Nekromanti raser

G

Guest

Guest
i mitt rollspel ska ja ha minst 15-20 olika raser så man har mer att välja på... men jag har bara kommit på alv, dvärg, människa.... vilka fler kan man ha???




/jenz
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
ganska många...

Men behöver du verkligen så många??
jag menar,känns inte det lite överdrivet många??
Och du kan ju ta och börja göra det som du skall ha det de redan valda raserna.

/King Kromm
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
orch, troll (skogstroll,bergatroll,grottroll olog-hai) , cyclop , rese , drake!?! , olika illvättar (svartorch, uruk-hai etc.) , goblin , gnom , pyssling , grodman , råttman , jätte , ent , kentaur osv.

jag hjälper dej gärna med spelet om du vill.

First i was blind, now i can see.
 
G

Guest

Guest
eeeeeh ja mena raser som man kan spela... man kan vel inte spela en drake eller troll

/jenz
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: lösningar

Här har du några idéer för att skapa raser. Välj själv vilka som passar din värld.

1. Andra klassiker
Typiska sådana varelser är halvlängdsmannen, orchen, kentauren etc. Alltså sånt som alla fantasyspelare känner igen.

2. Konstiga människor
Detta är människofolk som är "konstiga" på något vis. Exempel kan vara att de blir förgiftade av kött, är absurt skickliga magiker, är telepatiska, når en vanlig människa till midjan och liknande.

3. Sammansatta/mutanter
Dessa är de som sattes ihop av bitarna Skaparen fick över. Klassiska exempel är kentaurer och minotaurer, men det är lätt att komma på egna. Kan dock bli lite fult ibland (hummeransikte, elefantbetar, rävsvans, hästben och sköldpaddsskal t.ex.).

4. Formändrare/metamorpher
Dessa kan ändra form till en annan varelse. Exempel är svanmön, hjortiden, hajmannen, örnmannen och sälingen i MB2. De har fortfarande vissa drag av sin andra form även i mänsklig skepnad.

5. De riktigt konstiga
Dessa är alla de andra. De kan se hur märkliga som helst ut, kan vara av demoniskt eller himmelskt ursprung, kan vara utsträckta över flera dimensioner på samma gång, kunna färdas i tiden, sakna fysisk form och besätta andra "värdkroppar" eller till och med vara gudar. Dessa kan vara lite (eller mycket) svåra att spela som rollpersoner.

Man kan givetvis också blanda dessa. Många av de extraordinära egenskaperna i grupp 5 kan innehas av andra varelser också, och det kan finnas flera formändrare än bara människolika.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Bobby Magikern on 2001-06-01 15:30.</EM></FONT></P>
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Personligen tycker jag det är bättre med ettt litet antal som är väl beskrivna...Själv har jag endast två egentliga raser...(Dock lite olika folkslag)

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
En sak jag har svårt att förstå är varför man ska ha alla dessa raser. De kan, enligt min erfarenhet, alltför lätt förvandlas till "människor-i-lustiga-kostymer" som inte skiljer sig från de andra raserna utom genom en kasse specialförmågor.

Men, för att försöka komma med något konstruktivt: det kan vara bra att tänka på är att alla raser inte behöver ha en enhetlig kultur. Ta dvärgar till exempel: utöver det gamla vanliga underjordiska begsfästet kanske det finns ett annat dvärgrike där folket bor ovan jord och rakar sig. Eller varför inte dela in orcherna i två grupper: en som utgörs av de gamla vanliga bränn-och-plundra-orcherna, och en som försöker anamma människornas kultur och leva civiliserat. Ocb lägg för allt i världen in relationer mellan de olika kulturerna och raserna - underjords- och överjordsdvärgarna ovan kanske är bittra fiender och har utkämpat flera krig mot varandra.

Ridijeck
som gillar unika varelser
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
"Men, för att försöka komma med något konstruktivt: det kan vara bra att tänka på är att alla raser inte behöver ha en enhetlig kultur. Ta dvärgar till exempel: utöver det gamla vanliga underjordiska begsfästet kanske det finns ett annat dvärgrike där folket bor ovan jord och rakar sig. Eller varför inte dela in orcherna i två grupper: en som utgörs av de gamla vanliga bränn-och-plundra-orcherna, och en som försöker anamma människornas kultur och leva civiliserat. Ocb lägg för allt i världen in relationer mellan de olika kulturerna och raserna - underjords- och överjordsdvärgarna ovan kanske är bittra fiender och har utkämpat flera krig mot varandra."

Det tråkiga är att många spelare är lite av rasister när det kommer till fantasyvarelser. I Eons spelvärld Mundana så är dvärgar och tiraker (En orch inspirerat ras) nästan precis så som du föreslog, och ändå så anses raserna vara steriotypa och Tolkien kopior.

Bela
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Jag tycker det är kul med lite olika raser jag kommer ha de kändaste i min spelvärld men också ett stort antal olika människo folkslag. Dessa lever i olika länder har lite olika kulturer och relationer mot varandra.
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
I mitt förra rollspel(som numera är kasserat) hade vi dem klassiska raserna. Människa, Alv, Dvärg, Orch...
Det fanns en del skillnader från det vanliga även stora i vissa fall men ändå var det de klassiska raserna i både mina och min kompis ögon.
Alver hade ett antal samhällen. Träsklevande, Skogsalver, Mörkeralver och Högalver. De två sista var för övrigt samma folkslag i princip och det samma gäller de översta.
En intressant grej var att Mörkeralver eller Nivasandir var vegetarianer. De var inte direkt onda, bara rejält missförstådda. Skogsalver tycktke om att tatuera sig och Högalver var bara tråkiga gubbar som faktiskt kunde få skägg ibland...

Dvärgar hade tre folkslag, ett traditionellt under marken gäng som dock som en nice touch tycke om att röka svamp.
En bondekultur som odlade och höll på. Och isdvärgar.
Människor hade massvis med folkslag varav två av dem lever kvar i min värld. Med samma namn och allt.

Nä det här känns bara fånigt jag lägger ner nu...

Gabriel - som har tröttnat på det klassiska vid det här laget.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Och det går alldeles utmärkt att spela troll i gamla RuneQuest/Glorantha - de är den mest spelbara och beskrivna icke-mänskliga rasen. Fast då talar vi "tredimensionella" troll, precis som drakarna i Castle Falkenstein är tredimensionella.

Ett troll som bara bor under en bro/i en grotta och äter upp förbipasserande är ganska trist att spela.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dela upp de raser du nämnde i olika "folk" som skiljer sig åt inbördes; skogsalver är si, havsalver är så; dvärgarna i den stora öknen är ditten och djupdvärgarna är datten.

Det gäller ju människorna också, fö.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Sant! Och i GURPS Discworld! :-D Och i Västmark, för att inte tala om Trollvinter!

Nightowl, trolldiggare.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top