Nekromanti Regelprat ...

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag känner mig själv – när vi väl börjar lira kommer jag att få en del regelfunderingar. Helt klart.

Först ut: Vad gäller strid har jag antagit följande (eftersom jag inte kan hitta indikationer på någonting annat): Man har – om inte arten säger annorlunda – grundskada 1 på vilket man sedan adderar vapnets skadevärde?
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Det är nog något jag måste vara tydligare med i nästa utgåva. Tanken var att vapnets skada inte adderas till någon basskada. Det innebär att det ibland är lika effektivt att slåss med nävarna som med ett svärd, tex. Eftersom målgruppen är såpass ung, bedömde jag att det inte spelade någon roll. De barn som jag har speltestat med accepterar det som en självklarhet, men vill ändå ha svärd osv eftersom det är "häftigare" och hör till.

Men det är klart att inför nästa utgåva, som redan har en del omarbetningar, skulle det kunna tänkas att ändra detta också, beroende på vad andra tycker.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Weird Quest said:
Det är nog något jag måste vara tydligare med i nästa utgåva. Tanken var att vapnets skada inte adderas till någon basskada. Det innebär att det ibland är lika effektivt att slåss med nävarna som med ett svärd, tex. Eftersom målgruppen är såpass ung, bedömde jag att det inte spelade någon roll. De barn som jag har speltestat med accepterar det som en självklarhet, men vill ändå ha svärd osv eftersom det är "häftigare" och hör till.

Men det är klart att inför nästa utgåva, som redan har en del omarbetningar, skulle det kunna tänkas att ändra detta också, beroende på vad andra tycker.
Aha ... För det står att vissa arter åsamkar mer i skada (utan att man anger huruvida exempelvis människor har någon grundskada alls?); exempelvis att troll åsamkar två extra hjärtan skada. Samtidigt står det på vapnen i utrustningskapitlet att de åsamkar ett visst antal hjärtan.

... Så, ett exempel utan att ha regelboken till hands just nu: Om man är ett troll och åsamkar två hjärtan skada och därpå har ett svärd som åsamkar två hjärtan skada, då borde man väl åsamka totalt fyra hjärtan skada om man som troll använder svärd?

Kort sagt, det är detta jag inte är helt klar över, hur de olika skadepoängen ska räknas och om det finns någon standard utöver de arter som har angiven extraskada.

Förövrigt kan jag då passa på ett önska en mer strukturerad bok till nästa utgåva. Jag tror på en hårdare kapitel och rubriksindelning så att saker inte är så flytande och tappas bort – något jag personligen upplever just nu.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Aha ... För det står att vissa arter åsamkar mer i skada (utan att man anger huruvida exempelvis människor har någon grundskada alls?); exempelvis att troll åsamkar två extra hjärtan skada. Samtidigt står det på vapnen i utrustningskapitlet att de åsamkar ett visst antal hjärtan.

... Så, ett exempel utan att ha regelboken till hands just nu: Om man är ett troll och åsamkar två hjärtan skada och därpå har ett svärd som åsamkar två hjärtan skada, då borde man väl åsamka totalt fyra hjärtan skada om man som troll använder svärd?
Frågan har aldrig kommit upp tidigare, på speltesterna körde vi att den högsta siffran gäller, utan att de adderas, men det kan man göra som man vill med. Hur som helst, jag ska vara tydligare med detta (och mycket annat) till nästa Äventyr.

Förövrigt kan jag då passa på ett önska en mer strukturerad bok till nästa utgåva. Jag tror på en hårdare kapitel och rubriksindelning så att saker inte är så flytande och tappas bort – något jag personligen upplever just nu.
Jag ska titta på det. Är det några speciella kapitel du tycker är röriga?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Weird Quest said:
Frågan har aldrig kommit upp tidigare, på speltesterna körde vi att den högsta siffran gäller, utan att de adderas, men det kan man göra som man vill med. Hur som helst, jag ska vara tydligare med detta (och mycket annat) till nästa Äventyr.
Aha, på så vis. Ja, det stod nämligen ingenting om det så jag blev ltie förvirrad. Men då vet jag. Tack! =)


Weird Quest said:
Jag ska titta på det. Är det några speciella kapitel du tycker är röriga?
Nej, det är mer det här med indelningen, egentligen.
... Nu är ju detta enkom mina personliga åsikter och ingenting annat: Jag skulle önska att boken vore mer strikt och konsekvent indelad, att varje regelmoment som är väsentligt har sin egen rubrik och sådana saker. Exempelvis står reglerna för grundegenskapernas funktion samlade under den första grundegenskapen istället för under huvudrubriken; frivilliga regler för poängsättning vid grundegenskaperna återfinns i spelexempelkapitlet istället för i kapitlet om rollpersonen; ibland talar man om Hjärtan och ibland om Liv – exempelvis när man talar om hur mycket skada olika arter kan åsamka; många regelbitar framkommer enkom i spelexemplet och det myck knappt ... Osv.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
ibland talar man om Hjärtan och ibland om Liv
Ja, det slank igenom utan att någon reagerade (inklusive mig själv). Det är åtgärdat till nästa version.

Vågar utlova en mer konsekvent indelning redan till Super Woo! (Kommer senare i år)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Weird Quest said:
ibland talar man om Hjärtan och ibland om Liv
Ja, det slank igenom utan att någon reagerade (inklusive mig själv). Det är åtgärdat till nästa version.

Vågar utlova en mer konsekvent indelning redan till Super Woo! (Kommer senare i år)
Wicked!

Stort tack för all respons! :gremsmile:
 
Top