Nekromanti Regelfråga kring vapendragning

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Hejsan! Har en fråga kring att dra vapen. Att dra ett vapen är en sidohandling. Vad gäller vid två vapen, t.ex. svärd och sköld? Och vad gäller om man ska stoppa tillbaka dom för att dra ett nytt vapen, t.ex armborst?

Tack på förhand!

P.S. Gäller alltså Hjältarnas Tid
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
(Är inte säker på vad den officiella regeln kommer vara men en klassiker är ju att släppa vapnen på golvet och dra dom nya. Då kan monstren ta dom iofs.)
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Jo det är ju alltid ett alternativ. Ska man säga att dom får dra ett vapen i taget per runda? Om dom nu inte offrar en huvudhandling? Alltså om de ska dra ett svärd och sköld...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Ytterst beror det väl på vad du tycker är kul. Gillar du att plåga spelare genom att tvinga dem att hålla reda på vad de bär var, och hur, hela tiden? Ibland är jag på det humöret - "jaså du bär lyktan, har du då svärdet eller skölden i andra handen?" Eller gillar du att cut to the chase, don't sweat the small stuff? Ibland är jag på humör att bara komma till hackandet å huggandet så fort som möjligt.

Men om man skall göra ett allvarligt försök att tolka RAW så sätts ju ett prejudikat IOM regeln om att dra ett vapen som sidohandling. Vad det säger oss är att här finns en viss grad av simulering, saker tar tid att göra (se också: Otympliga vapen). Så om det tar en viss tid att dra ett vapen borde det rimligtvis ta längre tid att dra två - och ännu längre tid att stoppa undan något annat först. Fast på film drar ju folk två svärd samtidigt hela tiden. Jag skulle nog kompromissa och säga så här: att fylla eller tömma båda dina händer på ett kontrollerat sätt (inte bara släppa saker) tar en sidohandling - eller en vanlig handling om din sidohandling redan är förbrukad.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Ja varför jag frågar är för att jag vet att frågan kommer att dyka upp under spel och jag kände mig osäker hur jag skulle sköta det. Lutar snarare åt "roliga hållet" men jag vill heller inte dra det fullt ut så att spelaren skjuter med armborst för att sekunden efter parera med sköld i ena handen och svärd i det andra. Tycker att man taktiskt måste välja lite vad man anfaller med under rundan. Sen vill jag heller inte att en ska stå där med en hel arsenal till förfogande under en runda och den andra får glatt stå där med en trästav ????

Letar väl egentligen inte vad reglerna strikt säger, utan mer hur någon annan skulle hantera det ????

Tackar för alla tips jag får!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja… jag ser det inte som att plåga utan som att levandegöra SIS. Därför gillar jag när regeln är generös, för då kan jag både "vad har du i händerna egentligen" samtidigt som dom inte behöver betala actions.
 
Top