Nekromanti Realistiska system?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Vilket är det mest realistiska spelsystemet ni stött på? Som ändå är bra och funkar alltså? Tänker mest på stridsregler, men även skills, erfarenhet etc.

Skulle vilja kolla på några riktigt realistiska system, så man vet vad man "abstraherar ned i från" när man gör egna, mindre realistiska system.
 
Vilket är det mest realistiska spelsystemet ni stött på? Som ändå är bra och funkar alltså? Tänker mest på stridsregler, men även skills, erfarenhet etc.

Det beror en hel del på vad du menar med realism. Själv tycker jag att ett relativt enkelt system (i ett spel som Västmark eller liknande) är mer realistiskt än ett system som det i Eon, eftersom resultaten som uppstår av regelanvändandet känns rimligare och enklare att relatera till.

/tobias
 
Å andra sidan är, som nämnts tidigare, The Riddle of Steel rejält realistiskt i fråga om stridssystemet, trots (eller på grund av) att det är rikt på detaljer och pill. Likaså kan jag tänka mig att jag, när jag fått några ytterligare års läkarutbildning på nacken, skulle kunna konstruera ett både detaljerat och realistiskt skadesystem. Däremot kanske det inte skulle vara kul eller praktiskt att använda.
 
Likaså kan jag tänka mig att jag, när jag fått några ytterligare års läkarutbildning på nacken, skulle kunna konstruera ett både detaljerat och realistiskt skadesystem. Däremot kanske det inte skulle vara kul eller praktiskt att använda.
Det skulle nog inte vara så kul, nej. Särskilt på grund av att ett sådant skadesystem skulle innehålla två saker som nästan alla spelare avskyr: Långa läkningstider och bestående men. Alla erfarna krigare skulle vara lytingar.

Gordeg
 
Å andra sidan lyckas vår historia innehålla en hel del erfarna krigare utan större fysiska men. Systemet skulle snarare vara en uppmaning att förbereda sig inför strider, försöka ordna bakhåll och andra fördelar vid varje tänkbart tillfälle och på annat vis göra smartare saker än att konfrotnera motståndaren direkt.
 
T10 version 2.1

T10 2.1 är överlägset mest realistiskt för förstavärldskrigsflygstrid. Eftersom det innebär att T10 2.1 är realistiskt inom ett område, till skillnad från alla andra spelsystem som inte är realistiskt inom något område, och dessutom innebär :zeppelinare:, så vinner T10 2.1 hands down!

Sådeså!

Ladda ner ditt ex här!
 
Back
Top