Nekromanti Regelfråga: motståndstabell

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
Hej alla!

Har förstått det som att förmågor mellan 5-15 påverkar slagen genom att antingen addera svårighet eller drar ifrån. Det antyds, tycker jag, återkommande i boken men kan inte hitta någon sammanställning eller tabell som beskriver förhållandet. Är det verkligen så enkelt som att om en potentiell fiende har 5 ger detta +5 på spelarens slag (mot en fiende exempelvis) medan 15 ger -5 på spelarens förmåga?
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
ergo;n87118 said:
Hej alla!

Har förstått det som att förmågor mellan 5-15 påverkar slagen genom att antingen addera svårighet eller drar ifrån. Det antyds, tycker jag, återkommande i boken men kan inte hitta någon sammanställning eller tabell som beskriver förhållandet. Är det verkligen så enkelt som att om en potentiell fiende har 5 ger detta +5 på spelarens slag (mot en fiende exempelvis) medan 15 ger -5 på spelarens förmåga?

Japp
 

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
Så om en fiende har 6 så har spelaren +4 istället för +5 (om fienden haft 5) i en färdighet.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Uppar denna med en fråga.
Jag förstår mekaniken, den är rätt simpel och inbjudande så inga konstigheter där överlag.
Men någonting jag inte förstår är vad jag noterade på SLP's i Kopparkronan.

SLP'n i fråga har 10 i Kvick.
På försvar står det +1 (Sköld). Borde inte SLP'n rimligtvis ha -1 i försvar. Alltså att RP får -1 på anfallet?

Kollar man på exempelvis en alv, med 13 i Kvick, så har ju denne -3 i försvar, vilket känns helt logiskt, att RP får -3 på anfallet för att alven är kvick.

Vad är det jag inte förstår? Har jag missat nåt?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Är det möjligt att SLP'n har en rustning som get minus på Försvar?
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Smart! Där var det ja, tack!
Men då blir det ändå inte helt korrekt i huvudet på mig.
10 i Kvick = +-0
Fjällpansar hade SLP'n visst, den är Begränsande -3.
Sköld ger +1 försvar.

Det borde rimligtvis ge +2 i försvar och inte +1?
Eller kan man utgå ifrån att Skölden är balanserad, för om jag förstår det rätt ger alla sköldar +1 i försvar, men en balanserad sköld (stålsköld i boken) ger ytterligare +1?

Eller har jag missat ytterligare någonting?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
SLP'n har troligen Sköldkämpe (Novis), och får +2 Försvar av sköldar, i stället för +1.

10 (Kvick) +1 (Sköld) +1 (Sköldkämpe I) -3 (Fjällpansar) = 9, dvs +1
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Tänker du kanske på Karavanvakterna i Det Förlovade Landet, Pirog?

Vad jag kan se har du räknat rätt. Det borde stå "Försvar: +2"
10 (Kvick) -3 (Medeltung rustning) +1 (Sköld) = 8. Det vill säga +2.

De har heller inga förmågor, vilket förmodligen är tänkt för att underlätta, eftersom de är det första spelarna stöter på i stridsväg. Kanske var tanken att de från början skulle ha sköldkämpe, som Genie sa, men att det försvunnit på vägen. Jag skulle hur som helst använda +2.

Har för mig att detta är ett räknefel som redan uppmärksammats av Järnringen, men kan inte hitta i vilket tråd...
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Kanon tack!
Problemet är ju egentligen inte om det står fel, utan bara så att jag verkligen förstått rätt, vilket jag uppenbarligen har gjort då. :)

Och hur var det här med skölden? Har jag förstått det rätt?
Att en sköld ger +1 försvar, men en (Balanserad) ger +2, typ stålskölden i grundboken?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Du har förstått allting, Pirog.

Men du utgår från att siffrorna är rätt och du har fel. Gör inte det :)

(Dvs utgå inte från att vakterna har stålsköldar. Utgå inte från att siffran är rätt uträknad, helt enkelt)
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Pirog;n97239 said:
Och hur var det här med skölden? Har jag förstått det rätt?
Att en sköld ger +1 försvar, men en (Balanserad) ger +2, typ stålskölden i grundboken?
Exakt!

