Eon Räckvidd och två vapen

PSiljestam

Veteran
Joined
19 May 2024
Messages
5
Räckvidd X: Vapnet är långt eller har av andra anledningar en mycket god räckvidd. [Då man öppnar en strid lägger man till +XT6 på Reaktionsslaget.]

Om man slåss med spjut i ena handen och yxa i andra, kan man då öppna närstriden med bonus på reaktionsslaget från spjutets räckvidd för att sedan anfalla med yxan?

Eller måste man anfalla med spjutet i första rundan för att få bonus på reaktionsslaget?
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
16
När jag bara såg titeln på tråden anade jag den skulle handla om en dubbelhänt/ambidexter karaktär med 2 vapen som båda hade Räckvidd X respektive, och huruvida den bonusen var kummulativ eller inte ;)

Hur "realistiskt" eller "rimligt" gillar ni att spela? Blir det "för bra" att tillåta? Kan mekaniken missbrukas? Hur står sig "Räckvidd X" i paritet med andra vapenegenskaper som "Snabb" "Vådlig", Sargande" etc. om det tillåts eller ej.

Smaksak skulle jag säga som bäst etableras med konsensus i spelgruppen eller allra minst med SL & relevant spelare, i båda fallen.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,045
Location
Göteborg
Som gammal Eon-räv smärtar det mig att jag inte kan reglerna för strid med två vapen utantill, finns dessa att läsa i E5 beta?
 

PSiljestam

Veteran
Joined
19 May 2024
Messages
5
När jag bara såg titeln på tråden anade jag den skulle handla om en dubbelhänt/ambidexter karaktär med 2 vapen som båda hade Räckvidd X respektive, och huruvida den bonusen var kummulativ eller inte ;)

Hur "realistiskt" eller "rimligt" gillar ni att spela? Blir det "för bra" att tillåta? Kan mekaniken missbrukas? Hur står sig "Räckvidd X" i paritet med andra vapenegenskaper som "Snabb" "Vådlig", Sargande" etc. om det tillåts eller ej.

Smaksak skulle jag säga som bäst etableras med konsensus i spelgruppen eller allra minst med SL & relevant spelare, i båda fallen.
Det känns ju helt orimligt att en karaktär med hög kroppsbyggnad som kan använda en lans med en hand som ger räckvidd 4 skulle kunna få den bonusen för att sedan anfalla med en dolk i andra handen.

Men denna fråga kanske till och med går bortom att slåss med två vapen - man kan ju anfalla med slagsmål även om båda händerna håller ett spjut genom att sparkas.

Själv skulle jag husregla att man bara får räckviddsbonusen om man sedan anfallet med det vapnet i första rundan. Följande rundor kan man anfalla fritt med andra vapen eller sparkar.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,445
Location
Malmö
Nu är inte strid mitt specialområde. Jag hade nog gett fördelen räckvidd vid två vapen oavsett vilket vapen man använder, jag hade dock gett -1T6 på färdighet för att anfalla med vapen i fel hand. Tror inte E5 har regler för två vapen de finns nog i Strid isåfall
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Eslöv
Räckvidd X: Vapnet är långt eller har av andra anledningar en mycket god räckvidd. [Då man öppnar en strid lägger man till +XT6 på Reaktionsslaget.]

Om man slåss med spjut i ena handen och yxa i andra, kan man då öppna närstriden med bonus på reaktionsslaget från spjutets räckvidd för att sedan anfalla med yxan?

Eller måste man anfalla med spjutet i första rundan för att få bonus på reaktionsslaget?
Ursäkta för sent svar. Regler kring att använda sig av vapenegenskaper från vapen i handen du inte anfaller med/off-hand är något som kommer behandlas i nysläppet av Stridsboken (som följer efter släppet av E5) där nya regler för strid med två vapen kommer introduceras.

Fram tills dess skulle jag rekommendera er att besluta själva vid spelbordet vilket ni föredrar själv. Jag ser att det redan kommit flera förslag i tråden ovan!
 
Last edited:
Top