Reglera värmen efter elpriser?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,026
Location
Ereb Altor
Jag har googlat runt lite och skulle vilja ha en mackapär som kontrollerade värmen i mitt hus så att den inte går dygnet runt utan bara när priset är "under X kr". Jag har vattenburen golvvärme så tänker att den inte kyls ner så snabbt. Jag hade saftiga elräkningar förra vintern (ni vill inte veta!) och vill gärna undvika det. Ja, jag kan binda priset men vill helst inte det.

Har elbil och snart solceller så kan jag bara kontrollera värmen borde det kunna bli ganska bra. Men jag är en klåpare när det gäller sånt här. Någon som har koll på sånt här?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Jag har inte koll på så'nt här, och har aldrig haft ett hus eller ens bostadsrätt, men den här videon kanske kan vara intressant:


Vid 17-minutersstrecket nämner han att han bara kör sin varmvattenberedare på natten och inte märker av det i form av vattentemperatur. Vet inte om det funkar i svenska förhållanden, eller om det är en dålig idé, men kanske kan vara värt att fundera på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,026
Location
Ereb Altor
Jag har inte koll på så'nt här, och har aldrig haft ett hus eller ens bostadsrätt, men den här videon kanske kan vara intressant:


Vid 17-minutersstrecket nämner han att han bara kör sin varmvattenberedare på natten och inte märker av det i form av vattentemperatur. Vet inte om det funkar i svenska förhållanden, eller om det är en dålig idé, men kanske kan vara värt att fundera på.
Det är svårt att göra manuellt. Eller svårt är det ju inte, men jag vill inte sätta klockan på 5 för att stänga av pannan :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Det finns säkert prylar för det. Googla ”smart home vattenburen golvvärme” + namnet på din termostat.

Det finns ett elbolag som heter tibber som erbjuder timpris och en massa uppkopplade smarta prylar/lösningar för att nyttja timpriset så effektivt som möjligt. Det kanske kan vara något?


Jag skulle vara lite försiktig med att mixtra med temperaturen i varmvattenberedaren då det kan börja växa otrevligheter där vid för låga temperaturer.

 
Top