RECENSION Red Carnations on a Black Grave

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Äntligen! Denna vecka ankom ett paket med Red Carnations on a Black Grave, et samberätterspell av Catherine Ramen.

Med explicit call out till Montsegur 1244 som inspiration blev jag såklart nöt till at äga ett ex och se närmare på spelet...

Short version: Det är skit bra!

Jag har skrevet en längre recension på min blog: Full review of Red Carnations on a Black Grave at Thoughtful Dane.

Andra som har fåt hands on på spelet och är sugen på att spela?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Det här är ett spel jag har hört talas om länge, inte minst från mina egna samtal med Catherine när hon översatte Nerver av stål. Det är definitivt på min lista över spel jag vill spela, och jag utgår ifrån att @Björn den gode kommer att skaffa det. :gremgrin:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det här är ett spel jag har hört talas om länge, inte minst från mina egna samtal med Catherine när hon översatte Nerver av stål. Det är definitivt på min lista över spel jag vill spela, och jag utgår ifrån att @Björn den gode kommer att skaffa det. :gremgrin:
Det är väl Gustav som köper spel? Men ja det verkar jättespännande, får väl se om det går att få tag på så småningom, det där med kickstarter är ju så himla krångligt.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Tack för recensionen! Jag missade helt kickstartern, men har varit nyfiken på spelet sedan jag hörde om det. Skildras Kommunen ingående eller övergripande?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Det är väl Gustav som köper spel? Men ja det verkar jättespännande, får väl se om det går att få tag på så småningom, det där med kickstarter är ju så himla krångligt.
Det är sant, han köper ju allt möjligt, speciellt på Kickstarter. Jag tänker också att man väntar tills det går att få tag på på normala sätt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Äntligen! Denna vecka ankom ett paket med Red Carnations on a Black Grave, et samberätterspell av Catherine Ramen.

Med explicit call out till Montsegur 1244 som inspiration blev jag såklart nöt till at äga ett ex och se närmare på spelet...
Om vi skulle rita ett familjeträd med rollspel så hittar vi flera spel under M1244 (Red Carnations on a Black Grave, Witch the Road to Lindisfarne, mitt eget The Daughters of Verona osv) Men har du själv några tankar på vad som skulle ligga ovanför? Vad inspirerade M1244 för dig?
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Skildras Kommunen ingående eller övergripande?
Fokus för spelet är självklart personarne, varav nogle är med i The Internationale, National Guard, och Kommunens råd, men inte alla. I Akt 1 och 2 kommer Placard cards i spel som är både story card och scene cards, de beskriver ett händelse under kommunen och spelarna kan välja att sätta scener omkring dessa. T. ex. The Freemasons March, vart spelaren kan välja att en karaktär blir frimurare.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Om vi skulle rita ett familjeträd med rollspel så hittar vi flera spel under M1244 (Red Carnations on a Black Grave, Witch the Road to Lindisfarne, mitt eget The Daughters of Verona osv) Men har du själv några tankar på vad som skulle ligga ovanför? Vad inspirerade M1244 för dig?
Bra frågan. Dels för att det efterhanden är länga sen och det har bliven litet dimmigt...

Jag lärde självklart om kataren från Ars Magica, men kan vel inte säga att ha tagit annat inspiration derifrån. Once Upon a Time och Grey Ranks är kanske närmaste direkt inspiration, plus olika danska scenarion (structured freeform) som Turnering Dyst, Kongemord, och The Making of Titanic II (alla fins på Alexandria.dk). Jag var isär motiverad av att många danska spel hade en spelledare som bara faciliterada och tittade på när spelarna hade roligt. Jag gillade också brädspel och hade spelat Tales from Arabian Nights (och varit frustrerad över att "play to win" inte gir den bästa berättelse samtidigt som det fins roliga men orättvisa random events som gör att det inte funkar som "play to win"). Matthias Holters Archipelagio var inte en direkt inspiration även om spelstilen är mycket den samma. Jag spelade också indiespel som Polaris, Thou Art But a Warrior, Roach och Dogs.

Och jag har fortfarande inte spelat Daughters of Verona! Shame on me!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Och jag har fortfarande inte spelat Daughters of Verona! Shame on me!
Kanske något som får vänta till efter Corona isf, det har en direkt fysisk komponent i spel. Jag försökte få Gauntlet-folket att lista ut ett sätt att spela det online, men ingen lyckades.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Kanske något som får vänta till efter Corona isf, det har en direkt fysisk komponent i spel. Jag försökte få Gauntlet-folket att lista ut ett sätt att spela det online, men ingen lyckades.
Vilken komponent är det som ställer till det?
 
Top