Nekromanti [Recension] Rotsystem

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Kul att du gillade spelvärlden iaf =)

Man ska inte gå i svarsmål till recensioner, men jag kanske kan förklara lite hur jag tänkte?

Expertiser: de 'regler' som gäller för att använda expertiser är inte i första hand mekaniska i traditionell mening. Man får svar på en viss typ av fråga, that's about it. Och ja, nästan alltid krävs bara 1 i en expertis.

Reglernas minimalism: Jag hatar mycket riktigt regler, eller snarare att de ska ta plats eller tid eller utrymme. Kunde jag alltid göra spännande avvägningar så skulle jag köra friform alltid. Rotsystems regler är gjorda för att ge mig det jag vill ha (=bedömningshjälp) utan att ta minsta tid eller utrymme kring spelbordet. Vill man ha mer crunch finns det många system man med enkelhet kan anpassa till Rotsystem. För mig är Rotsystems system väldigt nära mitt mål; det du tycker är svagheter är för mig styrkor =)

Däremot håller jag med om att jag säkert kunnat förklara expertiserna mer. Tanken är ju att låna grundtänket från Gumshoespelen men slippa deras jobbiga poängekonomi, samtidigt som nivåerna gör att rollpersonerna ibland måste uppsöka spelledarpersoner som är experter...

Att spelgrupper uppmanas att hacka systemet handlar verkligen inte om att jag inte bryr mig om reglerna. En av reglerna i regelsystemet är att spelgruppen ska anpassa reglerna efter egen tycke och smak. Det är en lika "hård" regel som att det finns en spelledare eller att det finns expertiser... Och det är lika mycket ett medvetet, aktivt val från min sida som att stoppa in mänskligheten i arkologier.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Måste säga att även om rotsystem fhär fick både ris och ros så gjorde Recensionen mig mer nyfiken på spelet. Som jag redan var nyfiken på.

Även om jag i många fall gillar regler, tärningsslag och lite grisodlar realism. så är det inget jag vill ha i alla spel. Utan det kan vara grymt skönt att ibland köra ett spel med väldigt enkla regler. lite tärningsslag och annat som tar tid. så att man kan focusera mer på själva storyn i spelet, på "äventyret" utan att behöva slösa tid på regeltolkningar, tärningskast och liknande.

Dessutom måste jag erkänna att även om jag inte är något jätte fan av cyber punk. steampunk och post postapocalyps stilen. Så gillar jag stilen i detta spel och världen. Jag har inget emot tidigare nämnda stilar. men tycker det finns för mycket skräp som inte tilltalar mig inom dessa stilar.Men rotsystem verkar väldigt intressant. något i hela iden med det tilltalar mig
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,089
Location
Göteborg
krank;n37805 said:
de 'regler' som gäller för att använda expertiser är inte i första hand mekaniska i traditionell mening.
Jag håller inte så hårt på traditioner. En mekanism är en mekanism även under annat namn. ;)

krank;n37805 said:
För mig är Rotsystems system väldigt nära mitt mål; det du tycker är svagheter är för mig styrkor =)
Som jag trodde, då...

krank;n37805 said:
Tanken är ju att låna grundtänket från Gumshoespelen men slippa deras jobbiga poängekonomi, samtidigt som nivåerna gör att rollpersonerna ibland måste uppsöka spelledarpersoner som är experter...
Skillnaden mellan oss där är jag gillar Gumshoes sätt att hantera undersökningar (men inte dess regler för andra handlingar). Poängekonomin gör just att man inte behöver hålla reda på exakt vad RP vet - om de vill dra sig till minnes något relevant i stunden, gör en spend. Mina inbitet simulationistiska spelare hade typiskt nog svårt för det - mycket gnäll om vad det här egentligen representerar. :p
 
Top