Nekromanti Regler för indirekt eldgivning

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Tjo

Jag undrar om det är någon som har några bra regler eller regelförslag för att skjuta indirekt eld.

Färdigheterna finns (Eldledning, granatkastare, vapensystem, samband, spaning), men saknar någon form av regelsystem för det.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Funderade på det i ett annat spelsammanhang igår. Jag kom fram till att man i princip siktar på en punkt som i sin tur har siktlinje till målet. Det förenklade resten för mig.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Vad är du ute efter? I ett vanligt rollspel med 5 sek stridsronder blir det ju jättetrist.
Man har 120 ronder eldsignalering då man inte gör nånting. Sen får man koordinaterna och har tre ronder riktning. Sen drar man iväg tre lag under tre ronder. Efter det har man 60 ronder omgruppering. Sen 120 ronder gruppering. I många fall har man ingen aning om träffsäkerhet och verkan i målet. Och skulle man få det beror det på att man har gynnsamma förhållanden och alla andra lyckas med sina slag.

Det är förmodligen svårt att få det intressant. Att bli påskjuten är säkert ännu tråkigare.

Så vad är syftet egentligen?

//EvilSpook
 

Vovven

Veteran
Joined
15 May 2006
Messages
59
Location
Örebro (Mittens rike)
Vi spelar just nu med neotechreglerna med lite moddning i en Gears of war inspirerad värld. Postapokalyptisk och det är fortfarande krig med Locust.

I ett av scenariorna så har jag tänkt att det kan hända att granatkastare kommer att användas på relativt nära håll 100-200m, så då handlar det mer om att de två som sköter granatkastaren har hjälp av en som spanar och hjälper till med "eldledning" åt grkteamet som håller sig i skydd. Så det är ingen eldledning av måttet nu ska vi sänka en hel kulle med haubitsar och artilleri på 5km avstånd.

Så om ni har spelat gears of war och vet hur granatkastaren där fungerar så vet ni lite mer åt vilket håll jag har tänkt :gremsmile:

Det blir alltså mer åt granatgevärshållet än en riktig granatkastarsituation. Eftersom avståndet är såpass kort.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Varför måste du ha speciella regler för det? Låt en i gruppen slå för sitt värde och om det lyckas så får eldgivningen önskad effekt.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Om ni ska hålla er på den nivån, så håll er till granatkastare och eventuellt andra burna understödsvapen (vad som nu kan finnas i reglerna...)

En modern haubits skjuter du iaf. knappast direktriktad eld med och kortaste avstånd för indirekt eld är iaf. ett par kilometer...
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Jag gjorde för många år sedan ett regelsystem för indirekt eldgivning i min Guerilla-modul. Som sagt det är länge sedan och man skulle väl egentligen ha gjort en uppdatering av alles. Men men :gremwink:

Hur som haver, se även modulen Skandinavisk Vapenhandbok med en del vapensystem, som inspiration :gremlaugh:

Bägge finns att ladda ned på NoGo:

Guerilla:
http://nogo.se/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,10/

Skandinavisk Vapenhandbok:
http://nogo.se/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,31/
 
Top