Utan att gå för mycket off-topic... Personligen tycker jag att en normalstor sköld borde ge +2, om en bucklare (som är betydligt mindre) ska ge +1 OCH vara såpass liten och smidig så att den kan användas med ett vapen i samma arm. Sköldar är effektiva. Då skulle en normalstor stålsköld bli +3. Om man sedan tycker att det är för starkt rent regeltekniskt är en annan sak.
Tack för mig.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
+3 Försvar för en rätt lättillgänglig sköld är alldeles för högt. En Karaktär med Sköldkämpe - Novis får då +4 Försvar, och kommer alltså lätt upp i 19-20, och maxar ut på 22 med maximerat karaktärsdrag.

Cap'n: Siffran var rätt uträknad, men inte pga Stålsköldar. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Genie_GM;n97264 said:
+3 Försvar för en rätt lättillgänglig sköld är alldeles för högt. En Karaktär med Sköldkämpe - Novis får då +4 Försvar, och kommer alltså lätt upp i 19-20, och maxar ut på 22 med maximerat karaktärsdrag.

Cap'n: Siffran var rätt uträknad, men inte pga Stålsköldar. :)
Mja... Man kan ju se det som att 15 är för högt försvar *utan* sköld.

Med andra ord, att 19 blir för bra är inte nödvändigtvis ett skäl till att inte ge sköld +3.

Vad var det som Pirog saknade i sin uträkning som fick matten bli korrekt?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
som jag skrev i min post högre upp:

Genie_GM;n97025 said:
SLP'n har troligen Sköldkämpe (Novis), och får +2 Försvar av sköldar, i stället för +1.

10 (Kvick) +1 (Sköld) +1 (Sköldkämpe I) -3 (Fjällpansar) = 9, dvs +1


Problemet med +3 för en sköld är att i ett system som detta blir +1 en väldigt stor ökning i effekt för en karaktär som redan har ett högt värde, och att då ha för många källor till ökning av karaktärsdrag (eller för stora ökningar) leder till Karaktärer med oslagbara försvar.

Det är lite av en begränsning med såna här system (T20, slå under målvärde). Men ja, om man vill kan man ju "lösa" problemet genom att sänka alla värden, men jag skulle föredra att i stället göra så att bonusarna i rena karaktärsdrag blir mindre, men att man istället "låser upp" nya möjligheter.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Genie_GM;n97357 said:
som jag skrev i min post högre upp:





Problemet med +3 för en sköld är att i ett system som detta blir +1 en väldigt stor ökning i effekt för en karaktär som redan har ett högt värde, och att då ha för många källor till ökning av karaktärsdrag (eller för stora ökningar) leder till Karaktärer med oslagbara försvar.

Det är lite av en begränsning med såna här system (T20, slå under målvärde). Men ja, om man vill kan man ju "lösa" problemet genom att sänka alla värden, men jag skulle föredra att i stället göra så att bonusarna i rena karaktärsdrag blir mindre, men att man istället "låser upp" nya möjligheter.
Vi är ju överens om att uträkningen är korrekt.
Men av nyfikenhet. Vartifrån får du sköldkämpe? Det är ju lika taget ur luften som mitt antagande om stålsköld med tanke på att varken eller specificeras på SLPn. :)
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Det är sant. Jag har inte läst Kopparkronan, så med infon jag har skulle det precis lika gärna kunna vara Stålsköld som Sköldkämpe. Däremot brukar jag när jag skriver SLPer börja med att ge dem bättre skills, och sen ge dem bättre gear, men så behöver ju inte alla spelledare funka. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Ok. Det är antagligen vare sig förmåga eller utrustning, utan helt enkelt felräkning, som ligger bakom siffran.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Ja, om hela SLPn står utskriven med Utrustning och Fördjupningar specificerade så är det ju en felräkning.
 
Top