Nekromanti Regelförvirring

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Har nu testspelat Symbaroums stridsregler och har en fråga om frislag. I boken hittar jag bara under vilka omständigheter man får göra ett frislag. Men inte riktigt hur det fungerar? Jag förstår att det handlar en form av bonus man får tillgodoräkna sig i vissa nämnda situationer. Men hur ser det ut regelmässigt? Får man slå en "gratis" attack UTAN modifikation för motståndarens Försvar? Eller är det en attack precis som vanligt som helt enkelt "petas" in under en motståndares runda?

Våra exempel;

Karaktär #1 anfaller en rövare. Under förflyttningshandlingen rusar hon upp mot rövaren. Rövarens vapen räknas som (långt) vilket gör att min karaktär utsätts för ett frislag innan hon får fortsätta med sin stridshandling. Vad händer nu? Slås ett slag i stil med Försvar - Träffsäkerhet? Dvs ett normalt utförande?

Karaktär #2 anfaller en rövare. Under förflyttningshandlingen rusar hon upp mot rövaren. Rövarens vapen räknas som (långt) vilket gör att min karaktär utsätts för ett frislag innan hon får fortsätta med sin stridshandling. Skillnaden nu är att Karaktär #2 har förmågan Akrobatik vilket på Novisnivå tillåter spelaren att undvika frislag med ett lyckat slag mot Kvick. Vad händer nu?


Gruppen hamnade i en diskussion om att man slår ett slag i båda fallen med liknande eller samma förutsättningar. Enda skillnaden att avdrag för Rustning inte görs när man slår mot Kvick via Akrobatik. I första scenariot slås, om ovanstående påstående är korrekt, ett vanligt försvarsslag mot ett anfall. I andra fallet slås ett slag mot förmågan Akrobatik för att se om spelaren helt undviker motståndarens frislag. Och givetvis var vi lika förvirrade i det omvända scenariot där spelaren är den som utför frislaget.

Kort och gott;

-Hur fungerar Frislag?
-Vad är skillnaden (poängen med Akrobatik) om de båda situationerna ser mer eller mindre likadana ut?



Tacksam för ett förtydligande.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Frislag = ett extra anfall (försvarsslag eller anfallsslag).

Situationerna är inte likadana. I den första blir du anfallen en extra gång och måste slå ett försvarsslag.
I den andra har du chansen att INTE bli anfallen en extra gång genom att slå ett akrobatikslag.
Om du misslyckas med ditt akrobatikslag blir resultatet det samma, alltså att du blir anfallen, och måste slå ett försvarsslag.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Hej Cosmo,

Till att börja med innebär frislag en extra, helt vanlig, attack, alltså med samma för- och nackdelar som du annars skulle haft i den givna situationen.

Det är alltså vare sig en bonus eller en extra fördelaktig handling. Bara en extra handling du normalt inte får, som kan misslyckas lika väl som alla andra handlingar.

När det är DU som får frislaget gör du en attack.
När det är FI som får frislaget gör du ett försvar. (Detta verkar du redan ha greppat, men tål att sägas :)

Så Karaktär #1 tvingas försvara sig mot ett extra, men helt vanligt, anfall, precis som du säger.

Det skulle jag säga gäller för Karaktär #2 med. Jag hittar nämligen ingenting om att Akrobatik kan användas för att negera kvaliteten Långt. (Jag har inga kopplingar till Järnringen, utan ger dig min syn)

Ur regelboken:
"[Akrobatik] gäller både vid passage av fiender ... och för att dra sig ur närstrid"

Som jag förstår saken är avsikten med Akrobatik specifikt att kunna negera två punkter från listan över förflyttning på sidan 158:
* Punkten "Komma förbi en fiende..." (punkt nummer 3)
* Punkten "Dra sig ur strid..." (punkt nummer 4)

Jag tror aldrig avsikten med Akrobatik var att kunna negera några övriga regler.
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Just så. Kloka svar. Då var det ungefär som alla i min spelgrupp sa fast med vissa oklarheter :)

Angående Akrobatik - helt riktigt, kollade precis upp det och jag har helt och hållet läst mellan raderna. Jag tolkade de exempel som du nämnde som just exempel och därmed inklusive alla möjliga typer av situationer där frislag normalt sett tillämpas. Men nu ser jag att de faktiskt specificerat två tillfällen där förmågan kickar igång. Överlag tycker jag det känns lite gammalt dataspel när förmågor/särdrag/whatever ger så specifika resultat. Lite off topic men jag gillar reglerna som helhet men som gammal 80-/90-talsräv känner jag mig ofta lite bakbunden av regelsystemet.

Tack för snabba svar gott folk.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ibland känns det som att förmågor även borde ge lite bonusar i situationer där de logiskt spelar in. Som att någon med förmågan Akrobatik borde få en liten bonus vid svåra hopp eller klättring? Eller att någon med Sköldkamp är bättre på att värdera kvalité på sköldar.

Men det är väldigt svårt att dra gränser för vad och hur mycket för att inte inkräkta på högre nivåer eller andra förmågor.

Gör sig nog bäst som bedömt från tillfälle till tillfälle av spelledaren när det passar.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Paal;n56000 said:
Ibland känns det som att förmågor även borde ge lite bonusar i situationer där de logiskt spelar in. Som att någon med förmågan Akrobatik borde få en liten bonus vid svåra hopp eller klättring? Eller att någon med Sköldkamp är bättre på att värdera kvalité på sköldar.

Men det är väldigt svårt att dra gränser för vad och hur mycket för att inte inkräkta på högre nivåer eller andra förmågor.

Gör sig nog bäst som bedömt från tillfälle till tillfälle av spelledaren när det passar.
Så använder jag Förmågorna när jag spelar. Sjätte sinne ger rollpersonen en "hunch" om saker och ting, akrobatik gör hen klättrigare och vigare, Dominera gör att SLP:er generellt lyder och skräms av RP osv. Så länge det är inom rimlighetens gränser och inte inverkar för mycket på regelmekaniken eller gör intrång på andra Förmågors territorium tycker jag det är fair game.
 

Cosmo Spex

Veteran
Joined
28 Aug 2013
Messages
36
Location
Sthlm
Så ser jag på det också. Saknar lite av de "kryddor" som gör spelarens RP färgstark och personlig utöver vad som specifikt anges under respektive förmåga. Det var det jag menade med mitt ovanstående inlägg om att vara bakbunden. Har tex lite funderingar kring "Kortlivad" och "Långlivad". Först och främst känns det tråkigt att de inte påverkar något alls regelmässigt. Kan tycka att den förmåga man får av att välja ras borde ge något speciellt som för de övriga raserna. "Priviligerad" osv...

I andra spel brukar ålder ha en inverkan på t.ex. startkapital, attribut och erfarenhet. Så en ung RP är kanske kvickare än sin farbror men får starta med färre daler och kanske färre skapelsepoäng medan en äldre RP får starta med lite fler daler, fler skapelsepoäng och en stel höft.
 
Top