Nekromanti [PTA] Freedom Shop

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Tog på mig uppgiften att vara producent för en omgång Primetime Adventures för någon vecka sedan.

Min största reflektion såhär efteråt är vilken sjukt otippad show vi spånade fram. Spelgruppen är normalt ganska D&D-centrisk -- och det är sällan vi lirar något annat än fantasy.

Men nu...

"Freedom Shop" utspelar sig någon gång under Koreakriget, i en småstad i ett ospecifiserat asiatisk land. Handlingen krestar kring några personer som jobbar i köttdisken i det lokala snabbköpet.

Tonläge: "Sjunde himmelen" med lite slapstick och förväxlingar.

Programmet sänds på TV 3 kl 14.00 med repris 02.00. Målgrupp: Hemmafruar, arbetslösa, pensionärer och sjukskrivna.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Tja!

Det låter coolt. Vad roligt.

Jag spelar själv Primetime Adventures just nu och diggar det.

Hur kom ni fram till Freedom Shop? Tog det lång tid innan ni fastnade för den pitchen?

Jag frågar för vi fick verkligen värka fram vår serie innan alla kände sig taggade. Det var värt det, men vi hade nog väntat oss sätta något lite snabbare (vilket kanske hade något med saken att göra).

Hur många är ni och vad har karaktärerna för Issues?

Spelade ni piloten och planerar mer?

Ser fram emot att höra mer isåfall!

Också, hur funkar det med slapstick och humor? Jag har lite svårt för det själv (som i svårt att vara rolig) och det var en sak vi tidigt strök som en möjlig inriktning.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Ärligt talat kommer jag inte ihåg hur vi kom fram till "Freedom shop". Jag tror den första idéen som någon spottade ur sig var "tonårsmutanter på månen". Sen sa någon annan "Desperate housewives", och ytterligare en annan "Gilmore Girls". Efter det är detaljerna lite oklara. :gremsmile: Allt som allt tog det kanske 20 minuter att spåna fram showen.

Vi lirade piloten, som handlade om hur hälsovårdsmyndigheten kom på inspektion till affären. Jag vet inte om det är tänkt att 1 scen=1 konflikt... men här flög det konflikter åt alla håll och kanter. Vi var totalt 5 pers som lirade, och 2-3 konflikter per scen, typ samtidigt, ibland med alla karakäterna involverade, var inte ovanligt. Skoj som fan, men klurigt att hålla reda på för den som skulle beskriva utgångn.

Gillar konfliktsystemet, men det känns som om resultatet blir oavgjort väldigt ofta. 2/3 av gångerna, säkert.

Vad gäller issues så verkar det som om jag glömt alla mina papper någonannanstans, och mitt minne är lite svagt ... Det fanns dock en vaktmästare som hade sitt eget husdjur -- en halvtam apekatt -- som "Nemesis".
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Jag tror nog en konflikt per scen är ganska standard. Att ha fler låter onekligen som det passar erat upplägg och det finns inget som talar emot det.

Men hur fick du din Budget att räcka till? Och hur fungerade Fan Mail-flödet överlag?

När du säger att konflikterna slutade oavgjort, menar du då innan ni bröt Tie med lägsta kort och så?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
En annan sak jag upplevde var att min spelare gärna ville bryta in med "cut scenes" mitt i alltihop. Alltså att avbryta den som beskrev den aktuella scenen med något helt annat. Oftast kunde det bara vara med småsaker, typ någon enstaka kameravinkel eller så. Ibland upplägg till nya händelser och scener. Jag känner att de tog till sig det här med tv-serieestetik ganska bokstavligt.

Budgeten räckte till gott och väl. Främst för att jag var ganska sparsam med de, det var sällan jag använde mer än 3p åt gången. Men hela episoden var ganska kort över lagd. Så det löste sig.
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Låter riktigt skoj Magnus och jag hör gärna en mer detaljerad spelrapport, eller åtminstone en sammanfattning av scener och/eller konflikter och framförallt av karaktärerna och deras problem.

Vi har alltid haft stor framgång med komedi och får vara nogranna att poängtera om en kampanj ska vara allvarlig vilken typ av komedi som accepteras eller inte, i min egen spelgrupp.

Ett tips till dig Anders, om du vill bli bättre på komedier, är att lira InSpectres, det är helt pricksäkert. Det fungerar alltid i min erfarenhet.

Okej Magnus, snälla, ge mig mer nu. Med en sån här galen ide, så får du inte bara dela med dig en sån liten smakbit, jag har fått mersmak! :gremlaugh:

Mvh,

Jocke
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Ett tips till dig Anders, om du vill bli bättre på komedier, är att lira InSpectres, det är helt pricksäkert. Det fungerar alltid i min erfarenhet.

Ha! Tack för tipset men jag bygger delar av mitt uttalande på att ha spelat just InSpectres. Jag är inte så kvick helt enkelt; speciellt inte när det krävs.

Ursäkta Magnus. För att hålla det lite till ämnet får jag fråga:

Även om du inte minns exakta Issues, förstärker de på något vis komedikänslan för er?

Vi balanserar närmare tragedi i serien vi spelar och där resonerar Issues som en ödestrumma i nästan varenda scen, även när de inte står i fokus. Jag är nyfiken på hur det funkar åt andra hållet, som en källa för skratt.
 
Top