Nekromanti [Regelalternativ]Tursam

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
[Regelalternativ]Tursam
Ett nytt karaktärsdrag, Tursam, läggs till spelet.


Detta regelalternativ är inspirerat av hur Coriolis lät dig slå fram en skicklig såväl som tursam karaktär. Det består av följande delar:

* Ett nionde karaktärsdrag samt en ny sekundär egenskap.
* En grundläggande regel för att basera omslag på Tur.
* Ett alternativ för att introducera ”extraliv” (Öde, Fate) baserat på Tursam.
* Nya förmågor för den som vill spela en tursam rollperson.


TURSAM
Värdet i Tursam avspeglar rollpersonens förmåga att lyckas utan någon egentlig skicklighet eller träning. Vissa kallar det tur, andra ödet. Några påstår att gudarna ler mot dem, andra bryr sig inte, vissa förblir helt ovetande om sitt karaktärsdrag livet ut. Oavsett vad vill du inte dra på dig uppmärksamhet från fel personer: blir du anklagad för att vara förhäxad eller till och med en styggelse kan det bli din död – oavsett ditt verkliga värde! Tursam slås vanligen fristående mot svårighetsgraden +-0, dvs med värdet 10 har du ”normal tur”, som när du singlar slant.

Förser du rollpersonen med karaktärsdrag enligt typisk fördelning, placera ut en extra tia, dvs placera ut 5, 7, 9, 10, 10, 10, 11, 13, 15.

Förser du rollpersonen med karaktärsdrag enligt poäng för poäng, fördela 90 poäng istället för åttio.

SL får lov att byta ut i princip varje annat slag i spelet mot ett slag i Tursam, men undvik att överlåta skeenden centrala för handlingen på ren tur, såväl som skeenden där skicklighet är det viktigaste. Bättre exempel är sådana slag som kan förklars som rena sammanträffanden - när en vakt kan råka titta bort just när du smyger förbi, om du hittar någonting extra fint på marknaden, eller om du hade turen välja en annan stig än den där rövarna slagit läger...


Tur, SEKUNDÄR EGENSKAP
* Tur = TURSAM (återställs i början av varje spelning; ej förbrukade Tur-poäng förloras)

Omslag för Tur
För att få slå om tärningar måste du ha ett Turvärde högre än noll. Med 0 Tur kan du inte längre slå om tärningsslag resten av spelningen.

Varje gång du slår om, slå även 1T10 och dra av så många Tur-poäng (minimum noll). Det räcker med ett enda tur-poäng för att få slå om.

[Denna regel ersätter Omslag för Erfarenhet, och även Omslag för Korruption om SL och gruppen vill.]


DITT UTMÄTTA ÖDE
När du annars vore död eller oåterkalleligen handikappad (fysiskt, mentalt eller socialt), kan du slå 1T10 och permanent minska värdet på Tursam med resultatet av tärningen. Om du därefter fortfarande har ett värde på Tursam över noll, undgår du mot alla odds konsekvenserna och överlever mirakulöst. Samarbeta med SL för att beskriva detaljerna. Om ditt karaktärsdrag nådde noll, var du inte så Tursam när allt kommer omkring, och du måste acceptera rollpersonens död eller förintelse.

DU kan aldrig återfå poäng i Tursam som använts på detta vis, oavsett omständigheter eller särskilda regler. Notera även att ditt lägre värde i Tursam sänker antalet poäng i Tur du börjar varje spelning med,samt värdet av de Förmågor som baseras på karaktärsdraget.

[Regeln är inspirerad av Öde i Coriolis och Fate/Fortune i Warhammer. Jag hänvisar dit för en mer utförlig diskussion om hur man bäst använder regeln]


NYA FÖRMÅGOR
LYCKLIGT LOTTAD
Du får en andra chans ovanligt ofta.
Novis: När du nyttjar regeln för omslag, slår du 1T8 för att dra av Tur-poäng.
Gesäll: När du nyttjar regeln för omslag, slår du 1T6 för att dra av Tur-poäng.
Mästare: När du nyttjar regeln för omslag, slår du 1T4 för att dra av Tur-poäng.
Notera att ditt utmätta öde förblir oförändrat; där fortsätter du slå 1T10.

GYNNSAMT ÖDE
När det verkligen gäller kan du oförklarligt ofta lyckas trots bristande kunskap eller träning. Istället för att avslöjas som klumpig, obeslutsam, obildad, o.s.v. kan du förlita dig på hur tursam du är – upp till en viss gräns.
Novis: En gång per spelning kan du byta ut valfritt karaktärsdrag mot Tursam under en runda (stridsrunda, omgång social interaktion, etc). Förmågan gäller bara ett enda karaktärsdrag oavsett antalet slag under rundan.
Gesäll: Du kan nyttja förmågan två gånger per spelning.
Mästare: Du kan nyttja förmågan tre gånger per spelning.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Spännande, hoppas få höra mer om hur det fungerar i Symbaroum!
 
Top