Nekromanti Rörliga mål, omöjligheten att kasta lasso.mm

Mumfie

Veteran
När man änvänder avstånds vapen mot rörliga mål så ökar svårigheten med 1T6 på normalt 2T6 på lång osv.
Gäller detta när föremålet förflyttar sig mot en eller i sidleds
För det är ganska orealistisk att det skulle bli svårare att skjuta en person som kom springandes mot en på 20 meters håll. + att hur snabbt ska föremålet röra sig för att de ska bli svårare en man som går eller en häst i galopp.

Varför jag undrar är för att vi har gjort en boskapsdrivare och när han skulle kasta lasso runt halsen på en kalv för att ringmärka den blev svårigheten mellan 6-8 T6 mot lasso 4T6 på långt som är 3meter och +2T6 för rörligt mål på 4meters håll är det inte ens lönt.
Skulle det desutom blåsa så stiger det ju ännu mer.

Jag menar vad har en boskapskötare i lasso 28 eller nåt vill han fånga in en kalv en halvblåsig dag så krävs det ett slag med 7T6 mot lass om han skulle stå på 3 meters håll vilket värkar rätt normalt.

Gylf draken

Warrior
Tycker att det är så där med de flesta av vapnen,
i vår värld skulle det inte vara så svårt att sticka någon i bröstet med ett svärd, men i eon så ökar svårigheten så ycket att slaget inte blir helt omöjligt men svårt, gör man en R/p med vapenfärdighet så ser man till att höja den radikalt så att man åtminstone klarar av att träffa motståndaren.

Med 10, 11 i färdighet svärd så är man tränad som en vanlig stadsvakt, slår man då ett vanligt slag emot honom
(tärningarna rullar, obs Ob) så blir de 2, 3 och 6
5 altså plus två tärningar, desa blir förstos 3 och 5 så man missar och missar. Svårigheten ligger också i rundsystemet, om m,an vill slår mer en ett slag var fjärde sekund så ökar svårigheten (+Ob1t6) hjälp!!!

Brukar ibland sägar att lättare saker som då att lasso kasta fast en kalv är två eller tre tärningar i sådana förhållanden för att inte R/p ska bli neurotiska...

VH Jens.L "Draken"

GlueBall_UBBT

Warrior
Att sticka ett svärd i en stillastående ej försvarande person är skitlätt. Hur ofta görs det i eon? Inte alls. I vanliga fall använder man svärdet i strid. Nu ska man inte glömma att de stridande inte slår varsitt slag på de fyra sekunderna som utgör en runda. De rör sig i sidled, framåt och bakåt, fintar och beräknar. De parerar, hugger, sticker, blockerar och undviker. Ja, de gör en massa. Det står i eon III att man inte skall tolka stridshandlingarna som en enskild handling, utan mer som ett taktikval.

Snabbt anfall = anfallaren rör sig mot försvararen viftandes med klingan i små rörelser. Han gör inte särskilt mycket skada om han träffar, men det är betydligt svårare att hitta en lucka i anfallen.
Kraftigt anfall = anfallaren rusar på och slår och svingar för kung och fosterland. Han bryr sig inte om motståndaren parerar, han försöker forcera igenom en tung och farlig träff.

Samma sak gäller lasso. Det kan vara lätt att fånga en kalv med färdigheten lasso, varför slå överhuvudtaget. Svårighetsökningarna borde däremot gälla om kopojken försöker fånga en väpnad motståndare i lassot. Det blir svårare när han oberäkneligt sicksackar fram emot en med ett vapen i högsta hugg än om han stått stilla och velat bli träffad.

Praetori

Warrior
Sikta?

Man får inte glömma att sikta på sina avståndsattacker.
Om man dessutom rider på en häst för att kasta sitt lasso så får man ju tänka på att man inte rör sig särskilt mycket i förhållande till sitt mål, förmodligen rör sig ryttaren något snabbare än sitt mål (men endast marginellt), och jag tvivlar på att han/hon befinner sig mer än 4 meter ifrån sitt mål. Visserligen måste man då först slå ett slag mot rida för att kunna hålla hästen i ordning.
Men sedan borde slaget (med sikta inräknat) inte vara på mer än Ob3T6.

Den typen av färdighetsslag bör dock undvikas om det inte rör sig om en "viktig" situation (tex för att förhindra den arga tjuren från att stånga sönder någon).

Om man inte sitter till häst kan man jhu alltid springa lite (visserligen en handling men ändå).
Titta på när Samerna fångar in sina renar. Rör sig jhu inte om några jätteavstånd direkt.

Attila

Veteran
Varför jag undrar är för att vi har gjort en boskapsdrivare och när han skulle kasta lasso runt halsen på en kalv för att ringmärka den blev svårigheten mellan 6-8 T6 mot lasso 4T6 på långt som är 3meter och +2T6 för rörligt mål på 4meters håll är det inte ens lönt.
Skulle det desutom blåsa så stiger det ju ännu mer.
Det är svårt att kasta lasso i verkligheten för att fånga en normalt funtad människa.
Det är löjeväckande att slå ett par tärningar för allt som skall genomföras. Om det är något som gäller RP:ens liv visst eller om han vill stila...ok.
Men att slå ett par tärningar för att fånga in en kalv? Daska iväg tärningarna missar han FV-mässigt säg då bara att det tog en nedrans tid, kalven böka och frusta och att han klarar det tillslut efter om och men.

Att jamföra en puckad kalv med en människa :gremshocked:

Detta gäller även andra färdigheter som klättra, berättarkonst, m.m. Jag kommer inte på fler färdigheter men jag hoppas att du förstår vad jag menar.