Regler för hirelings och liknande

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
I den pågående kampanjen har rollpersonerna en bas, en gemensam ekonomi, och ett uppdrag som är mycket större än de själva. Frågor har börjat dyka upp kring att anlita vakter, anlita diplomater, och att helt enkelt använda pengar för att göra detta till mer av en organisation.

Har inte dammsugit DMG:n direkt, men jag undrar om det finns något sådant—även om det bara är fingervisningar—någonstans i grundböckerna? Eller om någon har förslag på andra supplement som gör det bra, utan att begrava det i detaljer?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
I 5e? Det finns en halv sida om hirelings i utrustningskapitlet av PHB. Och ännu mindre än så i NPC-avsnittet i DMG.

Det är helt enkelt inte en grej de tycker är viktig.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Alla andra böcker och supplement jag känner till är väldigt detaljistiska, speciellt för hirelings och moral. Men 3.5:s DMG tycker jag har tillräckligt. Vill du ha mer ingående så kan jag komma med andra förslag.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Tashas Cauldron of Unecessary Rules har ett avsnitt om Sidekicks, vilket är NPCs med speciella klasser som levelar upp med resten av gruppen. Man kan välja mellan Expert, Spellcaster och Warrior. Jag har inte läst reglerna, men det verkar vara samma upplägg som med NPC Classes i DnD3, dvs de funkar som vanliga klasser men har lite mindre innehåll och är därför också inte riktigt lika kraftfulla.
 
Last edited:
Top