Rädda gammalt brädspel

KRLAN

Veteran
Joined
8 Jan 2023
Messages
10
Hej,

Jag har ett gammalt ex av brädspelet Talisman där spelplanen är i dåligt skick. Spelplanen har delvis lossnat från den underliggande kartongen och kartongen har slagit sig (dvs är inte plan längre). Spelplanen som är av papper är dock i bra skick. Jag funderar därför nu om jag kan få loss spelplanen från kartongen på något sätt och limma den på en ny kartong. Någon som har försökt något liknande?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Oj det låter "farligt". Spelplanen är väl rätt tunn? Så jag tror mer på att limma fast den på kartongen igen och sedan försöka bygga någon slags ram som håller kartong och spelplan plan. Typ en enkel träram.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Du kan inte lägga upp en bild på spelplanen så vi ser hur illa det är?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Om du inte vill riskera att förstöra spelplanen skulle du kunna testa att söka upp någon som har en rejäl färgskrivare och scanner. (Till exempel något litet lokalt tryckeri.) Scanna spelplanen och skriv ut ett nytt exemplar på hyffsat stabilt papper. Limma fast den på kartong, en träskiva eller något annat stabilt. spara den gamla buckliga spelplanen som en fin minnessak.

(Nu antar jag att spelplanen inte är mer böjd än att det går att platta till den nog för att scanna.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,076
Snygglösning!
Så kan man hänga upp den på väggen mellan också.

Jag tycker att Talisman är världens mest överskattade spel och absolut vägrar spela det (jag hugger mig hellre i låret med en gaffel eller ser om The Matrix Reloaded), men spelbrädet i den gamla svenska utgåvan (och motsvarande engelska utgåva) är hur jäkla snyggt som helst.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,845
Location
Off grid
Har du tur kanske du kan hitta nåt reservdelsexemplar för ett par hundringar på t.ex. tradera.
Plexiplast över spelplanen skulle jag rekommendera annars.
Byte av kartongen, inramning eller scanning/utskrift om det behövs.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Pappslöjd är inte riktigt min grej, men jag rekommendera att ta en detaljerad titt på spelplanen. Det finns så många detaljer och referenser till olika saker på den, den är verkligen värd att titta riktigt noga på.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Köp ett lagom stort bord och måla av hela brädet direkt på bordet.
 

Henaiy

Veteran
Joined
16 Oct 2004
Messages
62
Location
Salem
Köp något annat billigt brädspel och klistra fast pappret på den nya spelplanen.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Scanna, skriv ut på tryckeri, och montera med spraylim på kapaskiva. Spraya utomhus. Kapaskiva kan också skäras på baksidan (v-formade spår) utan att man skär genom topplaget så att den går att vika. Använd stål-/aluminiumlinjal och en bra mattkniv när du skär.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Scanna, skriv ut på tryckeri, och montera med spraylim på kapaskiva. Spraya utomhus. Kapaskiva kan också skäras på baksidan (v-formade spår) utan att man skär genom topplaget så att den går att vika. Använd stål-/aluminiumlinjal och en bra mattkniv när du skär.
Finns även kapaskiva med klisteryta på.
 
Top