Nekromanti Raunländska (eller andra barbarers) mansdomsprov

Marcus J

Hero
Finns det? Vet att kamorianerna har något som går ut på att hitta ett totemdjur men är de ensamma om det?
Jag hadde tänkt köra ett äventyr som byggde på det. (eller så var det en karatärsidé, eller både ock)
Har det funnits sånna i verkligheten, eller är det bara en fantasyidé?
Vad skulle ett sådant gå ut på rent konkret? Är det typ "Gå till det berget, döda det monstret och kom tillbaka med hans öga." eller något mer komplicerat.

Idén var att en liten kille, han är klantig och sånt, ska ut på sådant och har fått med sig ett svärd/stav med sin farfars ande instängd i. Farfarn var en allmänt störd men mäktig magiker. Han klankar ner på killen hela tiden. (Om jag spelar är jag farfar) Med sig har de fått stammens bard som ska komponera en hyllningsång till killens är eftersom han är sonson till gubben som blivit utvald av gudarna (magi är ju trots allt inte jättevanligt och i ett primitivt samhälle så kulle de nog tro det). Farfaren ska typ sitta inne med all info som killen behöver för att klara av uppdraget och det vet killen men eftersom det är hans mandomsprov så hjälper farfar honom inget. Samtidigt så är de jättearoganta farfadern beroende av killen eftersom han inte kan knalla om kring själv. Det är så långt jag kommit med den än så länge.

Finns det? Vet att kamorianerna har något som går ut på att hitta ett totemdjur men är de ensamma om det?

Om totemdjur är de nog ensamma men de flesta andra barbarfolken har mandomsprov. Förutom kamorianerna så är det auser, kragg & veddo i B&M som har mandomsprov/vuxenriter. Hittar inget om toshiska riter så även de kan ha mandomsprov.

Vad skulle ett sådant gå ut på rent konkret? Är det typ "Gå till det berget, döda det monstret och kom tillbaka med hans öga." eller något mer komplicerat.

De flesta handlar om att nedlägga byten, vinna tävlingar överleva en viss tid själv i vildmarken eller något snarlikt.

Kamorianerna är lämnas på en gravplats (med förbundna ögon, de unga kamorianerna) av stammen schaman då det blir morgon ska kamorianerna hitta tillbaks till sitt folk på 10 dagar, annars blir de utstötta (de kan dock återfå sin plats i stammen genom andra prov).

Raunerna måste visa sig dugliga i ridning, jakt, bågskytte och hantverk.

Eyren ska nedlägga ett byte. Kragg ska klara sig själv att ta sig fram till kraggfolken uppe i bergen från eyren i skogarna, sedan följer dock några mindre prövningar.

Ja du ser ungefär hur mandomsprov ser ut för barbarfolken.

I en bok som jag läser så delas krigarna för ett "barbarfolk" in i 'blooded' och 'unblooded' (blodad och icke blodad?) Iaf 'unblooded' är de som ännu dödat sin första fiende i strid. De har inte samma status, behörighet osv i samhället. Det tyckte jag var ganska coolt :gremtongue:

Måste bara få berätta om en spelupplevelse som handlade om mandomsprov. Vi var hos en barbarstam (auser tror jag) och en yngling skulle genomgå sitt mandomsprov. Modern till ynglingen tog kontakt med oss. Hon ville att vi skulle följa efter ynglingen och hjälpa denne med provet, i skymundan för resten av stammen givetvis. Ynglingen skulle trots allt bli utstött om det kom fram att han fått hjälp med mandomsprovet. Iaf så begav sig ynglingen iväg endast beväpnad med en sabel. Spelledaren berättade att provet gick ut på att man skulle fälla en gruvbest (!?) och ta med sig huvudet tillbaka. Vi blev verkligen paffa, hur kan egentligen den här stammen överleva om alla manliga ungdomar måste fälla en gruvbest ensam för att räknas som man funderade vi över. Det visade sig att spelledaren förväxlat gruvbest med jordbest. Efter att vi kommit på det så missade han ändå flera gånger med namnen.

