Nekromanti Recension: Kingmaker [Spoiler]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Kingmaker



Bakgrund
Paizos kampanjformat kallas ”Adventure Paths” och varje kampanj består av sex stycken äventyr som utkommer månadsvis. Respektive äventyrsmodul består av själva äventyret i fråga, någon form av relevant extramaterial (t.ex. artiklar om gudar, städer eller land), ett bestiarium och en kortare novell (ofta som del av en följetång). Produktionsvärdet är högt och de 64 sidorna i varje modul är rikt illustrerade och tryckta i färg.

Kingmaker
Kingmaker är en adventure path som bygger på det klassiska ”hexcrawl”-formatet, dvs. en sandlådeliknande historia där rollpersonerna utforskar en ociviliserad ödemark. Utöver själva hexcrawlen tillkommer även regler för hur man bygger sig ett kungarike, och även hur man för krig mot andra länder. Som ni förstår så är även det en vital del av kampanjen. Kingmaker utspelar sig i norra Golarion, i ett område som kallas ”the River Kingdoms” – ett i huvudsak laglöst landområde där flera små stadsstater tävlar om att försöka kontrollera sin omgivning. Rollpersonerna får i uppdrag av Restovs Svärdsherrar, en maktfraktion i landet Brevoy, att kolonisera det icke-kontrollerade området Grönbälte. Anledningen påstås vara att Brevoys södra gräns skall bli mindre utsatt för rövarräder och annat otyg.

Struktur
Kingmaker börjar med äventyret Stolen Land där rollpersonerna påbörjar utforskningen av Grönbälte och slutligen konfronterar rövarhövdingen ”The Stag Lord”. I fortsättningen Rivers Run Red etablerar rollpersonerna ett litet hertigdöme, men tvingas även möta hotet från en aggressiv trollstam. Det tredje äventyret, The Varnhold Vanishing, är en mer deckarliknande historia där rollpersonerna undersöker en mystisk händelse där ett stort antal bybor försvunnit från utposten Varnhold. I äventyret Blood for Blood angrips rollpersonernas kungadöme av en yttre fiende, en baron som är allierad med stadsstaten Pitax galne kung som blir huvudantagonisten i kampanjens femte äventyr – War of the River Kings. Det sjätte och avslutande äventyret blir en resa till den första världen (févärlden) där den bakomliggande ondskan till områdets problem måste konfronteras – fédrottningen Nyrissa.

Fördelar
Kingmaker är en riktigt rolig och välskriven kampanj. Det är öppet i sin struktur vilket gör att spelledaren överraskas gång på gång av spelarnas val. Reglerna för utforskning och kungadömesbyggande, liksom de för storskalig krigföring fungerar relativt bra, även om just kungadömesbyggandet kan bli väl komplicerat. Det finns dock möjligheten att bortse från dessa regler med ett system som Paizo kallar ”Kingdom in the background”.
Kingmaker är fullt av roliga spelledarpersoner och färgstarka möten. Äventyrsmiljöerna är välgjorda och omväxlande, från vildmark till dungeons så väl som städer och slott. I kampanjen får vi också möjligheten att resa till andra plan och träffa utomvärldsliga entiteter.

Nackdelar
Den bakomliggande orsaken till de problem rollpersonerna ställs inför är fédrottningen Nyrissa, men hennes närvaro är alldeles för subtil för att det ska gå att lista ut i förväg. Det är först i det femte äventyret som hon blir ett element i berättelsen och det är i min mening alldeles för sent. Hon tillför egentligen inte kampanjen någonting vilket gör det sjätte och avslutande äventyret ganska onödigt, även om det i sig inte är dåligt. Inte heller det tredje äventyret, The Varnhold Vanishing, tillför något till kampanjen. Det är ett bra äventyr, men skulle funka mycket bättre fristående. Jag föreslår därför att spelledaren stryker dessa två äventyr från Kingmaker och istället spelleder i ordningen 1, 2, 4 och 5, med den galne kungen Irovetti som kampanjens storskurk.

Utöver detta så är som sagt reglerna för kungedömesbyggande ganska komplicerade. Har man en spelgrupp som går i gång på administration är de roliga (och det funkade bra i vår spelgrupp), men som SL bör man överväga att istället köra ”Kingdom in the Background”. Reglerna är dessutom inte helt speltestade, så det finns ett par buggar som kan behöva ses över.

Att tänka på
XP-utdelningen och kampanjens svårighetsökande bygger på att rollpersonerna utför samtliga quests i kampanjen (det är många), samt att man använder random encounters. Jag rekommenderar att du som spelledare använder fast level progression för att kompensera för detta och undvika att rollpersonerna inte halkar efter alltför mycket.

Sammanfattning och betyg
Kingmaker är en rolig och välskriven sandlådekampanj som utspelar sig i en rik och färgstark fantasyvärld. Kampanjens svaghet är strukturell, där två av äventyren blir tämligen överflödiga, utan att för den delen vara dåliga.

