Nekromanti [Regel] Begränsningar skapade av förmågor-strukturen

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Ber om några små förtydliganden, eller rättare sagt, jag tror mig veta svaret men vill ha det utskrivet (i motsats till som ett resultat av övriga regler). Tack :)

Stämmer följande? Eller finns det undantag/specialregler?
a. Varje Karaktärsdrag kan höjas max tre steg ovanför startvärdet. Alla Karaktärsdrag kan höjas. Således 3x8=24 höjningar sammanlagt.
b. Du kan maximalt lära dig en hård begränsning på sex Ritualer; en på Novis-nivån, två på Gesäll-nivån och tre på Mästar-nivån för 1+2+3=6 sammanlagt.
c. Ingen begränsning i antalet förmågor, bortsett från att du bara kan ta varje förmåga en gång (om inget annat sägs för just den förmågan). Du kan teoretiskt vandra runt som "mästare i allt" (många xp blir det)
d. Kan jag ta alla fyra mystiska traditioner? Minns inget i stil med "när du väl påbörjat en tradition kan du aldrig byta..."
d. Ingen begränsning i antalet mystiska förmågor. (Förutsatt du kan tvätta bort din korruption). Du kan teoretiskt ha bemästrat spelets samtliga "spells".

Anledningen jag frågar är för att designen med förmågor skapar begränsningar som aldrig skrivs (behöver skrivas?) ut svart på vitt.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Så som du tänkt har jag också tänkt, +1.

På punkt 4 tänker jag däremot begränsa mina spelare. En tradition räcker gott per spelare, och det känns lite underligt fluffmässigt med flera.

Jag låter inte heller mina spelare börja med Exceptionellt Karaktärsdrag (Gesäll), mest för att det är tråkigt.
CapnZapp said:
Nu låter det som att du tycker Exceptionellt Karaktärsdrag (Gesäll) är så mycket bättre att det behöver förbjudas... men jag tror det finns många saker en nykläckt hjälte får mer nytta av än +10% chans att lyckas.

(Vad beror givetvis på sortens hjälte)

Jag hade låtit en spelare ta Exceptionellt Karaktärsdrag (Gesäll) om det hade gjort honom eller henne lycklig *shrug*
Genie_GM said:
Nej, jag tycker inte att Exceptionellt Karaktärsdrag är för bra, bara att den är hemskt tråkig jämfört med alla andra förmågor. Visst, du får lättare att lyckas med dina slag, men det ger inte din karaktär mer möjligheter för spel på samma sätt som de andra gör.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@CapnZapp: korrekt som du skriver, det finns få hårda krav eller begräsningar i systemet, däremot en lång rad praktiska gränser. Men med tankeleken att en rollperson har obegränsat med erfarenhet så kan denne bli mästare i alla förmågor och alla krafter (har inte räknat ut vad det skulle kosta i Erf, men många äventyr blir det...).
 
Top