Referenser till gamla kulter i vardagen ...

Quadrante

Grisbonde
"Visste du att orsken till att vi gör så här har sitt ursprung i ...", och liknande fraser som man kan få höra ifrån den excentriske överliggaren i något CoC-äventyr eller liknande. Där de refererar till något vardagligt och självsäkert drar upp linjer till leder tillbaka till någon bortglömd myt, kult eller religion. Så, vad har ni för exempel som ni kommer på, eller brukar plocka fram? Är det sant? Spelar ingen roll, viktigast att det gör det nog osäkert om det kanske inte ligger en sanning bakom det som sägs.

Som till exempel: "Visste du att orsaken till att vi dekorerar granen beror på att det är en rest ifrån ett religöst bruk kring offer. Att det går tillbak till (längre utlägg och sidospår) seden att hänga upp gudaoffer i offerträdet, djur människor, mat. Det röda representerar blodet, det vita ben. Guld och glitter är just, guld och glitter!"

"Visste du att den etymologiska betydelsen av ordet fisk leder tillbaka till en prebolotisk tro om en havsgud. Vissa likheter med hur Poseidon ursprungligen beskrevs. Till och med namnet Poseidon har ett oklart etymologiskt ursprung, Platon nämner att det kan ha en förgrekisk betydelse vars fulla betydelse försvunnit med tiden. Det är lätt att tolka det som jordens make eller havets herre, men man ska inte förhasta sig. Det finns spår i språken som lever kavr och vittnar om det som kom före. Som med ordet fisk. Som etymologiskt leds tillbaka till det urgermanska fiskaz, som i sin tur leder oss vidare till som i sin tur kommer från en urindoeuropeisk rot (*h₂ep- eller *peysk-) för "vatten". Det som går förlorat är dess likhet till den ofta förbisedda gudomen Hischket. En gudom som enligt tron skulle vara all fiskars moder och fader. En del fiskar som en gåva till sina följare och andra som väktare över haven vid gudens sida. det som lever kvar idag är begreppet matfisk. Att en del fiskar är till för att ätas och andra att undvikas. Ibland kan man möta på en nästan dogmatisk skock kring fisket och matfisken bland en del kustsamhällen. Leta där om du vill få ledtrådar till den brutna mosaik som utgör den gamla bortglömda tron grund ..." (surplar på drinken och nickar innan han rör sig vidare).

Midsommarstången ser ut som den gör för att... ja.
Är inte det en skröna, om du tänker på fallossymbol? Det är väl en tolkning som uppstod långt senare? Kan ha helt fel, men har för mig att stången är ett arv som härleds till offrande och upphängning av offergåvor? Någon mer kunnig får gärna rätta mig.

Är inte det en skröna, om du tänker på fallossymbol? Det är väl en tolkning som uppstod långt senare?
Jo, på 1800-talet när något "snille" försökte knyta samman det med Freud. Majstången kommer från Tyskland och att "maja" är att klä någonting i löv och firades ursprungligen under maj för att välkomna våren. Min egen teori är att majstången är en solsymbol, precis som korset.

Jo, på 1800-talet när något "snille" försökte knyta samman det med Freud. Majstången kommer från Tyskland och att "maja" är att klä någonting i löv och firades ursprungligen under maj för att välkomna våren. Min egen teori är att majstången är en solsymbol, precis som korset.
Ett helt annat ämne, men inget gör mig så fascinerad och glad som att kika på traditioner lite närmare. För just traditioner och högtider visar hur flexibla vi människor är när det kommer till utövande av ritualer. Vi plockar in, plockar ihop och av de enskilda delarna tillsammans skapar vi något unikt och nytt. Något som binder samman väven mellan olika kulturer som mötts genom historien. Det är något vackert över det, även om det ibland även skett på väldigt våldsamma sätt.

