Nekromanti [Recension] Dungeons & Dragons Starter Set

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Så har den första DnD5-produkten släppts i butikerna: Starter Set

Rekommenderat pris från WotC, $19:95, betyder att priset varierar från $11:00 på Amazon till 179 kr på SF-bok.

För detta facila pris får man en låda som innehåller:
- Ett 32-sidigt regelhäfte.
- Ett 64-sidigt nybörjaräventyr.
- Sex stycken blå tärningar (d4, d6, d8, d10, d12, d20).
- Fem stycken färdiga rollpersoner.
- Ett papper med reklam för D&D Encounters (en del av Adventurers League) på ena sidan och ett tomt rollpersonsformulär på den andra.

Detta är den enkla inkörsporten för de som inte spelat Dungeons & Dragons tidigare och guidar nybörjarna genom reglerna på ett enkelt och smidigt sätt.

Innehållet håller en hög kvalitet och det märks att WotC lagt ner mycket arbete på att detta ska bli en bra produkt.





Reglerna i denna produkt bygger på Basic Rules som är en gratis pdf och den produkt man antagligen skaffar efter Starter Set (om man inte skaffade den först).

De fem färdiga rollpersonerna som följer med är varierande:
- Dwarven Soldier Cleric
- Elven Acolyte Wizard
- Halfling Criminal Rogue
- Human Folk Hero Fighter
- Human Noble Fighter
och all information som behövs för att spela dem finns på rollpersonsformulären, inklusive info om vad som händer när man levlar från level ett till fem.
Lite synd är att en background, Noble, inte finns med Basic Rules.

Regelhäftet är en nedbantad version av Basic Rules som innehåller precis så mycket regler som behövs för att spela äventyret som följer med och inte ett dyft mer. Bl.a. saknas regler för character creation då det följer med färdiga rollpersoner.

Äventyret, Lost Mine of Phandelver, är ett riktigt nybörjaräventyr - vilket är jättebra för nybörjare, men antagligen lite tråkigt för mer erfarana spelare. Men är man en erfaren spelledare är det enkelt att ändra så det blir lite roligare.
WotC uppskattar speltiden för äventyret till mellan 20-30 timmar.
Av de 64 sidorna är 49 sidor äventyr. Resten är regler för spelledaren, bl.a. magiska föremål och monster.
Äventyret består av 4 delar som tar spelarna från level 1 till 5 (där varje del av äventyret tar spelarna genom en dryg level).
Första delen är väldigt rälsad, har väldigt mycket text som förklarar allt som händer, hänvisar till regelavsnitt när nya regler ska användas, ger spelledartips samt går igenom olika alternativ om spelarna gör oväntade saker, samt räknar ut xp åt spelledaren.
Senare delar ökar på svårighetsgraden: inför sand box, inför wilderness encounters och monster encounters samt låter spelledaren själv räkna ut xp.
Jag tycker om att man är noga med att poängtera att xp ska delas ut för att man klarar ett encounter, inte för att man dödar monster. Lyckas man klara ett encoounter utan att döda monsterna ska man få full monster-xp. De ger till och med ett par exempel där spelarna spelar sina rollpersoner efter deras backgrounds och att denna spelstil är suboptimal ur xp-synpunkt och därför ska premieras med extra xp. Det är alltså inte frågan om att premiera rollspelande med xp, utan man kompenserar de xp som rollpersonerna inte får för att spelarna rollspelar istället för att ägna sig åt power gaming.

Eftersom Lost Mine of Phandelver är ett "Starter Set"-äventyr innehåller det flera lösa trådar som spelledaren kan använda för att skapa flera äventyr när man spelat färdigt.
Äventyret är också en del av Adventurers League och nämner därför de fraktioner som man kan tillhöra i Adventurers League:
- Harpers (hemlig organisation av goda äventyrare som skyddar vanliga NPC:er från ondska och monster)
- Order of the Gauntlet (kyrk-organisation som mer öppet jagar och förgör ondskan)
- Emerald Enclave (arbetar för balans och natur i världen, många druider och rangers)
- Alliance (arbetar för att de som har makten, som kungar, ska behålla makten)
- The Zhentarim (beskrivs som evil/curius, lite "ändamålet helgar medlen")

***

Mitt omdöme är att Starter Set är en billig och mycket bra produkt som gör precis vad det ska göra: få nybörjare att börja spela DnD5.
Själv ska jag spelleda äventyret i september, jag får återkomma med en uppföljning när det är färdigspelat.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vadå rollspela istället för att powergamea? I forntida D&D fanns väl knappast något mer in-charachter man kunde göra än powergaming? Det visar D&D har gått ifrån sina rötter, om rollspelande och powergaming motsäger varandra... Å andra sidan gillar jag att rogues skadar mer om man spelar dem enligt deras personlighet pga inspirationreglerna :)
anth said:
Ja, DnD5 har gått ifrån sina rötter med background, personality, ideal, bond, flaw. Inspiration är ett bra sätt att belöna de som rollspelar, men i äventyret visar man även att man inte ska bestraffa de som rollspelar.
Tomatalven said:
Ja det avviker iaf från ursprunget på ett mycket skönare och bättre sätt en dnd4 verkar ha gjort! :)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Det här är den bit jag gillar mest:

- Ett 32-sidigt regelhäfte.
Det låter precis lagom tjockt. Om fler rollspel var i den storleken skulle jag orka läsa dem.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Låter bra, ska spela med dottern när jag får mitt ex från Lekbergs!
mystiskmagiker said:
Spela med bara en spelare. Hur tycker du att det funkar? Kontrollerar spelaren fler än en karaktär?

Nu tänker jag rollspel generellt och inte just 5ed :)
Arfert said:
Vi kommer vara fler än så. Har inte namnen än bara.
mystiskmagiker said:
Jaha. Och dom behöver du naturligtvis inte heller namnge ;)
Zimith said:
 
Top