Nekromanti Regelalternativ: Korruption

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Jag tror att den grundläggande förändring som bäst gagnar spelet och bäst utgör grund för övriga regeltweaks är att sätta Korruptionströskeln till karaktärens fulla Viljestark-värde, inte hälften.

Inte nog med att det löser problemet med att slå T6, det lämnar andrum för alla övriga regler med; som att få korruption från att lära sig mystiska förmågor, artefakter eller attacker från styggelser med.


Efter denna intro, lite mer specifika antaganden för spelet så som jag vill att det ska fungera:
* En skolad mystiker kommer ta Viljestark 15 eller nästan 15. Det är alltså rimligt att anta att en mystiker kommer ha detta värde; reglerna får lov att utgå från detta.
* Jag älskar idén att man måste inte vara skolad i magiska traditioner för att kunna kasta spells och ritualer. Men jag vill att reglerna ska stödja mer än konceptet "självlärd besvärjare", jag vill att även krigare och tjuvar som tar/får/drabbas av mystiska förmågor ska kunna fungera. Och dessa kan inte antas ta Viljestark 15. Det är okej att utgå från att besvärjaren inte överlever länge med Viljestark 5, men ett genomsnittligt värde (Viljestark 10) måste reglerna kunna hantera.
* En helt omagisk hjälte (krigare eller tjuv) måste fungera även med Viljestark 5. Med andra ord, det får inte vara en dold fälla i spelet; spelaren ska inte behöva ångra att hon satte Viljestark 5. (Iallafall inte så starkt som nu)

Tyvärr uppfyller dagens regler enbart det första av dessa kriterier. Reglerna för korruption är så hårda att det i praktiken enbart är karaktärer med högre än genomsnittlig Viljestark som alls kan använda mystiska förmågor, och på lite sikt är det enbart Viljestark 15 som gäller.

Jag tycker det är rimligt att en oskolad karaktär ska kunna skaffa sig mystiska förmågor till en kostnad av 3 permanent korruption; dvs antingen en förmåga upp till mästarnivå (eller tre novis-förmågor etc). Men med dagens system innebär Viljestark 10 en korruptionströskel på 5-3=2! Detta är helt ospelbart, något som jag hoppas ni inser utan vidare förklaring.

På liknande sätt får en krigare med Viljestark 5 en korruptionströskel på 3. Inledningsvis kan detta synas mycket mera spelbart, eftersom karaktären inte är byggd för att kasta spells alls. Men de äventyr som hittills skapats visar med önskvärd tydlighet hur nära avgrunden denna karaktär balanserar, redan som helt okorrumperad hjälte. Såfort det blir tal om att slåss mot korrumperande styggelser eller magiska artefakter som enbart kan bindas via korruption blir värdet smärtsamt begränsande. En enda styggelseattack kan ta karaktären från helt oskyldig till omvandlad styggelse i ett enda hugg!

* Utöver detta tycker jag det är förutsägbart på ett tråkigt vis att skolade mystiker får en (1) korruptionspoäng varje gång de kastar magi, dvs att det inte finns någon variation (ingen tärning kastas; du vet exakt hur många spells du kan kasta)
* Vidare tycker jag det är mycket konstigt att kostnaden för att binda magiska föremål till sig är en korruptionspoäng eller en erfarenhetspoäng. Detta är två helt ojämbördiga kostnader!! Kan du välja XP gör du alltid det!
* Dessutom händer det flera gånger i äventyren att en karaktär blir utsatt för stark stress och därmed förvandlas till en Styggelse. Detta saknas i reglerna helt.

Min slutsats är att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark. Detta spann (från två till åtta) är helt enkelt inte brett nog; det finns inte "design space" för någon variation: det enda praktiskt användbara korruptionsstraffet blir ett (1) poäng.

Håller du med om detta presenterar jag ett alternativt system här nedan:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
KORRUPTIONSTRÖSKEL
Din Korruptionströskel sätts till Viljestark (ditt fulla värde).

När du når upp till Korruptionströskeln (temporär plus permanent korruption) får du ett stigma samt 1T6 temporär korruption. Stigmat kvarstår tills din totala korruption går under din korruptionströskel.
Blir du utsatt för stark stress (ångest, ilska etc) slå ett slag mot Viljestark (SL bestämmer hur ofta varelsen behöver slå: en SLP kanske måste slå varje runda; en RP kanske bara behöver slå ett slag per scen eller dag eller vecka). Misslyckas du, omvandlas du omedelbart till en Styggelse.

STYGGELSETRÖSKEL
Din Styggelsetröskel sätts till Korruptionströskeln + 7.

Varje gång du får korruption, och din totala korruption är lika med eller högre än Styggelsetröskeln, slå ett slag mot Stark eller Diskret (ditt val). Misslyckas du, omvandlas du oåterkalleligen till en Styggelse.

