Nekromanti Rangketchup...

• Thread starter Thread starter Guest
  • Start date Start date
G

Guest

Guest
Rangketchup...

...eller min teori om mundanas rangsystem och filament system.

Rangen för levande varelser är antalet filament per runda som används vid vilken tidpunkt som helst då varelsen eller människan är komplett.
Det finns även ranglösa egenskaper som jag återkommer till senare.

För människan kan den delas in i tre delar: själ , kropp och sinnen, dessa har vardera rang tre (ja ni hörde rätt, själen visste vissa redan).
Detta innebär att en komplett människa skulle ha rang nio, men inte proppar du in en människa med kropp och allt i en belial?

Hur jag själv lagt in det i antal filament per egenskap (för exemplet männsiska) och vad jag anser att egenskapen gör enligt mundanas magiteori. Genomgång hur de påverkar varandra återkommer jag till senare.

Kropp (biotopi) :

-Tålighet, 1 filament per runda, tåligheten håller ihop själens biotropiska fält och fungerar som ram för hela kroppen.

-Rörlighet, 1 filament per runda, rörligheten bestämmer kroppen omformbarhet.

-Styrka, 1 filament per runda, styrkan bestämmer kraften bakom omformbarheten och där med även hur kroppen kan omforma sig för att undgå skada till viss mån.

Sinnen (någon tropi) :

-Syn, 1 filament per runda, vad syn gör vet ni.

-Hörsel, 1 filament per runda, det vet ni med.

-Känsel, luktsinne och smaksinne, 1/3 filament var per runda, för de är inte "aktiva" sinnen.

Själ (psykotopi) :

-Kvicktänkthet, 2 filament per runda, hur snabbt man tänker en tanke av viss komplexitet beroende av hur stor rang sinnen man har, återkommer till det senare med.

-Vilja, 1 filament per runda, själen psykotropiska ram, i mångt och mycket själens tålighet.

Ranglösa egenskaper :

De ranglösa egenskaperna är egenskaper som kropp och själ (kanske ni vet något sinne också) har naturligt även om de kan modifieras med energiflöden.
Nu kommer jag gå in på vilka egenskaper det är och varför jag tycker att de är ranglösa.

-Personlighet (delvis kroppsligt delvis själsligt), se på någon ordinär form av konst, en skulptur t.ex kräver den energi för att hålla ihop, nej den är så snygg/ful den är hela tiden, men du kan förbättra och försämmra med ljussättning, för att göra en liknelse.

-Bildning, bildning är som accumulatorer(laddningsbara batterier) eller kapacitanser (båda lagrar ström), minnet försvinner ioförsig med tiden lixom ström i dessa mojänger, men detta är i jämförelse med flödesnivåerna så små att man kan räkna med ingen förbrukning.

-Psyke, jag har alltid tänkt mig psyke som ett maximalt tak för hur komplex en enskild tanke kan vara (om ni kan motbevisa detta se till å göra det) och lixom ett rörsystem så får du ut lika mycket som du pumpar in oavsett hur komplext systemet är.

Rangpåverkan av olika delar

Nu ska jag gå igenom hur olika delars rang påverkar varandra.

Kroppen :

-Om tålighetens rang ökar, ökar den kravet för rang på styrka och rörlighet för bibehållen effekt, den ökar också den maximala rangen på själen.

-Om styrkans rang ökar, sänker den kravet på rangen av tålighet för bibehållen effekt.

-Om rörlighetens rang ökar, ökar den kravet på rangen av tålighet för bibehållen effekt.

-Om sinnenas totala rang skulle öka skulle rangen för kvicktänkthet behöva öka.

Över till filamentsystemet.

Eons filamentsystem har ofta gett mig tanken att något av filamenten går förlorad iomed vissa transformeringar, detta skulle i sin tur innebära mycket för mitt rangsystem om man jämför demoner mot vanliga dödliga etc.

För det första, hur kommer det sig att en demon är så mycket mäktigare än en männsika i en belial?

-En mänsklig belial verkar innehålla endast psyke och vilja, medans en demon även ger effekter på kropp och sinnen vid samma rang, detta kan innebära att en demon innefattar en högre kraft i sina filament vilket innebär att de vid lägre rang innefattar kropp och sinnen.
Detta skulle också kunna innebära att en ande med hög rang skulle kunna ta fast form i mundana, vilket drakar födslosätt tyder på.

