Quadrante
Grisbonde
…
Last edited:
Har ni exempel på sådana regler/funktioner i spel som genererar en viss typ av situationer.
Hur ser ni på dem?
Ja, regler kan ha alla möjliga sorters syften, men att påverka vilken sorts fiktion som skapas under spel är ju en av de viktigaste (och vanligaste). Jag är själv lite kluven till det här med att det inte är direkt synligt i själva reglerna som skrivna. Jag tycker att det är intressant och framförallt väldigt snyggt som regelmakare när ett emergent beteende uppstår som inte är tydligt när man läser spelet. Men om jag vill så effektivt som möjligt lära ut mitt spel så ska jag nog explicit berätta om det. Typ "Notera att den här regeln uppmundrar att spelarna gör X, eftersom Y". Det är inte lika snyggt, men det hjälper sannolikt läsaren att förstå spelet och använda det korrekt.Ser situationer regler kan skapa som reglers syfte, nästan rakt av! Och jag älskar att upptäcka den här typen av dynamiker runt spelbordet, som inte alltid är lika tydliga när du läser regler.
Jag är själv lite kluven till det här med att det inte är direkt synligt i själva reglerna som skrivna.