Nekromanti Quinta Essentiae Elementii

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Styrbara luftskepp (OT)

"1, Folk som drivs av passioner är intressantare skurkar än de som bara är maktlystna. Jmf Robur och Nemo."
Sant. Men man kan ju drivas av båda :)

"2, Mekanurgisk forskning tar tid och kräver pengar. Hur får han stålarna, i synnerhet om han har en massa lönnmördare utsända. Är han en furste? Finns det en diamantgruva på ön, bemannad av automata? Har han en sponsor han givetvis tänker bedra vid första tillfälle?"
Min tanke var att han, förutom sin stora privata förmögenhet, sponsras av någon (en organsition möjligen) som kan ha nytta av hans uppfinning. Naturligtvis har han även en stor stab slavar som är billiga i drift till arbetet! "Robotar" var heller ingen dum idé. Teknofeber!

"3, Om inte han har en underskön dotter som kan bli kär i en av hjältarna när de sitter i hans fängelsehåla kommer jag personligen att spåra upp dig och göra onämnbara saker med din tolvfingertarm."
*LoL*. Kommer Bobbys värjkäpp vara inblandad i de onämnbara sakerna?

"Förresten, "lufthundar"... ;-)"
Fågelhundar heter det ;-)

weatherman - borde läsa mer Verne...

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Elementar förklaring

"Genom att vrida kölen kan luftskeppet svänga och segla i bid vind ( Sido vind ) utan att få för mycket i vind avdrift
( driva sidledes )"
Ah - nu hajar jag! Hm, me like. (Men en köl är per definition inte rörlig. Roder? Centerbord?)

Inser också på en gång vilka strömmar det rör sig om. Det är givetvis metall/vatten-strömmar - i vår värld känt som jordens magnetfält, i Gondica som den ferriska fluxen.

Notera att man kan ha ballonger istf segel och driva skutan med motor - det FINNS ju motorer i Gondica, och de har uppfunnit propellern (se flogistonskepp i regelboken).

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Elementar förklaring

Köl tycker jag ändå är bättre namn även om även roder eller centerbord även det passar kanske det bästa namnet vore "svärd" som du KANSKE vet är ett rörligt köl som var populära att montera på sidan av snabba segelskepp under 1600-1800 talet...

Ett "Svärd" fälldes ner på sidan av skeppet och hindrade förhindrade vindavikelse vilket gjorde att skeppet kunde segla fortare och rakare med hård vind i sidan.. ( Nu förtiden finns mindre versioner av "svärd" de kallas Centerbord och sitter i mitten av segelbåten medans svärd sitter på sidan av skeppet )

Svärd är igentligen ett sidomoterad köl och även om kölen som jag har beskrivit den har klara likheter med roder så är ju dess huvudsakliga jobb att få luftskeppet att segla rakt i luften varvid jag ansåg att ordet köl är mer passande än roder eller centerbord. Endast möjligen "svärd" hade passat men då hade ni trott jag pratar om ett vapen...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Käse und Hosen

<I>"Nightowl, vars tyska är på "Ein grossen weissen Bier,
bitte!"-nivå. :)"</I>

Det enda tyska ordet man behöver kunna: Brandenstifter.
Betyder pyroman, förövrigt /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
Top