Nekromanti Regelsystemet översikt

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Hej på er!

Jag håller på att kika på lite olika spelsystem för att köra fornnordiska, ganska low-fantasy äventyr och har uppmärksammat Saga. Jag tycker det låter som att fokuset med spelet är i den riktningen jag söker (med enkla regler och "osynligt" regelsystem) men skulle gärna vilja få en bättre bild över hur regelmekaniken fungerar mer i detalj med färdigheter osv. Finns det någon som skulle vilja bistå med en kort redogörelse eller hänvisa mig till vart jag kan läsa mer?

Edit: Nu insåg jag att jag fått just den informationen skickad till mig i en annan tråd så jag bifogar helt enkelt det här så att andra som kommer hit kan ta del av det! Tack ska ni ha!

"HÄR hittar du Sagas regler, allihop faktiskt, det enda som saknas är ett monsterkapitel. Direktlänk till pdf.
HÄR hittar du lite stats för alver och dvärgar samt några andra klassiska eller halvklassiska fantasyvarelser som inte finns med i Saga i vanliga fall."

/Peter Malmberg
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är lite svårt att hjälpa om man inte vet hur mycket du kan.
Hjälper det dig om man säger att Saga i grunden är BRP, man ska slå lika eller under sitt värde med enT20 för att lyckas och att de flesta brukar kunna sätta sig in i reglerna på en timme eller mindre?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Saga är inte BRP, det är influerat främst av Dragon Warriors. Och en nypa WFRPG 1 ed och (ännu mindre) GURPS. Fast avskalat. jag gillar inte tunga regler.
 
Top