Idén var att en liten kille, han är klantig och sånt, ska ut på sådant och har fått med sig ett svärd/stav med sin farfars ande instängd i. Farfarn var en allmänt störd men mäktig magiker. Han klankar ner på killen hela tiden. (Om jag spelar är jag farfar) Med sig har de fått stammens bard som ska komponera en hyllningsång till killens är eftersom han är sonson till gubben som blivit utvald av gudarna (magi är ju trots allt inte jättevanligt och i ett primitivt samhälle så kulle de nog tro det). Farfaren ska typ sitta inne med all info som killen behöver för att klara av uppdraget och det vet killen men eftersom det är hans mandomsprov så hjälper farfar honom inget. Samtidigt så är de jättearoganta farfadern beroende av killen eftersom han inte kan knalla om kring själv. Det är så långt jag kommit med den än så länge.

Påminner mig om en spelare som var nekromantiker. Han hade en familiarius, en råtta vars namn var/är Arcadius. Arcadius var en gammal släkting till rollpersonen. För många generationer (så många som det går på ett par tusen år) sedan så levde han i sin människokropp i gamla Danarth (nekrokraternas Danarth). Arcadius sonson var kronokrat och då dessa gjorde uppror och tog över makten i Danarth så spärrade han med hjälp av en schaman in Arcadius i en råttas skepnad, tack vare magi en talande råtta (pipig råttröst :gremlaugh:). Han kunde inte förmå sig att döda sin farfar men han kunde inte heller få vara kvar, i råttkroppen så kan inte Arcadius bruka särskilt mäktig magi så han utgjorde ingen speciell fara för Danarth. Dock så fick råttkroppen på något sätt evigt liv, ingen förutom Arcadius vet nu hur det har gått till. Kanske var det sonsonen, kanske var det Arcadius själv som gjort något eller så har det inträffat på något annat sätt.

Ville bara berätta :gremtongue:

Mandomsprov....

Skulle jag ha ett sådant prov så som du jut beskrivigt så är det inte bara att finna ett monster av styggaste sort och dräpa det, mandomsprovet handlar om så mycket mer än muskelstyrka och färdighet med bågen.

monstret bör inte vara ett stort Hyggelmonster som grabben besegrar genom att kasta en stor sten på.
Det bör vara en albino hjort eller liknande, ett ovanligt djur som det krävs både skicklighet i "smyga", spåra, Jakt och liknande låt inte jakten bli ett ut-i-skogen-finna-djur-döda-dra-hem, låt de bli en lärorikt upplevenle och krävande test.
kanske det enda sommjägaren får med sig ut i skogen (då mandomsprovet startar) är en kniv, eller så inget alls så att provet verkligen blir en utmaning vilket kräver alla hans färdigheter samt en del eftarenhet.

-Att finns flinta och göra ett spjut/dolk.
-Att göra upp en eld för att klara tiden ute i skogen helt ensam.
-Att lära sig skaffa mat själv (bär, svamp, smådjur)
-Att spåra och dölja egen lukt/spår.

Allt sådant måste inkluderas enligt min mening för att "Mandomsprovet" ska bli lyckat och verkligen ett prov..

VH Jens.L "Draken"

Annorlunda mandomsprov eller egentligen inte [ANT]

Och sedan är det inte ens officiellt heller :gremwink: Och det är ett sådant mandomsprov som går ut på att fånga/döda ett monster/djur, originellt va?

Ett mandomsprov som jag tänker införa hos bazirkstammarna på Takalorr. Provet går ut på att de ska fånga en elektrisk ål. Sedan har jag inte riktigt bestämt hur allt ska vara. Ifall ålen behöver vara levande eller ifall det räcker med att den är död. Vilka redskap de ska använda osv, osv. Ska klura på det.

Här är en tråd som behandlar den elektriska ålen och ytterst lite om mandomsprovet.

Back