Någon mer kunnig får gärna rätta mig.
Vilken tur att professor E.X.Celensius kom förbi och fick höra frågeställningen, så här resonerar han:
(harkel) "Min unge man, har ni hört talas om Uppsala gamla tempel? I forna dar kantades vägen upp till ... låt oss kalla det temeplområdet även om termen inte riktigt är den som de skulle använts sig av ... hovet, helgahallen ... ja .. Vägen upp till tempelområdet kantades av en allé av resta störar, som under högtider dekorerades med lämpliga attribut och offer. När sedan seden förtrycktes i och med kristendomens införande och stigande dominas, blev seden försummad. Men den profana sed som funnit sedan dessa dagar att dekorera en påle lever kvar i vår majstång. För ni ska veta att även då, för dem som inte kunde komma till och delta vid Uppsala, firade man lokalt genom att resa pelare för att ha Uppsala nära. Se det som en slags radiomast om du så vill ..." (Brett leende)

Nu kanske det framgår vart jag hade tänkt att tråden tar sin väg … till mansplainande professorer, till ockulta experter och charlataner. Välj ett ämne och en roll, berätta vad ”ni vet” …

Traditionen att inte ta den sista tårtbiten går tillbaka till den hungrige dvärgen Läm, som alltid ansåg sig inbjuden och som kunde bli vred på den som tog hans tårtbit, kaka eller vad det kunde vara. För att undvika att dra på sig Läms onda öga gav man tårtbiten åt hans tjänare, de såkallade ”lämlingarna” (senare förvanskat till ”lämlar”, men det äldre ordet lever kvar i många andra europeiska språk). Härifrån har vi också fått verbet att ”lämna”, som alltså egentligen betyder ”offra till Läm”.

Två underbara inpass som vi nu önskar i längre version :) ;)

Midsommarstången ser ut som en penis och två pungkulor. Liksom, VÄLDIGT mycket. Och folk går ibland ”Det är en efterhandskonstruktion” och så. Men det är som när de hittar manliga faraoner begravda som man och hustru och forskarna går ”De var så bra vänner OCH INGET ANNAT!”. Midsommarstången är en penis. Eller, för att inte vara så grov, en kuk.

Skiftesreformen som jag förstår det, och jag förstår det inte alls så detta kanske bara är fel, gjorde att folk bodde ute vid plätten mark de odlade på istället för centralt i en by. Och det gjorde att folk inte hade grannar på samma sätt vilket gjorde att de blev mindre sociala. Och därför är det inte ok att använda pissoaren bredvid någon eller prata med folk bredvid en i busskön i Sverige medan det är helt ok i typ USA.

Skiftesreformen som jag förstår det, och jag förstår det inte alls så detta kanske bara är fel, gjorde att folk bodde ute vid plätten mark de odlade på istället för centralt i en by. Och det gjorde att folk inte hade grannar på samma sätt vilket gjorde att de blev mindre sociala. Och därför är det inte ok att använda pissoaren bredvid någon eller prata med folk bredvid en i busskön i Sverige medan det är helt ok i typ USA.
Tänker också att samarbetet minskade då fälten slogs ihop, slarvigt uttryckt. Så distansen blev verkligen längre. Så du är inte helt fel ute skulle jag säga. Men jag kan också förstått grejen helt fel. Älskar den här förklaringen dock!

Kan inte God45 få vara den fåordiga och raka akademikern som ingen ifrågasätter för att då kommer vi snart få en till kort salva av ord som stämmer, men som lämnar oss än mer frågande?
Jag ser festvimlet framför mig, men den fåordige verkar snacka med servitören om varför han skrek "penis" ...

Jag ser festvimlet framför mig, men den fåordige verkar snacka med servitören om varför han skrek "penis" ...

Oh, detta gör att jag har en till sak för tråden!

Penis betyder egentligen svans. På riktig svenska heter det fallos. Penis var det mindre fula ordet som man använde för att inte vara så grov. På samma sätt kommer ordet snopp om ett par generationer vara fulare än det är nu.

Kuk kommer från tupp precis som på franska och engelska. MEN! Under vissa perioder syftade det på kvinnliga könsorgan inte manliga. Vilket är lite spännande.

Back