Lyckas du, får du istället 1 permanent korruption och ditt nuvarande stigma permanentas: nästa gång du får ett stigma, får du ett nytt (antalet stigma ökar med ett). Spelledaren är fri att säga att du styggelseförvandlas om du får exempelvis tre stigman (antingen i en och samma scen, eller överhuvudtaget)

TEMPORÄR KORRUPTION
Temporär korruption försvinner vid scenens slut.

Att använda en mystisk kraft eller ritual: +1T6 temporär korruption (eller mindre)
Att använda en artefakt: (ofta +1T4) temporär korruption eller erfarenhet
Skada från styggelser: per träff
Davokars mörka delar: per dygn eller timme
Att din totala korruption når upp till Korruptionströskeln: +1T6 (plus temporärt stigma)

PERMANENT KORRUPTION
Permanent korruption försvinner aldrig av sig själv.

Att lära sig en mystisk kraft: 1 per nivå
Att lära sig en ritual: 1
Att binda en artefakt till sig: 1
Att din totala korruption når upp till Styggelsetröskeln: 1 (plus permanent stigma)


Obs: valet att välja XP istället för korruption har lagts på användningen, inte uppbindandet, av en artefakt. På detta vis blir det ett verkligt val (eftersom du måste välja mellan att permanent betala XP eller att temporärt betala korruption varje användning)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Notera:
...att Viljestark 6 låter en krigare använda en artefakt som kostar 1T4 temporär korruption (eftersom 1 poäng för att ha bundit sig till artefakten plus T4 inte kan bli 6)
...att Viljestark 8 nu räcker för att skaffa sig en mystisk förmåga/ritual, som du sedan kan använda en gång per scen (eftersom 1T6+1 inte kan bli 8). Genom Exceptionellt karaktärsdrag kan du öka din Viljestark och därmed ta fler nivåer/ritualer.
...att även om du uppnår Korruptionströskeln är allting inte förlorat såsom i grundreglerna, eftersom detta i sig inte längre ger permanent korruption. Däremot, om du inte kommer precis PÅ din korruptionströskel, så riskerar du kastas upp till din Styggelsetröskel (som avsiktligen ligger precis sju poäng över ;-)

...alternativt låter Viljestark 14 eller bättre även en Självlärd Besvärjare bli något av en stridsmagiker (eftersom du kommer kunna kasta en Novisförmåga minst två gånger per scen, ibland mer)
...att den huvudsakliga nackdelen med att nå över Korruptionströskeln är att +1T6 korruption riskerar ta dig till Styggelsetröskeln. Det slaget är menat skapa mycket högre risk för magiker än krigare: när väl en hög tröskel uppnåtts är korruptionens makt mycket starkare än när en låg tröskel uppnåtts.

...att ångest och stress triggar förvandlingen är mest tänkt vara bakgrundsatmosfär (för hjältarna iallafall). Detta slag är menat gynna magiker och viljestarka personer - det är viljesvaga offer som förvandlas av ren rädsla och skam!
...att reglerna är tänkt fungera för alternativregeln Omslag för XP. Det är med andra ord helt ok att chansen bli förvandlad är hyfsat låg (i och med omslagsregeln). Risken för något dåligt är ofta en mer effektiv skrämselmetod än det dåliga i sig! Dvs styggelseomvandlingen måste verkligen inte vara automatisk och hundraprocentig såsom i grundreglerna för att skräcken och rädslan ska infinna sig! (Denna ändring är definitivt inte till för att spelet ska bli mindre farligt)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
KOMPLETTERANDE REGLER
Traditionerna behöver skrivas om, dels för att ta hänsyn till ovanstående, dels för att Svartkonst är för svag och Teurgi för stark.

Generellt (gäller alla fyra traditioner, inklusive Svartkonst)
Novis: Mystikern får ingen permanent korruption av att lära sig traditionens krafter till novis nivå, och inte heller av att lära sig de ritualer som ingår i traditionen.
Gesäll: Mystikern får ingen permanent korruption av att lära sig traditionens krafter till gesälls nivå. Mystikern får bara 1T4 temporär korruption av att använda traditionens ritualer samt traditionens krafter på novis nivå.
Mästare: Mystikern får ingen permanent korruption av att lära sig traditionens krafter till mästares nivå. Mystikern får bara 1 temporär korruption av att använda traditionens ritualer samt traditionens krafter på novis nivå. Mystikern får bara 1T4 temporär korruption av att använda traditionens krafter på gesälls nivå.

