Nekromanti Recensioner av annonsörer?

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Vågar Fenix recensera sina annonsörers (Neogames, Riotminds, med fleras produkter)?
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Absolut!

Vissa kanske tycker att det skulle vara partiskt. Men å andra sidan är en sådan partiskhet en hållhake för att skapa extra övertygande argument för att övertyga läsaren om att recensionens betyg är ok.

Mitt råd är dock att höra med annonsörerna först för att få reda på vad de tycker i saken.
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Jag tycker absolut att Fenix ska recensera annonsörernas produkter (annars vore det tokigt om en svensk rollspelstidning inte skulle få recensera svenska rollspel). Jag tycker t.o.m. att fler av annonsörernas produkter borde recenseras. Det är ju fortfarande recensenten som står för recensionen och egentligen inte tidningen (vars redaktion visserligen godkännt recensionen men ändå). Däremot är jag inte säker på att ett poängsystem är nödvändigt eftersom det blir en lite väl tydlig betygsättning (som inte alltid är en rättvis sammanfattning av innehållet). I just nr 4/05 kan jag nog tycka att recensionerna av datorspelen, brädspelen och figurspelen (7 sidor, varav 4 sidor datorspel!) fick lite för mycket utrymme jämfört med recensionerna av rollspelen (5 sidor).

// Peter
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Vågar Fenix recensera sina annonsörers (Neogames, Riotminds, med fleras produkter)?

Frågan är istället, vågar de ge en negativ recention till en product från sina anonsörer?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Ja, det måste vi

Javisst! Det måste vi göra. Och det gör vi, även om det inte dykt upp recensioner av Neo- och Riotprodukter ännu.

För oss är recensionerna i Fenix lite nytt att jobba med, och så nytt att vi inte riktigt hunnit med svenska spel. Götter ska recenseras i nästa nummer, den kom ut så nära pressläggning att vi inte hann med den den här gången.

En sak som faktiskt är ett problem: flera som är bra recensenter är också inblandade i spelen på ett eller annat sätt. Jag hade gärna recenserat Götter med tanke på att jag kollade previews, och har spelat WFRP som jag gärna jämför Götter med, men känner att det inte skulle bli riktigt trovärdigt eftersom jag står med under "Tack till ...".

Alltså måste vi hitta andra bra recensenter, vilket ju tar sin lilla tid också. :gremlaugh:

/Magnus
 
Top