Nekromanti Regelfrågor kring Prövningar och Bonusar

mats77

Veteran
Joined
24 Feb 2015
Messages
7
Har några regelfrågor kring Ensamma Vargen (rollspelet):

- På handlingsbladet för en Kai-riddare har varje Kai-disciplin en liten ruta där man kan fylla i dess bonus. Exakt vad för bonus ska man ange här? Är det Kai-riddarens Rang/2 (avrundat nedåt)? Om ja, vad är det då för mening att skriva in samma bonus/siffra på alla sina Kai-discipliner?

- På sid 20 i regelboken under avsnittet "Bättre och bättre" står det att man efter ett lyckat äventyr kan få ett steg högre Rang (vilket då också leder till en ny Kai-disciplin). Det står också "[...] hur du blivit bättre på flera av dina redan inlärda Kai-discipliner [...]". Vad menar med detta? Om Kai-disciplinerans bonus endast är kopplade till Kai-riddarens Rang, borde då inte alla Kai-discipliner bli bättre på en och samma gång? Eller finns det något sätt att öka bonusen på ett urval av sina Kai-discipliner? (Kanske står någonstans, men jag hittar inte det, även om den citerade texten antyder det.)

- För Prövningar gäller en Svårhetsgrad som sätts av spelledaren. Att t.ex. viss utrustning kan ge Bonus, det är jag helt med på (och att denna bonus är variabel mellan +1 till +5 beroende på vad för slags bonus det är, verkar sunt). Likaså att en Kai-disciplin kan användas för att bidra med sin Bonus (vad den nu är enligt frågorna ovan), det känns också helt okej. Vad jag inte förstår, är att det verkar som att spelledaren kan ge godtycklig Bonus även för en Kai-disciplin. Tänker på det som står på sid 4 i äventyrsboken. Där står det att om Kai-disciplinerna Spåra eller Jakt används, får de Bonus +3 resp. +1. Så i detta exempel har en variabel svårhetsgrad satts (här +3), men också en variabel Bonus. Ska inte Kai-disciplinernas Bonus bero på Kai-riddarens förmåga snarare än ett värde satt av spelledaren? I detta exempel känns det som att Kai-riddaren är helt "frikopplad", och att Prövningen bara kommer avgöras av slumpen. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Tack på förhand!
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Ledsen för sent svar. Vi är inne i en extrem dödslinjeperiod, där vi skickat tre produkter på tryck på två veckor och därefter gått in i slutputs inför GothCon, där vi bland annat måste översätta och samordna allt för våra äventyr till Ensamma Vargen.

I grundreglerna finns ingenting som påverkar olika Kai-discipliner ojämnt, utan alla är en ren funktion av din rang. Men. Det kommer att dyka upp lite extra utbyggnadsregler för den som vill i olika sammanhang framöver, där till exempel artikeln ”Utforska din vilda sida” i nästa nummer av Fenix innebär att du kan använda ”Djurvän” på ett annorlunda vis, som ger vissa riktigt coola fördelar – men sker på bekostnad av andra discipliner. Därför har vi valt att ha Handlingsblad som redan från början är ”förberedda” på dylika händelser. Alla sådana nyheter är dock frivilliga, det är upp till er som spelar om ni vill använda dem.

I introduktionsäventyret behöll vi den ursprungliga skrivningen behöll vi den ursprungliga skrivningen på bonusar i detta sammanhang, men borde kanske ha ändrat. I fortsatta äventyr som vi själva varit mer direkt inblandade i att ta fram undviker vi just den typen av skrivningar.

Ha det gott,

Tove & Anders
 

mats77

Veteran
Joined
24 Feb 2015
Messages
7
Anders & Tove;n81531 said:
Ledsen för sent svar. Vi är inne i en extrem dödslinjeperiod, där vi skickat tre produkter på tryck på två veckor och därefter gått in i slutputs inför GothCon, där vi bland annat måste översätta och samordna allt för våra äventyr till Ensamma Vargen.
Ja, jag inser att tajmingen på mina frågor kanske inte är den allra bästa, men jag är ytterst tacksam för ert svar! :)


Anders & Tove;n81531 said:
I grundreglerna finns ingenting som påverkar olika Kai-discipliner ojämnt, utan alla är en ren funktion av din rang. Men. Det kommer att dyka upp lite extra utbyggnadsregler för den som vill i olika sammanhang framöver, där till exempel artikeln ”Utforska din vilda sida” i nästa nummer av Fenix innebär att du kan använda ”Djurvän” på ett annorlunda vis, som ger vissa riktigt coola fördelar – men sker på bekostnad av andra discipliner. Därför har vi valt att ha Handlingsblad som redan från början är ”förberedda” på dylika händelser. Alla sådana nyheter är dock frivilliga, det är upp till er som spelar om ni vill använda dem.
Okej, då är jag med. Och det låter ju lovande med lite utbyggnader kring detta i framtiden!


Anders & Tove;n81531 said:
I introduktionsäventyret behöll vi den ursprungliga skrivningen behöll vi den ursprungliga skrivningen på bonusar i detta sammanhang, men borde kanske ha ändrat. I fortsatta äventyr som vi själva varit mer direkt inblandade i att ta fram undviker vi just den typen av skrivningar.
Okej, så det är egentligen inte det normala att spelledaren sätter en bonus. Låter bra.

Återigen, tack för ert svar!

/Mats
 
Top