Nekromanti [Recension] Scenariokompendium 1 - Coriolis

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Har nyligen avslutat genomläsningen av äventyrsmodulen Scenariokompendium till Coriolis som är författad av Axel "vi-spelar-rollspel-podden" Widén. PDF:en innehåller de tre miniscenariona "Skräddaren från Mira", "Vilddjurets Öga" och "Ikonernas Algebra" som alla är senkomna *pun intended* stretchmål från Coriolis-kickstartern 2015.

Illustrationerna i PDF:en (signerade Gustaf Ekelund och Magnus Fallgren) håller samma stil som i övrigt officiellt Coriolis-material och det gör även layouten. Ett och annat stavfel har smugit sig in i texten, men inte värre än att jag noterar det.

Skräddaren från Mira
Scenariot handlar om den mäktiga förstkomna skeppsvarvs-familjen Chelebs-Menau från Mira som vill gifta bort sin dotter Cemisa till den nyzenitiska familjen Laskarid. Giftemålet är en diplomatisk manöver för att inte dra den mäktiga Ikonkyrkans ilska över sig. Problemet är att Cemisa är född med tre armar och för att avlägsna den tredje krävs en expertis som bara en legendarisk bioniker "Skräddaren" kan åtgärda. RP´s uppdrag blir att finna den eftersökte skräddaren vilket problematiseras av att densamme är på flykt från Pariatet, vilket RP inte har en aning om.

Äventyret är en solid historia, men det är synd att den slutliga jakten på "Guldskördaren" är så kortfattad (förmodligen av utrymmesbrist).


Vilddjurets Öga
Det här scenariot förflyttar skådeplatsen till skogsmånen Arzachel som Kolonialagenturen flitigt dammsuger på naturtillgångar. Problemet uppstår när man tappar kommunikationen med jordbruksplattformen Zadaar då RP kallas in för att undersöka vad som hänt. Bakgrunden är att Jiruner, flocklevande rovfåglar har angripit plattformen eftersom de dras till det ämne som Arzachel utvinner.

Äventyret är aningen för gonzo för mig, med gigantiska versioner av träd, fåglar och till och med bakterier, men det vägs upp av att slutet på historien är ganska öppet och det presenteras som tre alternativ som kan komma att ställa RP mot varandra.


Ikonernas Algebra
Det sista scenariot handlar om en skeppsintelligens som råkat få eget medvetande och i sin plan för att upphöjas till Ikon har arrangerat mordet på sin skapare. RP kopplas givetvis in för att lösa mordet, men även ovetande att hjälpa skeppsintelligensen att stjäla en minneskristall som den behöver för själva upphöjelsen.

Twisten att det är skeppsintelligensen som orkestrerar både mordet och RP´s faktiska inblandning är kul.
Det här scenariot är antagligen det jag gillar bäst.


Sammantaget tycker jag det här är en ganska bra modul. Det är synd att vissa av författarens idéer inte får chansen att blomma ut riktigt utan lägger istället över detaljerna till SL att preppa, men jag ser inte heller att man kan förvänta sig mer utifrån sammanlagt runt 40 sidor.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har också läst boken, fast på engelska. Jag får starka ”Avatar” vibbar av äventyret på skogsmånen. Men allt som allt så gillade jag kompendiet, men jag tenderar att gilla allt till Coriolis :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Henke;n337885 said:
Det är synd att vissa av författarens idéer inte får chansen att blomma ut riktigt utan lägger istället över detaljerna till SL att preppa, men jag ser inte heller att man kan förvänta sig mer utifrån sammanlagt runt 40 sidor.
Den här meningen gör att jag kommer köpa äventyret! Det låter som ett upplägg som passar mig väldigt bra.

Inte så svårövertalad när det kommer till Coriolis, men jag avvaktade faktiskt med den här för den kändes väldigt tunn. Men bara premisserna på första och sista scenariot du beskrivit gör att det känns som något jag vill läsa eftersom jag älskar spelvärlden.
 
Top