Nekromanti Recension - The Ultimate GM Screen II

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Från Fat Dragon Games kommer The Ultimate GM Screen II, och den har jag tillbringat en veckas kvällar med att pussla ihop.

För $11.99 får man en zip-fil med en klase PDFer, som man skriver ut och skär och klistrar ihop till ett awesome jättespektakel.



Räknar man rent så så motsvarar det ungefär priset av en enkel spelledarskärm till valfritt spel i handeln, och ungefär hälften till en tredjedel av en häftig spelledarskärm med tillhörande spelarkit. Så så sett är den ju fantastiskt prisvärd.

Fast då gör man det lätt för sig. Man behöver dessutom ha tillgång till en skrivare som orkar dra tjockare papper eller kartong, eller monteringslim så att man kan skriva ut på vanligt papper och sen montera på kartong. Dessutom behöver man kartong och lim. Man behöver en skärmatta och en vass hobbykniv, och det är en bra bonus om man har markers tillgängliga för att svärta kanterna. Och man behöver en bit foamcore-platta eller en kraftigare kartong för att montera basen. Och om man inte har allt det här hemma så behöver man skaffa det också, vilket faktiskt kostar en del.

Slutligen tar det ett tag att bygga den - skriver man ut på kartong och klistrar ut så tar det typ ett par timmar per murdel och en tre fyra fem timmar per torn.

Passformen är god, texturerna är coola, instruktionerna är föredömliga utom på slutet då tålamodet verkar ha tagit slut. Delarna blir mestadels enkla lådor, och det enda riktigt komplicerade är tärningstunneln i tornen.

Men PDFerna är US Letter. Det gör att en del bitar kommer att ramla ut på kanten om man skriver ut dem i A4 utan att justera storleken. Det mesta utfallet hamnar i flikarna, så där går det bra att bara fortsätta dra kniven, så det är inget problem där. Det enda stället där det är ett problem är basen till vingarna. Där blir det en vit fläck längst in, som man får måla i. Det blir hyfsat osynligt med en mörkgrön marker.

Det är en bra idé att svärta kanten på kartongen. När man skär och klistrar så får man vita ränder i skärytorna där kartongen bryts eller där kanter klistras ihop, och de syns. Det blir mycket snyggare om man bara drar markern över fogen eller kanten, så att den vita skärytan blir vit.

Det finns massor med viklinjer. Här är det jättebra att göra precis som instruktionerna säger, och bara dra lätt med kniven över linjen, inte så att det går igenom utan bara så att man har något att dra efter.

Tärningstunneln är en cool finess i tornen: det är en tunnel med ett par vinklar så att det blir mycket studs i tärningarna när man släpper ner dem. Den ser ut så här innan den har monterats i tornet:



I tornet så blir det så här:




Så hur står den sig jämfört med andra spelledarskärmar?

Den har ju inga tabeller, så man kan enkelt hänga ark med egna tabeller på tornvingarna. Den har tärningstunnlar och hyllor, som nästan inga andra skärmar har, men å andra sidan känns det mer som gimmicks.

Den känns också STOR som FAN! Men "känns" är luddigt och subjektivt, så för skojs skull så plockade jag fram två andra lyxskärmar: en fyra-panels stående skärm från Edge of the Empire, och en tre-panels liggande skärm från Coriolis. Så här är de i jämförelse:




Som synes så är de ungefär lika breda och har jämförbar höjd: bara tornen sticker upp över Edge of the Empire-skärmen och Coriolis-skärmen täcker det mesta av murarna utom kreneleringen.

Så ytan är jämförbar. Det som gör att Ultimate GM Screen känns så förbaskat stor är att den har volym. Den är inte platt, utan tar sisådär 10 cm tjock inklusive basplattan.

Den går att montera isär för att stuvas och transporteras. Murvingarna står på en separat platta med en fogbit som håller ihop dem med port/mur-biten, och skulle man behöva så kan man förlänga murens vingar genom att bygga fler och foga ihop dem utåt. Men det känns som en sak som blir svår att transportera, och det kommer krävas en låda för det för att det ska ske utan problem - till skillnad från en normal skärm som bara viks ihop.

Det här är nog en pryl som spelledaren bygger ihop hemma, eller möjligen som en kreativ spelare bygger ihop och tar med en gång och sedan lämnar kvar hos spelledaren eller i spellokalen, inte som något som flyttas runt.

---

Så nu kvarstår bara att köra nåt fantasyspel med mycket konstiga tärningar så att jag inte har slängt ut $11.99 och fem kvällar i onödan.

Jag kanske skulle börja köra 13th Age eller Whitehack eller nåt.
 

Attachments

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Litet tillägg.

Så här ser monteringen ut:



Den lilla vita passbiten i förgrunden passar in i två motsvarande utfasningar i foamcore-skivan som delarna är monterade på.

Jag blev också nyfiken på hur långt tärningarna skulle rulla om man hällde ner dem. Så jag tog ett urval och knuffade ner en T4, T6, T8, T10, T12, T20 och T100 (dvs två T10) i taget och såg hur långt de rullade på en duk respektive en hård bordsyta. Så här blev resultatet:


 

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Cool. Som jag sa i vrålet - nu skulle jag bara vilja fixa en mer SF:ig/cyberpankig variant. :gremsmile:


... Något med LED-ljus kanske...
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
osbjer said:
Krille said:
Så nu kvarstår bara att köra nåt fantasyspel med mycket konstiga tärningar...
Eller kanske jättemånga D6 på en gång?

Anyhow, detta måste jag bräck på något sätt..

/j
Earthdawn för bövelen! 1st edition...
 
Top