Nekromanti [Regelfråga] Försvar mot avståndsvapen?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Så om man är i samma zon som skytten, behöver man inte sköld för att försvara sig. (s. 70) Betyder det att man kan parera pilar med sin yxa? Eller finns det någon begränsning av vilka färdigheter som kan användas för sådant försvar?

För den delen, om försvararen är i en annan zon och uppfyller kravet att ha en sköld, måste försvaret använda färdigheten Sköldkamp då? Eller kan vad som helst användas?

Nu när jag börjar tänka på det, hur är det med närstrid egentligen? Kan man försvara sig mot en spjutstöt med sin färdighet i Bågskytte, exempelvis? Jag hittar inga regler som begränsar några alternativ.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bolongo;n94772 said:
Så om man är i samma zon som skytten, behöver man inte sköld för att försvara sig. (s. 70) Betyder det att man kan parera pilar med sin yxa? Eller finns det någon begränsning av vilka färdigheter som kan användas för sådant försvar?
Det beror på hur kung fu-cool din kampanj är. Om den är väldigt kung fu-cool så hugger du av pilar med din yxa. Om den är väldigt grisig och jordnära så ger du bara fienden möjlighet till ett slängskott om han inte vill få armen avhuggen av din yxa, men du parerar inte själva pilen. Du gör det bara svårare för honom att sikta mot dig.

Bolongo;n94772 said:
För den delen, om försvararen är i en annan zon och uppfyller kravet att ha en sköld, måste försvaret använda färdigheten Sköldkamp då?
Ja.

Bolongo;n94772 said:
Nu när jag börjar tänka på det, hur är det med närstrid egentligen? Kan man försvara sig mot en spjutstöt med sin färdighet i Bågskytte, exempelvis? Jag hittar inga regler som begränsar några alternativ.
Sidan 68: »Försvarsslag kan vara ett slag för någon vapenfärdighet (dock ej Bågskytte), manövrer eller om man är beriden även Ritt«.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Krille;n94782 said:
Sidan 68: »Försvarsslag kan vara ett slag för någon vapenfärdighet (dock ej Bågskytte), manövrer eller om man är beriden även Ritt«.
Ah. Där har vi det. Till och med mitt falköga missar något ibland. ;)
 
Top