.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag menar inte så mycket "hur man skriver" som "här är några som du tycker gjort hemliga-sanningar-som-ska-avslöjas bra" och "i den här kampanjen hade man ett coolt mysterium".
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag skulle säga att Svärdets sång med första kampanjen Korpens klagan är ett bra exempel på en relativt utförlig metaberättelse som spelgruppen kan utforska tillsammans. Där det finns mycket hemligheter i spelledarboken som spelledaren kan använda som grund för att berätta om världen och vad som har hänt.

I Noir finns det mycket hemligheter som antyds, berättelser om konstiga ting som sker i världen och där det verkar finnas en stor sanning bakom, men det avslöjas knappt någonting i grundboken. Tyvärr så kom det heller inte ut så mycket mer information. Jag hade väldigt gärna sett en stor kampanj-serie till Noir som hade förklarat (absolut inte allt) mycket.

Gemini har lite samma problem. Där är stora, världsomstörtande händelser igång. Spelets titel kommer från en legend om två tvillingar... som man inte får veta någonting alls om sedan. Och det gäller också allt det andra. Hur man ens ska binda ihop det hela på ett bra sätt har jag svårt att se, men det är väldigt spännande läsning i de typ tre böckerna som kom ut. Det finns också en hel del korta, officiella äventyr som verkligen inte är i närheten av att röra metastoryn.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har ett par jag gillar, som mer följer trådtrenden än mina egna preferenser.

Beyond the Mountains of Madness, till Call of Cthulhu, som innehåller väldigt mycket fakta om Antarktisexpeditioner och skapar en sorts torrhet som jag tycker passar otroligt bra med spelet ifråga. Lite för hårt rälsat på vägen till Antarktis, men grymt intressant när gruppen väl kommer fram. Har spellett den två gånger - båda blev väldigt lyckat, och på helt olika sätt.

Gillar metaplot:en i Conspiracy X, som framförallt presenterar en sorts bakgrundsmeta ("såhär är det" och "såhär blev det så") men inte försöker bestämma vad det används till. Det går att välja och vraka på ett sätt som passar mig.

Tycker de olika myterna, ryktena, etc., i Svärdets sång är ett snyggt sätt att hantera fakta och att göra information mystisk och intressant.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det är mycket lättare att komma på dåliga exempel än bra… Men jag tycker att det var Horisontens Hemligheter som gjorde Coriolis mest nytta, för där avslöjas väldigt mycket av spelets… Hemligheter. Skulle jag spelleda Coriolis och hitta på egna äventyr i det så är det den boken jag skulle börja med, för jag tycker att hemligheterna i Coriolis är coola. Jag hade önskat att HHs info vore med i grundboken, men… nu finns den åtminstone tillgänglig.

För att tuta i egen lur så har ju som jag nämnde i den andra tråden mitt eget spel More than Human en del centrala spelvärldshemligheter som det är tänkt att man ska utforska med sin spelgrupp. Jag hade skrivit texten annorlunda idag, men jag gillar fortfarande approachen.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Vilka kampanjer, spelvärldar och sånt är rekommenderad läsning för att ta till sig olika tagningar på "Sanningar" eller "Hemligheter" som kan upptäckas eller avslöjas?

Inspirerad av tråden om ämnet, men jag tänkte att det kanske var bättre att bryta ut frågan.
Jag tolkar dig fritt (kategorin ”och sånt”) och lägger till Stranger Things. Hela serien kretsar kring det hemliga och det som är allmänt känt. Det är ju lite Lovecraft över det hela (inte bara lite), men med en särskild twist. Att det pågår något hemligt och fruktansvärt på en sluten anläggning i anslutning till en småstad går det förstås att göra mer av, utan att det blir Stranger Things.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Det blir inte mer spännade än SLA Industries när det gäller sanningar i olika lager.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag vill minnas från min tradspelsungdom att Unknown Armies jobbar explicit med olika nivåer av hemligheter och att rollpersonerna och kampanjen kan finnas på den ena eller andra nivån, eller röra sig från en till en annan.

Om samberättarspel är relevant så är Lovecraftesque ett föredöme om hur man kan bygga hemligheter och mysterier under spel. Även Nerver av stål jobbar explicit på det sättet (alltså att det inte är bestämt när mordet sker vem som är mördaren).
 
Top