Reklamationsärende

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Är det någon som har erfarenhet av sådant? Min son (12 år) körde med sin e-scooter igår när styret bröts. Hade ju kunnat sluta rätt allvarligt, men han hade tur och det blev bara lite skrubbsår. Kontaktade återförsäljaren och jag som mest är van vid trevlig kundhjälp blev lite förvånad när de i princip sa att "vi kommer hävda att det rör sig om "våldsamt framförande" alldeles oavsett vad som egentligen har hänt" fast med betydligt fler ord. Så, nu hör det ju till saken att elscootrar har fått lite lagförändringar sedan inköp och jag vet inte riktigt vad som gäller och om det ens är lönt att driva det här ärendet, eller hur man isf ska göra det. Vårt försäkringsbolag menar att det krävs en egen fordonsförsäkring för det, så ingen hjälp där.

Några tips?
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Jag köpte för några år sedan en lyktstolpe att ha på tomten. Stolpen blåste dock av efter ett par månader. När jag reklamerade stolpen hävdade återförsäljaren att den gått av på grund av felaktig installation från min sida. Utifrån bilder på brottet och viss argumentation gav dock återförsäljaren med sig och jag fick en ersättningsvara. Min argumentation byggde på att återförsäljaren borde presentera någon form av bevis eller åtminstone en övertygande förklaring till att en felaktig installation kunde få stolpen att gå av, men återförsäljaren hade inga motargument. Högst oklart om du skulle kunna argumentera på ett liknande sätt i ditt fall. Det känns klart mer troligt att en elskoter råkar ut för en olycka än att en lyktstolpe som står inne på en tomt ska göra det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Jag köpte för några år sedan en lyktstolpe att ha på tomten. Stolpen blåste dock av efter ett par månader. När jag reklamerade stolpen hävdade återförsäljaren att den gått av på grund av felaktig installation från min sida. Utifrån bilder på brottet och viss argumentation gav dock återförsäljaren med sig och jag fick en ersättningsvara. Min argumentation byggde på att återförsäljaren borde presentera någon form av bevis eller åtminstone en övertygande förklaring till att en felaktig installation kunde få stolpen att gå av, men återförsäljaren hade inga motargument. Högst oklart om du skulle kunna argumentera på ett liknande sätt i ditt fall. Det känns klart mer troligt att en elskoter råkar ut för en olycka än att en lyktstolpe som står inne på en tomt ska göra det.
Tack, jo, det kan vara så att det krävs lite argumentation och "mjuka" hot :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Det borde ju finnas en garanti?

Jag brukar vända mig till konsumentvägledaren i kommunen när jag har reklamationsfrågor. De brukar ha bra koll och om inte det räcker och jag känner att återförsäljaren så brukar jag kontakta ARN.

Hade t.ex. en diskho från IKEA som stod i beskrivningen att den var mycket tålig, men redan efter någon vecka så blev det synliga repor och jag vände mig då till Kundtjänst som menade att det är så det blir vid användning. Jag menar dock att de inte kan skriva ut att den är tålig, och kontaktade ARN. Det dröjde någon dag innan jag fick återkoppling från IKEA och de erbjöd sig då genast kompensation (har för mig att jag fick tillbaka halva kostnaden).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Det borde ju finnas en garanti?

Jag brukar vända mig till konsumentvägledaren i kommunen när jag har reklamationsfrågor. De brukar ha bra koll och om inte det räcker och jag känner att återförsäljaren så brukar jag kontakta ARN.

Hade t.ex. en diskho från IKEA som stod i beskrivningen att den var mycket tålig, men redan efter någon vecka så blev det synliga repor och jag vände mig då till Kundtjänst som menade att det är så det blir vid användning. Jag menar dock att de inte kan skriva ut att den är tålig, och kontaktade ARN. Det dröjde någon dag innan jag fick återkoppling från IKEA och de erbjöd sig då genast kompensation (har för mig att jag fick tillbaka halva kostnaden).
Tack, jag få ta det vidare till ARN om det behövs. Kan ge en liten update och det är en hal rackare jag har att göra med, men har man kört några rundor definitionskrig på wrnu så är det en "walk in the park" ;)
 
Top