Referensmaterial för inspiration

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vilka böcker och material använder ni för att inspirera rollspelsböcker och äventyr?

Hexikon som lexikon? Historieböcker? Annat?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag kan tillägga att jag har börjat fundera på det här mer och mer. Klart, att konsumera media ger idéer som man kan dra på, men det är lite dålig ratio mellan tid och inspiration.

Saker som kanske hjälper:
  • Writing prompts
  • Bilder och korta ord - ex rory's story cubes. Tarotlekar för en del.
  • Mestadels fantasy: historia
  • Lexikon - Jag hade många år hexikon som lexikon, har ett symbollexikon.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,697
Location
Göteborg
det är lite dålig ratio mellan tid och inspiration
Det är intressant hur olika det är för folk. Jag har alltid otroligt mycket mer inspiration än tid och ork att göra något med det. Speciellt som (min del av) rollspelshobbyn är såpass outforskad mark att typ vad man än hittar på så har ingen annan gjort det förr.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Ordlistor, Anbytarforum, Google (leta upp historiska fakta), samla fakta i excel och kolla siffror i historieforskning ... ger mig idéer, förståelse för sammanhang. Vilket sen leder till berättelser. I övrigt som ovan, läsa serier, böcker, se film ...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,536
Location
Fallen Umber
Jag förstår inte riktigt frågan. All media jag konsumerar? Rollspel, romaner, facklitteratur, film, tv-serier, tecknade serier, etc, etc.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,032
Location
Stockholm
Jag använde mig väldigt mycket av Pinterest, klickar runt och hittar bilder som jag tycker är coola och lägger till allt eftersom. När jag sedan samlat lite har jag öppnat en serie tabbar med bilder, och försöker beskriva varje bild och varför den är relevant för äventyret. Ibland går det inte, det är svårt med inspirationen. Men det har hjälpt mig och min bristande inspiration något i varje fall.

Tyvärr har jag ännu ingen källa som riktigt inspirerar till det viktiga i rollspel - utmaningar, mål och val för spelarna. Film hjälper ibland, men det är långt ifrån alla film-handlingar som passar för en "vanlig spelargrupp" i de spel jag spelat.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag läste fantomen när jag var barn. Fram tills jag var 15-16. Ett flertal av mina äventyrsideer har kommit till av historiska fantomen äventyr och plotter.
 
Top