Nix
Det ser väl ut som att det borde vara 61? Räknesystemet bygger på bas 4, men det känns mer chifferartat än som ett riktigt räknesystem när det slutar vid 4^3 (alltså 1000 i det här systemet) eftersom man inte kan förlänga mittstolpen hur mycket man vill utan att det blir oklart hur många 0:or man passerar.Ok... Jag jobbar vidare med mitt språk och dess skrivtecken. Nedan är tecken som motsvarar tal 0-20. Vilket tal är sista tecknet (med frågetecknet)?
View attachment 24834
Det ser väl ut som att det borde vara 61? Räknesystemet bygger på bas 4, men det känns mer chifferartat än som ett riktigt räknesystem när det slutar vid 4^3 (alltså 1000 i det här systemet) eftersom man inte kan förlänga mittstolpen hur mycket man vill utan att det blir oklart hur många 0:or man passerar.
Det är ju egentligen bara tre siffertecken i systemet.
edit: försökte låta mer pedagogisk.
mnja (eller ja det är sant att 2^6 ger samma resultat, men det är ett ointuitivt sätt att se på det om man vill förstå systemet). Siffrorna är 1-3, på översta raden. Därefter kommer siffran 1 på rad två som då är tiotalsraden, och alltså 10 i bas-4 eller 4 i bas-10.61 borde det vara ja. Med vad vi har sett så kan man bara skriva talen 0-63. (Förutom mitt-stapeln så är det sex stycken streck (tre till vänster och tre till höger) som antingen kan vara där eller inte vara där. Således 2^6 möjliga kombinationer)
Vilket ju blir samma sak som 4^3, men är sant oavsett tänkt bas.
mnja (eller ja det är sant att 2^6 ger samma resultat, men det är ett ointuitivt sätt att se på det om man vill förstå systemet). Siffrorna är 1-3, på översta raden. Därefter kommer siffran 1 på rad två som då är tiotalsraden, och alltså 10 i bas-4 eller 4 i bas-10.
Sen 11, 12, 13, 20 (dvs symbolen för 2 på mittenraden, symbolen för 0 på översta raden, 8 i bas-10) etc. När ettan dyker upp på tredje raden är det då 4^2, eller 100 i bas-4.
Att se på systemet som symboler för 0-63 är att se på det som ett chiffer. Om man ska se det som ett räknesystem så är det ett räknesystem för ett samhälle där entalen slutar vid 3 (vilket är exakt lika rimligt som att tänka att de slutar vid 9) och då vill man kunna räkna till godtycklig storlek på talen.
Ja. Om du låter . representera 0-strecket så har duVore det bas 4 så borde det bara finnas 4 olika "siffror" som sedan kombineras till olika tal.