Nekromanti RA salvatore

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Hans egen, vad jag vet. Den utspelar sig alltså inte i Forgotten Realms eller Star Wars eller så, utan är helt fristående från sånt.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: RA salvatore - om SW

Stackars Salvatore som blev mordhotad av hysteriska Star Warsfans när Chewbacca dog i Vector Prime. Antar att de var misslyckande kloner av Jango Fett eller till och med Chewbaccas son Lumpy som stod bakom hoten. ;-)

/Daniel Lehto
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Re: Mer om SW (OT)

Att de avverkar onödiga karaktärer i Expanded Universe är det ända som är bra med den historien. Alltså, tekniskt är de duktiga författare med ett lättillgängligt språk men historien är för jävla dålig. Ta bara det där konceptet med en ingångsvektor till en galax? Och det där med att hämta in varleser från en annan galax när till och med en liten galax (som vintergatan) innehåller över HUNDRA MILJADER stjärnor!! Lite overkill kanske?! Desstom, ok ysalamaris är coola och det ger lite dimension till jediriddarna men att tjing tjong vong inte berörs av kraften är helt knäppt!
Bla bla.. Massor av åsikter, men det bjuder jag på.

/Kristofer
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Ännu mer om SW

Duktiga? Snarare hyfsade. Men det känns lite oengagerat. Och storyn är som sagt inte den bästa. Jag minns nagaierna från Marvels Star Wars serier (vilka alla kommer att ges ut igen i kronologisk ordning, samlade i sju trade paperbackalbum) som kom och pangade på efter Return of the jedi. Det kändes mycket mer Star Wars. Yuzzan Vong är som om Star Warsuniversat fått en haschpsykos. Ungefär. Jag säger inte att allt är dåligt med de nya böckerna. Det finns ljusglimtar, även om det skulle gått att göra något mycket mer Star Wars. Och ja, ysalamari är rätt intressanta, men Yuzzan Vongs oberördhet är rätt löjlig.

Det finns några Star Warstitlar som man dock inte bör missa:

1. Dark Empire (Dark Horse, tecknad serie.) Helt underbar.

2. The Thrawn trilogy (Dark Horse, tecknad serie, baseras på Tim Zahns böcker) Snyggt tecknad och storyn gör sig bättre visuell än som roman, för i ärlighetens namn är Zahns språk lite väl enkelt.

3. Tales of the jedi (Dark Horse igen) Nu menar jag serierna om Ulic, Nomi och Exar (av vilka den senare också dök upp i The Jedi Academy trilogy). Till stora delar vältecknad, även om finalavsnittet i Dark Lords of the Sith var en stor besvikelse.

Naturligtvis finns det mer. Liksom det finns episoder som absolut bör undvikas:

1. Russ Mannings Classic Star Wars. Kom igen. Hur kunde dessa usla serier ges ut i samlad form?

2. Splinter of the Minds eye (Del Rey, Dark horse) Skrevs av Foster 78, tror jag det var. Stämmer inte så bra överens med Star wars i övrigt. Luke (eller var det Leia?) hugger av Darth Vaders ena arm (!) med en ljussabel, bland annat... Det enda positiva var att första numret av den tecknade versionen hade ett fruktansvärt snyggt omslag som undertecknad gärna vill ha som affisch.

3. Den första tecknade versionen av A New Hope. Sämre teckningar har man aldrig skådat.

/Daniel Lehto, som byter ut yuzzan mot nagaier & brudar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ännu mer om SW

3. Den första tecknade versionen av A New Hope. Sämre teckningar har man aldrig skådat.

Utom i sista delen, av nån anledning. Jag hyser en viss artistisk fascination för den där serien - Howard Chaykin är mästerlig IMHO, men den där gången var det som om han ansträngde sig för att det inte skulle se bra ut...
Och på svenska publicerades den ju uppblåst till seriealbumformat, vilket väl knappast hjälpte upp saken.

--
Åke
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Ännu mer om SW

Nej, inget blev bättre av det. Underligt dock, att man när man startade upp Star Wars som serietidning på nittiotalet valde att inleda med just A new hope av allas vår Howard. Det måste väl ändå ha avskräckt en drös med läsare? Hade jag inte vetat bättre så hade jag hoppat över resterande nummer. Tacka vet jag Williamson. The Empire Strikes Back var riktigt hygglig serieversion, men Return of the jedi var inte riktigt lika bra (långt ifrån faktiskt). Williamson var ju med och gjorde en hel rad med andra läsvärda serier, som Den röda evigheten och de klassiska dagsstripparna. Men personligen så håller jag nog teamet bakom Dark Empire högre.

/Daniel Lehto
 
Top