Nekromanti Regelfrågor - Förmågan Järnnäve och SLP försvar

Myggan

Veteran
Joined
30 Aug 2015
Messages
6
Hejsan,

Det kanske är lite korkade frågor, men man kan inte vara säker förrän man har ställt korkade frågor!

[Förmågan Järnnäve]
Om jag skulle slå en fiende med ett vapen, slår jag på träffsäker mot fiendens kvick (om jag inte har någon förmåga som säger annat).
Till exempel, min karaktär har 13 i träffsäker och fienden har 11 i kvick, då måste jag slå 12 eller mindre för att träffa varelsen.
Men om jag skulle ha förmågan järnnäve och slår mot stark istället, gäller fortfarande modifikationen?
Till exempel, min karaktär här 15 i stark och fienden har 11 i kvick, då måste jag slå 14 eller mindre för att träffa?

[SLP försvar]
Om man tittar i regelboken på sida 211 så har vi stats för en Kultist, Sektledare. Då står det "Försvar +3" och har 5 (+5) i kvick samt Fältat silke 2 (smidig) som bepansring.
Betyder Försvar +5 att de har 5 + 3 i kvick eller 2 + 3 i bepansring?
Om det är 5 + 3 i kvick, har de andra fortfarande +5 i modifikation?
Ska man även räkna med begränsandet på rustningarna eller är det redan inräknat i deras stats?
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Gällande Järnnäve är det precis som du säger, istället för att slå Träffsäker <-- Försvar för att se om du träffar ska du alltså slå Stark <-- Försvar. Kom ihåg att Järnnäve endast fungerar för närstridsattacker.

I ditt exempel med Stark 15 på din rollperson och Kvick 11 hos fienden ska du alltså slå
15 (ditt värde på Stark, det karaktärsdrag du anfaller med)
-1 (fiendens Försvar om vi antar att han inte har någon rustningsbegränsning)
=14 eller under

När det gäller sektledarens försvarsvärde så har du förmodligen hittat en miss, då han har Kvick 5 (+5) och inga förmågor eller föremål som påverkar detta så ska Försvar vara +5, inte +3.

Sektledaren har Kvick 5 (+5) och en smidig lätt rustning vilken inte begränsar Kvick vilket alltså innebär att din exempelkaraktär ovan träffar på:
15 (ditt värde på Stark, det karaktärsdrag du anfaller med)
+5 (sektledarens modifikation på kvick)
+0 (sektledarens rustningsbegränsning)
=20
Du träffar således alltid.

Bepansringen i fråga, den lätta rusningen "Flätat Silke 2" tar bort 2 i skada för varje lyckat anfall. Hade det varit en normal lätt rustning istället för en smidig hade den haft begränsning 2 vilket gjort att sektledarens kvick gått ner ända till 3 och alltså gjort hans försvar ännu sämre.
 

Myggan

Veteran
Joined
30 Aug 2015
Messages
6
Tack för svaren, men jag hängde inte riktigt med på när det står "Försvar" på SLP:n.
Vi tar ett annat exempel men på samma sida (211) i boken, Rövare.
Där har SLP:n 10 i kvick, försvar +4 och Kråkrustning 3, slår man alltså utan modifikation då han har 10 i kvick?
Om SLP:n misslyckas att försvara sig (dvs rollspelaren lyckas träffa), klarar SLP:ns rustning av 3+4 skada eller har den kvick 10+4?
Vad betyder "Försvar +4" ? Är det inget man behöver tänka på?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
"Försvar: +-X"
Ska vara den sammanräknade summan av motståndarens värden som påverkar dennes Försvar. Har den Kvick 10 och en sköld, kommer försvar så som Försvar -1.

Dessvärre stämmer inte alltid detta. Vissa motståndare är felräknade i boken. Förslag av mig är att räkna ihop värdena innan ni spelar, för de motståndare du vet dina spelare kommer stöta på.

Kanske svarade på fel fråga nu, jag är lite trött...
 

secondFANFARE

Veteran
Joined
15 Aug 2015
Messages
59
Som PjåtrimKaj skriver ovan så är alltså "Försvar" summan av de olika värden, förmågor och föremål som SLPn har som modifierar "Försvar". De viktigaste sakerna här är SLPns modifikation på Kvick, Rustningsbegränsning, förmågor som exempelvis Tvillingattack och om SLPn till exempel har en sköld eller ett balanserat vapen.

När du slår för att se om du träffar ett anfall mot SLPn slår du det karaktärsdrag du använder för att anfalla, till exempel Träffsäker eller exempelvis Stark modifierat av motståndarens värde i Försvar. Det skrivs såhär Träffsäker <-- Försvar.

Om vi då tar Rövaren som exempel, han har Försvar +4, vilket alltså gör att om du anfaller honom med Stark 15 och Järnnäve så träffar du på 15+4=19 eller under.

Varför har Rövaren Försvar +4?
Han har Kvick 10 så modifikationen från det karaktärsdraget är 0, dock har han en Kråkrustning - en medeltung rustning med kvaliteten otymplig vilket ger en rustningsbegränsning på 4. Därför har han Försvar +4 och är rätt så enkel för de flesta RPs att träffa.

Kråkrustning 3 innebär att rustningen har Bepansring 3 vilket neutraliserar 3 skada från alla anfall.

Ett exempelanfall ser då ut såhär

Myggans svartalfskrigare Tokka har Järnnäve och Stark 15. Han anfaller en rövare som har försvar +4.
Myggan måste rulla 15+4=19 eller under för att träffa rövaren. Myggan rullar en t20 och får resultatet 11, han träffar alltså rövaren.

Tokkas vapen var en yxa som ger 1T8 i skada. Myggan rullar t8n och får resultatet 6.
Rövaren har en kråkrustning 3 vilket gör att Tokka gör 6 (yxans skada) - 3 (rustningens bepansring) = 3 i skada.

Kråkrustningen gör alltså rövaren enkel att träffa, men neutraliserar rätt så mycket av den skada Tokkas vapen gör. Tokka bör införskaffa en större yxa.
 
Top