Nekromanti Regelklur och kampanjdetaljer m. m.

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, i brist på forum tog jag upp detta på Facebook, så flera av er kommer säkert att känna igen frågorna ...
Hur som haver, jag har klurat lite på både saker som berör regler och kul saker i spelvärlden, och skulle mer än gärna vilja ha er input.

1st. Först och främst, påhitt i strid – att spelarna hittar på tricks och dylikt, som gör deras attacker ballare och striden mer spännande och tillåter olika modifikationer att hanteras.
Förslag på sådana tricks – och vart tycker ni gränsen går för "too weak" vs "too much"?

2nd. Att låta segermarginalen komma in och påverka skadan är ju kanske trevligt, men själv har jag inte hunnit pröva detta och är nyfiken på balansen i de olika varianterna.
Vad rekommenderas/rekommenderas inte?

3rd. Klurar även om någon travel-fast-around-the-world-service-grej – i alla fall mellan de stora, mer civiliserade zonerna. Det är ju trots allt så att ibland vore det gött att kunna skära ned överdriven restid, och istället för att bara snabbspola göra någon cool detalj av det. Dessutom blir det ju en sådan där grej som är kostsam på något sätt och därför kräver offer; pengar, guld, blod, whatever ...

Så, vilka uppslag och idéer har ni när det gäller sådant?

Själv klurar jag på portaler och särskilda portalväktare i egenskap av välutbildade magiker. Om det sedan ska kosta en hel drös guld eller något annat lite mer coolt och farligt vet jag inte. Å andra sidan känns det gjort men så är det med det mesta jag kan komma på, på den här punkten ... Luftskepp, svinstora varelser som kan ta sjumilakliv, av magiska flöden naturligt självformade hål i marken som ger en liten lottoeffektsrisk till det hela ...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
3rd. Klurar även om någon travel-fast-around-the-world-service-grej – i alla fall mellan de stora, mer civiliserade zonerna. Det är ju trots allt så att ibland vore det gött att kunna skära ned överdriven restid, och istället för att bara snabbspola göra någon cool detalj av det. Dessutom blir det ju en sådan där grej som är kostsam på något sätt och därför kräver offer; pengar, guld, blod, whatever ...

Så, vilka uppslag och idéer har ni när det gäller sådant?

Själv klurar jag på portaler och särskilda portalväktare i egenskap av välutbildade magiker. Om det sedan ska kosta en hel drös guld eller något annat lite mer coolt och farligt vet jag inte. Å andra sidan känns det gjort men så är det med det mesta jag kan komma på, på den här punkten ... Luftskepp, svinstora varelser som kan ta sjumilakliv, av magiska flöden naturligt självformade hål i marken som ger en liten lottoeffektsrisk till det hela ...
Ska kanske, kanske, spelleda F! till helgen (kors i taket!) och är därför extra intresserad av att diskutera den här lilla detaljen! =)
 
Top