D&D Randomiserad monster-HP

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Sen nån gång när jag märkte att spelarna hade koll på exakt hur mkt en goblin tålde, har jag börjat med slumpmässig monster-HP. En Goblin i 5e får alltså 2T6 HP istället för att alltid ha medelvärdet 7, osv. Jag brukar slå det när monstret blir träffat och sedan anteckna.

Trasslet är ju när monstren börjar få rejält med HP. Det är inte alls lika kul att rulla fram 5T6 HP och räkna ihop som det är 2T6. Jag har hittills löst det genom att istället köra större tärning och med bonus. I mitt BioDome-kräl får t.ex. Cydonier (Goblin-standins, fast smartare och hårdare) 1T20+5, och Cydonian Engineers 1T20+10. Men det blir ju ganska svängig HP. Det verkar iofs funka OK såhär långt. Jag tänker att man får väl köra 2T20+10 för nästa hårdhetsgrad av monster, men vi får se lite.

Kör ni med randomiserad monster-HP? Har ni några andra trick att dela med er av?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag brukar köra slumpmässigt, men jag orkar inte slå tärning.
Jag väljer lite nummer inom medel-hp +/-50%.

Ex: en goblin har 2d6 hp, medel = 7 hp, 50 % av det är 3 hp (avrundat nedåt). 7+/-3 = en goblin kan ha 4-10 hp. Sedan väljer jag ungefär lika många över snitt som under snitt.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Jag ändrar i stort sett alla monster. Möter de 5 goblins så har de olika rustningar och vapen. Så de kan ha yxor, spjut, tvåhandsvapen, sköld etc och inte bara standard utrustningen. Vissa kan få lite extra på att träffa också.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
I 5e körde jag bara snittvärdet från statblocket. Det var inte något genomtänkt val, det bara blev så. Tror att två av mina sex spelare hade koll på monsterstats, resten inte.

I Basic kör jag med slumpmässig HP. Tycker på något sätt det hör till spelstilen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
När det blir för många så kan man välja att rulla några tärningar och ta medelvärdet av resten. Det är ju mest för att det inte ska vara ett förutbestämt värde.
 
Top