Rädda Hedengrens bokhandel i Stockholm

Dilandau

Myrmidon
Så här skriver Hedengrens bokhandel i sina sociala medier:
Sommaren 2015 var vi väldigt nära konkurs, men överlevde, tack vare er. I tio år har vi sen fantastiskt nog klarat oss, men nu är vi tyvärr där igen.

Kanske kan en lösning vara att inom en ganska snar framtid flytta till en lokal med rimligare hyra. Men då måste vi först klara oss till den framtiden. Vi behöver er!

Titta in och köp böcker eller presentkort, i butiken eller webshopen. Rena donationer via Swish (1230857391) eller ”Donera” på hemsidan är också möjligt om man tillfälligt har fullt i bokhyllorna. Vi vill inget hellre än att kunna fortsätta vara er litterära oas i det digitala ökenlandskapet!
Hedengrens bokhandel är en av de bästa bokhandlar jag besökt. Trevliga, kunniga, ett utsökt sortiment även i genrer utanför mainstream. Ibland har de en hund där. Senast jag var inne var en anställds 6-åriga brorsdotter med och jobbade bakom kassan (slog in paket), för det var hennes födelsedag och hon hade önskat sig att få vara i bokhandeln en dag.

Jag blir genuint ledsen vid tanken på att de skulle behöva slå igen, och ställa sig sig till den långa lista av bokhandlar och antikvarier som gått i KK de senaste 10-15 åren.

Att planlöst gå in i på Hedengrens och köpa en bok bara baserat på vibes är något av det bästa man kan göra i Stockholm.

Så gå dit om nu är i krokarna (värt en omväg). Köp en bok, en penna, ett anteckningsblock eller vad som helst. Support your local indie bookstore!

Om mitt personliga konsumtionsmönster styrde i min hemstad skulle innerstan nästan enbart bestå av bostäder, med strödda kebabrestauranger, bibliotek, konsertscener och paketutlämningsställen. Jag vill ogärna köpa saker.

Back