Nekromanti Pulp!! *daniel, björn och kim spoiler för er*

Flurtis

Hero
Detta inlägg är menat som en inspirationstråd för mig som spelledare till den kommande Adventure kampanjen. Med andra ord Kim, Daniel och Björn kan sluta läsa nu. Däremot tar jag emot alla tips och ideer glatt från andra forumiter oavsett spelstil. Dock måste jag uppmärksamma vissa forumiter om att spoilers förekommer för rollspelet Adventure.

Som sagt nu är det dags att dra igång en ny kampanj. Rollspelet som ska spelas är Adventure vilket är ett Pulp rollspel med White wolf's gammla system.

Kampanjen kommer att börja på ett cafe i en hamnstad någonstans i Frankrike (nån som har tips på en bra stad?). På cafét träffas några utav områdets högre sociateter (Rollpersonerna) för att ta sig en fika och samtala om "Aeon sällskapets"* nya bravader och dylika äventyr. Mitt under café vistelsen dyker en pojke upp och frågar efter nån av rollpersonerna. Det visar sig vara en budpojke som blivit dit kommanderad av Kommisarie "DeTyff" som en är bekant till någon av RP:na. Senare visar det sig att DeTyff vill höra den käre vännens åsikt i ett mycket makabert mordfall.

Mordfallet (som egentligen inte är ett mordfall utan en olycka) är inspirerat från Poe's Murders in the Rue Morgue. Olyckan/Mordet leder till en sjöman som råkat ut för samma öde som offren. Här vill jag gärna inte gå mer på detaljer ifall någon av er läsare har tänkt att läsa "Murders in the Rue Morgue" Vid sjömannens bostad hittas det betalda skuldbrev alla betalda inom en veckas tid, ett skrin med egendomliga ädelstenar, en bit av vad som värkar vara en del av en karta och två nedklottrade adresser allting i samma låda.

Dom andra två adresserna är dom övriga två ägarna av kartbitarna: George Greene i london och Ralp Styrich från Norra Tyskland.

George Greene blir mördad av agenter från Ponatwski foundation (se nedan) efter att dom har avtvingat honom kartan. Det är även här jag har tänkt börja rada upp antagonister iform av personer anställda av Ponatowski foundation (se längre ner). Självklart kommer inte företaget att komma in i bilden föränn senare. Rollpersonerna måste ta tillbaka kartan och klara upp mordet.

Kartan är en bit av tre för att få kartan komplett, den leder till en gammal tempel ruin utsmyckad med saphirer. I templet bor det ursiniga apor och en manipulard afrikansk stam urinvånare som blivit manipulerad av den klassiske "västerländska galne uppfinnaren" a la einsten frisyr. I templet finns en enorm "tellurgisk crystal" som ger kraft åt diverse mega uppfiningar.

En annan organisation har också fått upp ledtråden om templet och vill också åt kartorna nämligen: Ponatowski foundation. Ponatowski Foundation är egentligen en fasad för en ärkebov vid namn "Czar" vars mål är att den nya kommunist staten sovjet ska genomgå en ny revelotion och införa Tzar systemet med honom själv på tronen. Självklart med vissa omoraliska metoder.

Tanken är att Rollpersonerna ska få hintar om Ponatowski's inblanding genom jakten efter kartorna och även expeditionen till templet. Senare kommer kampanjen att rulla vidare mot att avslöja Ponatowski's verkliga syften och störta czar:en.

Nu till mina problem och funderingar:

1. För lite PULP, ge mig tipps och trix för att få upp en bra PULP stämmning. Sjyssta scenarion, rekvesita, handouts m.m allt är uppskattat.

2. Kanske för rälsat men detta är grundideén. Sen kommer förmodligen RP:na ta en annan väg men då anpassar jag mig efter den. Nått tips på att få det mindre rälsat?

3. Ralph Styrich, den tredje kart ägaren vill jag ha ett scenario knutet till där RP:na bör använda sig av sociala färdigheter för att få kontakt med honom. Med andra ord här vill jag lyfta fram lögner, smooth talk m.m. Nån som har ett bra tips på liknande hinder som RP:na måste ta sig förbi för att komma i kontak mer Mr.Styrich?

4. Så mycket kritik, reflektioner, tips och ideér ni bara kan. Häv ur er allting, dåligt eller inte.

//Flurtis som vill att kampanjen skall kritiseras och vill höra vad som är bra respektive dåligt.

*Aeon sällskapet är ett heroiskt sällskap i adventure världen.

MrG

Swashbuckler
Tips på stad skulle vara Nice, rivera och överklass passar bra ihop.

Generella Adventure! stämningstips i spontant flöde:
Pulpstämning kan härska i props och handouts, gamla foton på slps brukar gå att googla fram, hattar är guld som props (och en gång finns det något gömt i hattbandet), i Londonsecionen skulle jag bjuda på te och kakor (och små snittar), använd alltid titel och efternamn (och tyskar använder akademisktitel först, sedan yrkestitel och man kan ha multipla akademiska titlar om man är san tysk). Rälsen skulle jag bryta upp genom att ha tider som saker sker om inte spelarna lagt sig i bitarna och stört tidschemat, men å andra sidan är pulp rätt mycket räls i grundgenre, sexuella undertoner är pulpigt och femmes fatals är alltid rätt, speciellt om du vill ha lite socialt spel, Ralph Styrich skulle jag göra till doktor minister Styrich, man når inte förbi hans vakter och tjänare på annat än sociala tillställningar (damer på bal kan funka) eller via hans "klubb", men att bli medlem eller gäst på en herrklubb är något avancerat. Man kan ju alltid lämna ett kort vikt i hörnet, men chansen är stor att han då sänder ett ombud.

-Gunnar (borde köra pulp igen)

Flurtis

Hero
Kanon bra tips, kommer förmodligen att använda det mesta av det. Kanon!!

//Flurtis som tackar och bugar!!