Nekromanti Regler? Avstånd - Magi ?

Wolfbane

Veteran
Joined
24 Jun 2018
Messages
6
Kan inte hitta några tydliga regler som beskriver hur avstånd fungerar. Och speciellt inte gällande magi, allmänt eller ens på respektive formel.
Om jag har missad denna informationen så ge mig bok och sid info, tackar.

Är alla formler som kan kastas endast i "Närstrid" dvs 1-2 meter ? Hittar ingen allmän information som säjer om man måste stå intill sitt mål eller om begräsning är visuellt.
En testade att spela en mystiker och formler som var aktuella sist vi spelade var "Svavelkaskad", "Brandvägg", ( brandvägg verkar endast fungera i närstrid enligt texten )
Men det finns ingen information på Svavelkaskad som beskriver deras begränsningar. Är det endast "Närstrid" kan man kasta den på ett monster 50m?100m? 500m? 1000m?
Kikade på annan magi, Larvböld, Mörkerblixt, osv... ingen avstånds info
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Det finns inga sådana regler. Extrareglerna för Avståndskategorier på s. 98-99 i Spelarboken är den vägledning som finns men säger inget om besvärjelser i sig.

Det är helt enkelt upp till spelgruppen vad de själva tycker om under vilka förutsättningar mystiska krafter kan användas. Konstruktörerna skulle nog säga att den typen av specifikationer avsiktligt är vaga just för att ge frihet till SL/spelgrupp. Andra skulle kalla det slarv eller dålig design.
 

Wolfbane

Veteran
Joined
24 Jun 2018
Messages
6
Bifur;n334896 said:
Det finns inga sådana regler. Extrareglerna för Avståndskategorier på s. 98-99 i Spelarboken är den vägledning som finns men säger inget om besvärjelser i sig.

Det är helt enkelt upp till spelgruppen vad de själva tycker om under vilka förutsättningar mystiska krafter kan användas. Konstruktörerna skulle nog säga att den typen av specifikationer avsiktligt är vaga just för att ge frihet till SL/spelgrupp. Andra skulle kalla det slarv eller dålig design.
Jo håller med, det är oerhört slarvigt.
Dock antog jag redan att detta var svaret, med tanke på hur diffust allt är, men bättre att fråga ifall jag hade missat något.

Hade det varit "by design" så borde dom ha skrivit något i stil med "Avstånd är upp till er egna spelargrupp för att avgöra hur magi ska fungera på avstånd eller inte, det är lite beroende på vilken typ av kampanj ni vill spela, och hur stor inverkan magi ska ha på den"

Men det gör dom inte, vilket då istället leder till folk letar förbrilt i olika böcker för att försöka hitta informationen som inte finns. Oerhört dåligt sätt att göra rollspel på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Tja, jag är rätt övertygad om att det är design. Personligen stör det mig inte direkt, även om jag i vissa delar håller med om att otydligheten inte hjälper tycker jag den i andra är kreativ.
 
Top