-Demoner verkar också ha lättare att alstra sina tillhörande filament än människor, detta tyder inte på att det är helt utan skador, men låsta i föremål kan man anta att så är fallet då kropp och många sinnen faller i stasis, vilket gör att teoretiskt skulle en mängd filament passera förbi utan användning och därmed kunna alstras utan svårighet och skador.
Om man applicerar dessa teorier på andra filamenttyper och deras tillhörande varelser, innebär det att i samma typ av stasis skulle än människa lätt kunna alstra biotropi kroppsligt, men fortfarande ha problem med psykotropi, detta skulle även innebära med tanke på den teoretiska skillnaden mellan demon och besjälad att gudar skulle alstra teotropi kroppsligt spontant och att obesjälade varelser skulle utplåna sig själve genom kroppslig alstring oavsett stasis.

-En annan effekt av transformeringen borde innebära att eftersom teotropi, daimotropi och psykotropi har högre energinivåer än andra filament om man ser till dessa teorier ser man ju också att det inte längre går att transformera förlustlöst någon energi används till något ännu obevisbart, detta torde också betyda att energin som krävs för att konvertera till dessa är högre än ett filament.

Vad tycker ni, jag vet att synvinkeln förändrades kraftigt med tiden. :gremconfused:
Är det något jag har glömt, har jag bara helt fel och ni vet hur det ska göras istället eller är mina formuleringar flummiga :gremcrazy: och min text grötig så kommentera det.

Men visst har jag för mycket fritid då jag av misstag raderade det första gången och var tvungen att skriva om allt.

Re: Rangketchup...

Är det ingen som vill kommentera?
Jag lade det här pga att jag ville ha kommentarer på det, hade jag bara velat dela med mig hade jag lagt det i neowikin.

Jag tycker att systemet i sig verkar rimligt, men det som jag tror förvirrar är att du inte har angett något syfte. VARFÖR har du tänkt dig ett sånt här system? (naturligtvis ser jag möjligheter, men vad har DU tänkt?)
Du skriver att om en si och så egenskap ökar medför det si och så. Hur och varför ökar en egenskap? Och vad medför en högre egenskap? Är dessa filamentnivåer på något sätt sammanbundna med karaktärens grundegenskaper?

Min personliga bild skulle landa på att biotropi inte är det som faktiskt bygger upp kroppen, utan symboliserar själva "livsanden", det som håller fart i livet. Jag skulle vilja se att en levande varelse är uppbyggd av de fyra elementen (pyrotropi, pneumotropi, hydrotropi och geotropi). Dessutom tillkommer biotropi och psykotropi. But that's just me.

Jag tycker att systemet i sig verkar rimligt, men det som jag tror förvirrar är att du inte har angett något syfte. VARFÖR har du tänkt dig ett sånt här system? (naturligtvis ser jag möjligheter, men vad har DU tänkt?)
Mitt syfte är endast att få en någorlunda sammanhängande förklaring till varför olika saker har olika rang och varför olika varelser med olika filament som enligt mig är det specifika filamentet.
Du skriver att om en si och så egenskap ökar medför det si och så. Hur och varför ökar en egenskap? Och vad medför en högre egenskap? Är dessa filamentnivåer på något sätt sammanbundna med karaktärens grundegenskaper?
Det är snarare så att grundegenskaperna är bundna efter hur stort genomflöde av filament det är (rang), egenskaperna i sig ökar inte utan att filamentflödet ökar, till exempel om en person växer och blir vuxen, eller att någon tränar och får muskler.
Min personliga bild skulle landa på att biotropi inte är det som faktiskt bygger upp kroppen, utan symboliserar själva "livsanden", det som håller fart i livet. Jag skulle vilja se att en levande varelse är uppbyggd av de fyra elementen (pyrotropi, pneumotropi, hydrotropi och geotropi). Dessutom tillkommer biotropi och psykotropi. But that's just me.
Det är inte den bilden jag har fått, men jag kanske tittat på fel saker, vad är anledningen till att du tycker som du gör, kanske du har rätt, jag hinner inte skriva hur jag ser på det nu då jag har ett brådskande ärende hos banken.

Back