Häxkonst
Häxor uppmuntras till att vara fysiska och inte konstant förlita sig på sin häxkonst.
Novis: Varje runda häxan inte kastar en ny besvärjelse drar hon kraft ur jorden, vilket sänker temporär korruption med 1T4. Blir resultatet fyra kan häxan inte använda förmågan mer under scenen.
Gesäll: En gång per scen kan häxan som aktiv handling dra extra kraft ur jorden, vilket sänker temporär korruption med 1T8.
Mästare: Varje runda häxan inte kastar en ny besvärjelse drar hon kraft ur jorden, vilket sänker temporär korruption med 1T6. Blir resultatet sex kan häxan inte använda förmågan mer under scenen. En gång per scen kan häxan som aktiv handling dra extra kraft ur jorden, vilket sänker temporär korruption med 1T12.

Att en tidigare kraft fortsätter ha effekt räknas inte som att kasta en ny besvärjelse. Spelledaren kan bestämma att platsen är så artificell, onaturlig eller korrumperad att häxans återhämtning halveras eller inte fungerar alls.

Ordensmagi
Ordensmagiker förväntas komplettera sin ordensmagi med pergament (alltså att i var och varannan strid använda pergament för att spara korruption). Detta ger avsiktligen ordensmagikern en viss inflexibilitet (eftersom pergamenten måste förberedas i förväg).
Novis: Ordensmagikern kan läsa pergament på novis nivå.
Gesäll: Ordensmagikern kan läsa pergament på gesälls nivå. Ordensmagikern får bara 1 temporär korruption av att läsa pergament.
Mästare: Ordensmagikern kan läsa pergament på mästares nivå. Ordensmagikern får slå om ett misslyckat slag per runda i att upprätta en kedja av magi.

Svartkonst
Svartkonsten blir mycket bättre i och med att även traditionsbundna mystiker får variabel, och högre, korruption (alla slår ju T6 för att kasta besvärjelser på högsta nivå). I och med detta blir Svartkonst en verkligt begärlig förmåga som verkligen frestar och lockar så som jag vill att den ska göra :)
Novis: Genom ett lyckat slag i Viljestark får svartkonstnären bara ett poängs korruption varje gång han annars skulle fått mer. När du skaffar dig förmågan får du 1 permanent korruption och din permanenta korruption kan aldrig mer understiga 1 (ingen ritual eller annan effekt kan göra dig helt okorrumperad). Du kan nu inte längre skaffa dig någon annan mystisk tradition eller höja nivån i de övriga traditioner du redan lärt dig.
Gesäll: När svartkonstnären misslyckas med en mystisk förmåga får du slå igen, denna gång mot din egen totala korruption. Om slaget lyckas aktiveras förmågan som tänkt, men du får 1T4 temporär korruption (som inte kan minimeras med novisförmågan). Din permanenta korruption sätts till 1T4 och kan aldrig mer understiga detta värde (slå när du skaffar dig gesällnivån, resultatet kan aldrig sänka din permanenta korruption men väl höja den).
Mästare: Svartkonstnären kan använda sina offers korruption mot dem (Viljestark <- offrets totala korruption). Din permanenta korruption sätts till 1T6 och kan aldrig mer understiga detta värde (slå när du skaffar dig mästarnivån, resultatet kan aldrig sänka din permanenta korruption men väl höja den).

Teurgi
Teurgin görs billigare, men inte gratis.
Gesäll: Teurgen får slå två tärningar och använda det lägsta värdet när han slår för temporär korruption efter att använt en mystisk förmåga inom Teurgin.
Mästare: Teurgens alla helande och heliga krafter gör 1T4 extra i effekt.

Edit:
- Tweakade Häxkonst. Förra versionen kunde tolkas som att bara häxan vilar kan hon kasta "oändligt" med spells (både i strid och utanför). Det vore lika dåligt för häxor som det var dåligt för teurger... Nu tar det stopp förr eller senare, vilket bör räcka för att kunna förklara varför häxor inte ger bort sina spells gratis. Den extraboostade förmågan för Gesäll/Mästare har specificerats dels som 1/scen och dels som aktiv handling.

- Svartkonst. Klargjorde att det är när du skaffar dig Svartkonst du får 1 permakorruption, inte när du använder dess förmåga.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Återhämtning

Det finns i skrivande stund ingen möjlighet för karaktärer utan tillgång till ritualer eller artefakter att minska sin permanenta korruption. Men jag ser många historier som då inte kan berättas. Därför föreslår jag att förmågan Återhämtning (som jag anser är svag) ges viss renande effekt (man kan, över en livstid, betala 60 XP för att rena upp till 6 poäng permanent korruption). Följande ger regelmekaniskt stöd för att berätta historier där SLP genom bot och bättring kan bli fri från ett stigma, eller lyckas stiga tillbaka från avgrundens rand.

