Nekromanti Pyri

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, det här har säkert besvarats förut, men jag minns inte svaret och sökfunktionen är elak med mig så jag ställer frågan igen:
När Mutant skrevs, vilka var inspirationskällorna till Pyrisamfundet, Ulvriket och Gotland?


Storuggla, inte uvriket - though it'd be sweet
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Storuggla said:
Okej, det här har säkert besvarats förut, men jag minns inte svaret och sökfunktionen är elak med mig så jag ställer frågan igen:
När Mutant skrevs, vilka var inspirationskällorna till Pyrisamfundet, Ulvriket och Gotland?


Storuggla, inte uvriket - though it'd be sweet
Jag har för mig att Mekanurg (bland annat) nämnt 1600-talets Frankrike som inspiration till Pyri och dåtidens (80-talets) Sydafrika som inspiration till Gotland. Men jag tror de ursprungliga Pyri och Ulvriket i mycket drogs ur en hatt av MP och GJ.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Det är svårt att nu (25 år senare) minnas exakt hur den där processen gick till. De inblandade var primärt Gunilla Jonsson, Karin Fredriksson, Michael Petersén och jag. Anne-Sophie Qvarnström, Olle Sahlin och Nisse Gullikson spelade en viss roll när det gäller utformningen av staden Hindenburg.

Idéer kom från Stormaktssverige (kejsar Thorulf som Karl XI), tidigt 1800-tal (inhemsk teknik med semaforer och primitiva ångmaskiner), mongolerna (Mutantkosackerna), Vilda västern (guldruscher och sheriffer),James Bond (organisationen Järnringen), den dåtida sydafrikanska säkerhetspolisen BOSS (Gotländska rikets underrättelsetjänst [GRU] och dess vedergällningskommando Statens hammare), Hulk Hogan (body-bombing), DDR (Pyris nationalsång), och mycket mycket annat. Diverse polare och flickvänner dyker upp lätt maskerade som något annat.

En riktig pyttipanna, alltså.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag hade snarare tippat på:
Gotland - Storbritannien och Venedig.
Pyri - Napoleons Frankrike (alltså kejsardöme).
Ulvriket - Nazityskland och Sovjet.

Men då är mitt svar också grundat på hur de här staterna ser ut i MUA. Att Järnringen var James Bond-inspirerad är dock mer uppenbart, liksom kopplingen mutantkosackerna och mongolerna.

Hindenburg vill jag minnas flyttades något i MUA jämfört med original-Mutant. I MUA ligger det väl ungefär vid Strängnäs?

För övrigt är det kul att svara i en tretton år gammal tråd.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,655
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I Den grå döden beskrivs Ulvrikets politiska system som att soldater har rösträtt och officerare är valbara. Är det inspirerat av Heinlein's Starship Troopers?

Edit: Jag talar alltså om de två små häftena från Äventyrsspel.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Som författare till Ulvriket: Det eviga kriget så var förlagan snarare Östtyskland, och vi försökte hålla nere nazi-referenserna även om det nog finns en och annan koppling. Men snarare att vi såg det genom en mutantifierad lins. Ulvriket är en parodi på en totalitär diktatur, vilket för oss svenskar blir extra lustigt i en dansk kontext.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Visst var Äventyrsspels version av Ulvriket betydligt mörkare? Jag gillade deras premiss mycket som tonåring, men minns inte allt även om jag har bläddrat i äventyren även i vuxen ålder. Väldigt coolt med zeppelinare, diktatur och att Nekropolis inte alls är som Hindenburg. Lite för mycket bunkrar dock.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Visst var Äventyrsspels version av Ulvriket betydligt mörkare? Jag gillade deras premiss mycket som tonåring, men minns inte allt även om jag har bläddrat i äventyren även i vuxen ålder. Väldigt coolt med zeppelinare, diktatur och att Nekropolis inte alls är som Hindenburg. Lite för mycket bunkrar dock.
Det var väldigt sparsmakat med info om själva samhället. Nekropolis var bara en liten by. Fanns inte jättemycket källmaterial att utgå ifrån faktiskt. Men premissen var samma i MUA.
 
Top