Nekromanti Recensioner i Fenix?

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Kommer Eon III att behandlas i Fenix annat än som annons? Är det kanske för farligt att skriva kritiskt om man stöter sig med finansiärerna (annonsörerna)? Eller finns det andra orsaker?

Jag kanske får nöja mig med wrnu-recension.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag läser gärna recensioner av svenska rollspel.. eller kan skriva också om det skulle knipa...

/ Tomas
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag skulle också gärna se recenscioner i Fenix, jag kan skriva någon också om jag nån gång köper ett svenskt spel.

-A
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Det vore bra med recensioner i en rollspels tidning som Fenix!

Är det kanske för farligt att skriva kritiskt om man stöter sig med finansiärerna (annonsörerna)?
Farligt och farlig, spelutvecklare borde kunna tåla kritik så de kan utveckla spelen ännu bättre! Men som du påstår är det det nog lite farligt angående finansiärerna, men jag tycker att om man har en spelprodukt; måste man kunna ta kritik på ett positivs sätt.

Men annars tycker jag att recensioner vore roliga att läsa!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Självklart vill man se en Eon III-recension i Fenix! Det skulle vara jätteskoj ju! Visserligen har den 'recenserats' ganska kraftigt på Eonforumet, jo, men det vore intressant att läsa vad en 'opartisk' hög rollspelare tycker om det nya Eon.

-Hjalle
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Vi har varit lite tveksamma till vilken trovärdighet ni som läsare skulle tillmäta recensioner i Fenix, framför allt till svenska spel, eftersom vi har officiellt material till alla svenska rollspel. Istället har vi ibland haft produktpresentationer, där nya spel och supplement presenteras och ofta kombineras med en intervju med konstruktören. Samtidigt är ingenting ristat i sten - är ni många som vill ni ha och efterfrågar recensioner kan vi tänka oss att ändra upplägg.

Vad gäller rädsla för att stöta oss med annonsörer så kommer vi aldrig att låta något sådant påverka oss. Vi har en grundinställning som är att det är kul med rollspel, och inte minst att det finns så många bra svenska spel på marknaden. Därför lyfter vi gärna fram dessa spel, och vi kommer inte att vilja ha med några vilda rallarsvängar, oavsett hur upplägget ser ut. Saklig och konstruktiv kritik däremot är däremot alltid välkommet:)

Det vi vill veta när vi läser en recension är dels en övergripande översikt, där även kvalitet på koncept, ev spelmekanik, text och bilder kommenteras. Därefter hur det står sig inom sin genre/spelvärld. Om den som skriver recensionen hatar fantasy och därför tycker att ett nytt fantasyspel suger säger det ju just ingenting för dem som faktiskt är intresserade av spelet... Vad tycker ni? Hur skall en bra recension vara upplagd?

/a & t
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Man ska i största möjliga mån använda opartiska recensenter. Mitt Eon-hat föddes ju inte förrens efter jag recenserat tre moduler i Codex. Innan dess var jag till och med positivt inställd till spelet.

Samtidigt behöver man ju vara insatt i spelet för att kunna göra en vettig recension. Nån som aldrig har spelat Mutant: UA skulle antagligen inte recensera den lika bra som chrull eller Vitulv.

Jag tycker att Fenix klarar sig utan recensioner på rollspelspryttlar. Det skulle tillföra så lite, iallafall för mig, och jag vill inte kalla mig ett extremfall.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hmm. Jag tror man bör ha neutralt folk till att recensera grundböcker, men supplement bör recenseras av någon som gillar spelet till att börja med, eftersom det är dessa som är målgruppen för spelets supplement. Med andra ord, om man läser en recension av det senaste supplementet till Mutant: Undergångens Arvtagare och ser någon klaga på att det finns fjantiga furries i spelet, så har fel person fått skriva recensionen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Vad tycker ni?

Jättebra att ni inte har recensioner.
Vissa tycker att Eon är jättebra och DoD6 suger, andra tycker att DoD6 är jättebra och Eon suger. Hur skulle en rättvis recension av det se ut?
För rollspel är ju inte riktigt lika ensidiga att använda som en film, en bok eller ett dataspel. Ett rollspel kan man använda på många olika vis, och just därför blir upplevelserna så väldigt olika.

Personligen tycker jag t.ex. att recensionerna här på wrnu ger väldigt lite, och då kan jag ändå kolla upp vad recensenten tycker i allmänhet och avgöra om hans åsikter kan ge mig någonting.

- Zire
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Alternativ

Jag kan leva med att Fenix inte recenserar svenska spel och jag förstår problematiken (fast det skulle kanske kunna lösas med en oberoende testpanel som utgörs av spelare i olika åldrar istället för spelkonstruktörer). Jag skulle gärna se någon sorts nyhetsrapportering, t.ex. vad (dvs svenska spel)som släppts sedan förra numret av Fenix.

// Peter
 
Top