Stolen Land: 4/5
Rivers Run Red: 4/5
The Varnhold Vanishing: 3/5
Blood for Blood: 3/5
War of the River Kings: 4/5
The Sound of a Thousand Screams: 3/5

Sammantaget betyg för Kingmaker: 3/5

Recensionen täcker så klart inte allt som finns att säga om Kingmaker, så ställ gärna frågor i den här tråden.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Hade du den som PDF eller bok? Och vart köpte du den?

Och går den att köra med bara grundboken till PF eller måste man ha massa moduler mer?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Har bara spelat The Varnhold Vanishing. Vilket enligt vad jag förstår är det äventyr som minst hör hemma i serien. Jag blev personligen tokig på alla helt sjuka miljöer i det sista komplexet. De var nämligen sjuka på ett rätt ocoolt och kitchigt sätt. Massvis med konstiga miljöer som i princip krävde att spelarna kunde flyga eller trolla på något sätt. Om man inte gjorde det så fick man leva med att bli runtteleporterad av någon magiker bara för att komma vidare i storyn. Den var också helt belamrad med dörrar som endast någon med "rätt skill" kunde öppna, vilket gjorde att vi fick stå och vänta på att vår rogue (som i övrigt var helt värdelös och mest fick stryk hela tiden) skulle öppna dem.

DVS detta var inte den exotiska och främmande (läs alien) miljö jag hade hoppats på, utan snarare en väldig massa väntande. Men jag har hört att resten av äventyren är mycket bättre och förmodligen så är även delar av detta äventyr bättre.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
IcarusDream said:
Hade du den som PDF eller bok? Och vart köpte du den?

Och går den att köra med bara grundboken till PF eller måste man ha massa moduler mer?
1. Bok och pdf
2. Paizo.com
3. Ja, enbart grundboken behövs
4. Nej, man behöver ingen annan modul
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Anarchclown said:
Har bara spelat The Varnhold Vanishing. Vilket enligt vad jag förstår är det äventyr som minst hör hemma i serien. Jag blev personligen tokig på alla helt sjuka miljöer i det sista komplexet. De var nämligen sjuka på ett rätt ocoolt och kitchigt sätt. Massvis med konstiga miljöer som i princip krävde att spelarna kunde flyga eller trolla på något sätt. Om man inte gjorde det så fick man leva med att bli runtteleporterad av någon magiker bara för att komma vidare i storyn. Den var också helt belamrad med dörrar som endast någon med "rätt skill" kunde öppna, vilket gjorde att vi fick stå och vänta på att vår rogue (som i övrigt var helt värdelös och mest fick stryk hela tiden) skulle öppna dem.

DVS detta var inte den exotiska och främmande (läs alien) miljö jag hade hoppats på, utan snarare en väldig massa väntande. Men jag har hört att resten av äventyren är mycket bättre och förmodligen så är även delar av detta äventyr bättre.
Hmm, nu har jag inte boken framför mig så jag kan inte kolla själv, men så här upplevde jag inte alls den dungeonen. Jag tror heller inte spelarna gjorde det.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag tror heller inte spelarna gjorde det."

Jag kände inte igen mig alls, varken med flygandet dörrarna eller teleportering. Jag minns inget sådant alls, rentav.


Storuggla, däremot flabbande elementarer
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Storuggla said:
"Jag tror heller inte spelarna gjorde det."

Jag kände inte igen mig alls, varken med flygandet dörrarna eller teleportering. Jag minns inget sådant alls, rentav.


Storuggla, däremot flabbande elementarer
Man ska iofs ha i åtanke att jag är väldigt snabb med att stryka sådant som jag tycker är tråkigt eller jobbigt. Så det kan vara så att jag helt enkelt ignorerat det.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Vitulv said:
Man ska iofs ha i åtanke att jag är väldigt snabb med att stryka sådant som jag tycker är tråkigt eller jobbigt. Så det kan vara så att jag helt enkelt ignorerat det.
Jag minns ett vattenfyllt rum, ett rum med en dörr som endast kunde öppnas med en ond ritual, ett rum med kokande tjära och giftig luft ... det där sista rummet ledde till en massa dimensionsdörrar och teleporterande.

/M
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Storuggla said:
"Jag tror heller inte spelarna gjorde det."

Jag kände inte igen mig alls, varken med flygandet dörrarna eller teleportering. Jag minns inget sådant alls, rentav.


Storuggla, däremot flabbande elementarer
Jag minns ett flygande monster min fighter var värdelös mot, jag minns att det var massa klättrande på väggarna med druiden i form av konstiga djur så att vi kunde spänna rep över avgrunder för att ta oss vidare. Jag minns konstiga dörrar/fällor.

Och jag minns det mesta av det med ett leende på läpparna.
 
Top