Återhämtning
Novis: Utöver beskriven effekt renas karaktären på ett (1) poäng permanent korruption. Denna rening sker när nivån införskaffas och är en engångshändelse. Om karaktären är okorrumperad vid tillfället fås ingen effekt.
Gesäll: Utöver beskriven effekt renas karaktären på två (2) poäng permanent korruption. Denna rening sker när nivån införskaffas och är en engångshändelse. Om karaktären är okorrumperad vid tillfället fås ingen effekt.
Mästare: Utöver beskriven effekt renas karaktären på tre (3) poäng permanent korruption. Denna rening sker när nivån införskaffas och är en engångshändelse. Om karaktären är okorrumperad vid tillfället fås ingen effekt.

(Detta förslag kan mycket väl läsas och användas helt fristående från korruptionsreglerna i övrigt)
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag tycker idéerna är bra, men har ett par frågor.

Var gör Pergament? Såvitt jag kan se står det bara att Ordensmagiker kan använda dem, inte vad de gör.

Din regel för Återhämtning gör så att det är dåligt att ta Förmågan innan ens karaktär har fått Permanent Korruption, då det i det långa loppet både gör det dyrare att bli av med sina första två Permanent Korruption och att Karaktären kan göra sig av med ett mindre Korruption totalt. Är det en genomtänkt effekt av husregeln?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Genomtänkt och genomtänkt, jag ville inte klydda med regler för "korruptionsbuffert" (alltså att Återhämtning skulle låta dig ignorera korruptionspoäng efter du tagit förmågan)... och dessutom: Återhämtning. Namnet alltså. Antyder ju, tja... ;)

Det fall jag hade i huvudet var en självlärd besvärjare som tar sin ritual/förmåga. En sådan kan t.o.m. ta Återhämtning redan som en av sina första fem förmågor, för att "släcka" det korruptionspoäng ritualen/förmågan ger dig.

Så visst, en nybörjare med en hård SL kan teoretiskt falla i en fälla där, och för dem behövs en annan regeltext, absolut.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Ett Pergament innehåller en spell, en mystisk förmåga på en viss nivå.

Järnringen har inte sagt så mycket mer än att
1) kommer i Spelarboken
2) skapas m.h.a. förmågan Artefaktmakare
3) Ordensmagiker har tillgång till pergament, antingen för att du lär dig förmågan eller, gissningsvis, för att ditt kapitel av Ordo Magica kan leverera/sälja pergament till dig

Ordensmagi samt Lärd är de förmågor som ger dig möjlighet läsa/använda pergament.

Jag har dragit detta ett steg till i ovanstående husregler, eftersom jag vill ge varje Tradition var sin (helt olika) metod för att hålla korruptionen under kontroll:
* Häxor kan "vila" någon stridsrunda (dvs springa, slåss, skjuta redan frammanade vindpilar, etc). Detta ger dem en mindre teoretisk look'n'feel, eftersom de redan från början måste tänka på att inte vara handfallna när magin inte räcker till (temporärt för mycket temporär korruption). Speltest behövs dock för att kalibrera hur mycket (och hur ofta) en häxa ska kunna "skölja ur" sin temporära korruption. Just nu lutar jag att behålla de generösa siffrorna (T4/T8/T12) men kanske säga "en per scen"...
* Ordensmagiker med tillgång till pergament har inget problem med tempkorr. Utan sina böcker och skriftrullar däremot...
* Teurger får slå två gånger. Förvisso sämre än tidigare, men helt gratis spellcasting leder till oerhörda kontinuitets- och världsproblem: kan en enda teurg verkligen kasta spells hela dagen lång och hela en hel armé...? Varför finns då lidande och elände i världen? Nej, den idén funkar inte. Magi MÅSTE innebära risk.
* Svartkonstnärers förmåga från grundboken, att slå Viljestark för att reducera korruption till ett ter sig betydligt mer intressant nu, när alla slår T6 (iallafall för sin högsta nivå) än i grundreglerna, där alla andra traditioner lät dig reducera korruption för att kasta spells till ett automatiskt...
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Ah, jag hade missat att Pergament var en "officiell" grej. Får hålla bättre koll på nyheterna. :p

Som spelledare skulle jag definitivt kunna tänka mig att låta en Spelare som har tagit Återhämtning tidigare under spel rollspela fram någon sorts lösning när de har fått ett Permanent Korruption, så att de inte känner sig lurade, men det blir lite underligt som du säger om det finns en buffert som bara automatiskt blockar Korruption. Roligare med rollspel än regler. :p

Jag gillar skarpt att det gör Magiskolorna mer diversa, och kommer definitivt att använda dina husregler, eller någon variant av dem, i mina spel. Speciellt Häxan och Svartkonstnären, som ju var rätt trista innan, blir mycket roligare, och vi hade redan märkt i min grupp att Teurgen blir lite bruten när hen att immun mot Temporär Korruption.
 
Top